ایران‌خودرو در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال

۱۳۹۶/۰۶/۰۲ - ۰۱:۲۳:۰۷
کد خبر: ۱۰۵۵۹۵
ایران‌خودرو در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال

گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال 96 و برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، اهداف، برنامه‌ها و رویکردهای خود را تعیین و تدوین کرده است. آمار و اطلاعات موجود از عملکرد این گروه صنعتی حکایت از تحقق بخشی از اهداف در پنج ماه ابتدای امسال دارد، به گونه‌یی که در حوزه‌های مختلف تولید، کیفیت، خدمات پس از فروش، صادرات و توسعه محصول با تکیه بر دوسرفصل مهم و کلیدی تولید و اشتغال گام‌های قابل توجهی برداشته است.  ایران‌خودرو بزرگ‌ترین بنگاه تولیدی کشور است و علاوه بر نقش غیرقابل انکار در مباحث اقتصادی و صنعتی، همواره رتبه‌های برتر شرکت‌های گروه اشتغالزایی در ارزیابی شرکت‌های برتر ایران را در اختیار داشته است.  از اقداماتی که گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال جاری با هدف توسعه و ایجاد اشتغال انجام داده افتتاح سایت تولیدی در شهر سمنان بوده است. با بهره‌برداری از این خط 150 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شدند که اشتغال غیرمستقیم در بخش‌های خدماتی را نیز باید به این رقم افزود. سایت تولید در سمنان در فاز نخست روزانه 20 دستگاه سمند به سفارش گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید می‌کند.  بهره‌برداری از کارخانه ایران‌خودرو کرمانشاه با ظرفیت اسمی سالانه تولید ۳۰ هزار دستگاه و در دو شیفت کاری باهدف ایجاد اشتغال و توسعه صادرات نیز از دیگر اقدامات ایران‌خودرو در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال بوده است. ایجاد کارخانه ایران‌خودرو کرمانشاه از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه است که در سال جاری به بهره‌برداری رسید. در فاز نخست این ‌کارخانه و در یک شیفت کاری، با ایجاد 300 شغل به صورت مستقیم، سالانه ۱۵هزار دستگاه پژو پارس تولید می‌شود که این میزان در دوشیفت کاری به سالانه ۳۰هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.

 تیراژ تولید و عرضه محصولات جدید

افزایش 14درصدی تولید در پنج ماه نخست سال 96 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیانگر بهبود وضعیت تولید در ایران‌خودرو است. در بازه زمانی یاد شده ایران‌خودرو توانست با تولید و عرضه بیش از 277هزار انواع خودرو پاسخگوی نیاز مشتریان و بازار باشد. این تعداد در پنج ماه نخست سال 95 به تعداد 244 هزار به ثبت رسیده است.

توسعه محصول و عرضه محصولات جدید از رویکردهای اصلی ایران‌خودرو است. در پنج ماه نخست سال جاری سه محصول تندر پلاس، دنا پلاس و 207i اتوماتیک به بازار عرضه شده است. طراحی مجدد و تولید این محصولات به صورت کامل با توان و تخصص کارشناسان گروه صنعتی ایران‌خودرو محقق شده است.  دیگر محصول جدید که در روزهای آینده به بازار عرضه خواهد شد، پژو 2008 محصول شرکت ایکاپ است که نخستین تولید مشترک ایران‌خودرو و پژو به حساب می‌آید.

خط تولید پژو 2008 و دناپلاس در اردیبهشت امسال با حضور رییس‌جمهور در سایت مرکزی ایران‌خودرو به بهره‌برداری رسید.

از دیگر گام‌هایی که گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال 96 در مسیر خودروساز شدن برداشته امضای قرارداد و تفاهم‌نامه ده جانبه بین‌المللی برای طراحی و تولید پلتفرم محصولات جدید است.

براساس این قرارداد که میان ایران‌خودرو، معاونت علمی-فناوری ریاست‌جمهوری، دانشگاه‌های صنعتی شریف و امیرکبیر، انجمن قطعه‌سازان، شرکت پینین فارینا ایتالیا، پانچ بلژیک، هیوندای پاورتک کره جنوبی و بنتلر و ماهله آلمان امضا شد، تمامی مراحل طراحی و تولید پلتفرم و محصول اختصاصی ایران‌خودرو توسط برترین‌های صنعت خودرو جهان آغاز شد.

اجرای کامل این قرارداد به طراحی و تولید پلتفرم اختصاصی گروه صنعتی ایران‌خودرو منجر می‌شود که محصولات متعدد در مدل‌های مختلف سدان، هاچ‌بک، کراس‌آور و شاسی بلند، هیبرید و برقی روی آن به تولید خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود نخستین محصول این قرارداد در نیمه دوم سال98 وارد بازار ایران شود و در 10 سال آینده، 23 محصول جدید روی دو پلتفرم طراحی شده تولید خواهد شد که تکیه در تولید محصولات جدید بر قطعه‌سازان داخلی خواهد بود.

  خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش یکی از شاخص‌های اصلی در تعیین میزان رضایت مشتریان از محصول است. در این بخش تلاش‌های زیادی برای ارتقای سطح خدمات به مشتریان صورت گرفته است. نظارت مستقیم ایساکو بر نحوه فعالیت نمایندگی‌ها و ارائه خدمات مطلوب و شایسته به مشتریان در سال جاری تقویت شده است. همچنین ایساکو امسال در بین 40 شرکت خودروساز داخلی و خارجی برای هشتمین دوره متوالی در ارزیابی‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که به نمایندگی از وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود، موفق به کسب جایگاه نخست شده است. ویژگی مهم این دوره از ارزیابی‌ها تغییر کلی مدل ارزیابی و نزدیک شدن آن به استانداردهای جهانی بود که موجب شد بررسی‌ها بسیار سخت‌گیرانه‌تر صورت گیرد. برهمین اساس شرکت ایساکو با 800 نمایندگی در سراسر کشور توانست در صدر شرکت‌های خدمات پس از فروش کشور قرار گیرد.  خدمات امدادی که در نوروز سال 96 به مشتریان ارائه شد نسبت به سال گذشته بهبودهای مناسبی را دربر داشته است. از جمله کاهش میانگین زمان تعمیرات امدادی در شبکه خدمات پس از فروش است که در خدمات نوروز امسال 26 درصد کاهش داشته است. همچنین مدت انتظار خدمات امدادی که از شاخص‌های مهم در ارائه این خدمات است در نوروز 96 به 24 دقیقه و 57 ثانیه کاهش یافته که عدد قابل قبولی درمقایسه با شاخص‌های جهانی به شمار می‌رود. افزایش ساعات ارائه خدمات به صورت شبانه‌روزی نیز از دیگر بهبودهای صورت گرفته در شبکه خدمات پس از فروش بوده است. اجرای پروژه‌های بهبود کیفیت در محصولات ایران‌خودرو که در سال 95 صورت گرفته و همچنین طرح بازدید سفر ایساکو قبل از نوروز، نیاز به مراجعه به تعمیرگاه‌ها در نوروز 96 کاهش یافته و به همین دلیل پذیرش نمایندگی‌ها در طرح نوروزی امسال 38درصد کاهش پیدا کرد.  علاوه براین، طرح اتوکلیک ایساکو برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه برای مشتریان طراحی شده است.  در این سرویس که از طریق موبایل اپلیکیشن ایساکو قابل سفارش‌گذاری است، امکان تعویض روغن و فیلترهای خودرو در هر آدرسی که مشتری درخواست کند وجود دارد. طرح اتوکلیک درحال حاضر در تهران اجرا می‌شود که توسعه آن به سایر شهرستان‌ها در دستور کار قرار دارد.

 ستاره‌های کیفی محصولات

افزایش کیفیت محصولات تولیدی از طریق بهبود مستمر در فرآیندها و زنجیره تامین و تولید، رکن اصلی فعالیت در ایران‌خودرو به شمار می‌رود. به ویژه در سال‌های اخیر با عبور از موضوع تیراژ تولید و دستیابی به سطح تولید یکنواخت و اقتصادی، ارتقای کیفیت و توسعه محصولات از محورهای اصلی فعالیت‌های ایران‌خودرو بوده است. اجرای پروژه‌های ارتقای کیفیت در بخش‌های مختلف ایران‌خودرو، در چندماه اخیر به ثمر نشسته و منجر به افزایش ستاره‌های کیفی محصولات ایران‌خودرو شده است.  بعد از کسب ستاره برای محصولات در سال گذشته، در سال 96 نیز بطور میانگین در هر ماه ستاره‌یی به ستاره‌های کیفیت محصولات ایران‌خودرو افزوده شده است. در فروردین ماه امسال سورن دوستاره کیفیت را کسب کرده است. گزارش اردیبهشت ماه منتشر شده از سوی شرکت بازرسی و استاندارد ایران مبین افزایش ستاره‌های تندر اتوماتیک ایران‌خودرو بود.  در این گزارش تندر اتوماتیک ایران‌خودرو از سطح کیفی 3 ستاره به 4ستاره ارتقا یافته است. همچنین در همین ماه، گروه صنعتی ایران‌خودرو در ارزشیابی شرکت رنو، موسوم به آدیت جامع 00611 در بین کارخانه‌های تولیدکننده محصولات رنو در منطقه، موفق به کسب نشان برتر و درخشان سبز شد. این موضوع نشان‌دهنده اهتمام ایران‌خودرو در کسب بالاترین عناوین از سوی سازمان‌های ارزیابی‌کننده است.  در این میان شرکت ایران‌خودرو با ارائه طرح فیس‌لیفت تندر، موسوم به تندرپلاس، رویکردی مستمر و همه‌جانبه‌یی را در استمرار مسیر ارتقای کیفیت محصولات رنو تولیدی خود در پیش گرفته است. تندرپلاس در نخستین ارزیابی خود توانست 4 ستاره کیفیت را از آن خود کند.  محصول دناپلاس نیز در نخستین حضور در ارزیابی‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران توانست سه ستاره کیفیت را کسب کند. پیش‌بینی می‌شود، در ماه‌های آینده و با اجرای پروژه‌های بهبود مستمر کیفیت روی این محصول جدید، جایگاه این خودرو در رده‌بندی خودروهای تولید داخل، از رتبه فعلی نیز بالاتر برود.  هم‌اکنون 14 پروژه کلان کیفی در ایران‌خودرو شامل 9 پروژه محصولی در قالب 380 زیرپروژه و 5 پروژه مجموعه‌یی در قالب 123 زیرپروژه درحال اجرا است که با به نتیجه رسیدن آن تا پایان سال، بهبود کیفی قابل ملاحظه‌یی در محصولات ایران‌خودرو ایجاد خواهد شد.

 ورود محصولات ایران‌خودرو به بازار سرمایه

گروه صنعتی ایران‌خودرو برای تنوع‌بخشی در ابزار‌های تامین مالی خود، برای نخستین‌بار در سال جاری، تعداد 6هزارو 500 دستگاه خودرو دنا را در بورس کالای ایران عرضه می‌کند. این تعداد 25درصد از تولیدات دنا است. از اهداف عرضه دنا در بورس کالا استفاده از معافیت مالیاتی 10درصدی مالیات بر درآمد حاصل از فروش، شفافیت در قیمت و معاملات، انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در مسیر تامین مالی جدید و آزاد‌سازی قیمت خودرو است. براساس ماده 18 قانون توسعه ابزار‌ها و نهادهای مالی جدید، دولت مکلف است کالاهای عرضه شده در بورس کالا را از نظام قیمت‌گذاری خارج کند. ورود دیگر محصولات به بورس کالا نیز در دستور کار قرار دارد.  افزایش صادرات ارزآور، افزایش سهم تولید داخل در محصولات که منجر به خروج ارز از کشور می‌شود و آغاز تولید و عرضه محصولات جدید که باعث اشتغالزایی در ایران‌خودرو می‌شود از جمله اقداماتی است که در سال‌های اخیر در گروه صنعتی ایران‌خودرو کلید خورده و در سال96 با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد. گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال ١٣٩٦ اهتمام خود را به کار خواهد بست تا در جهت تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نقش موثر و شایسته‌یی را ایفا کند.

 

ارسال نظر