اخبار

۱۳۹۶/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۴۲۹

20 هزار شغل جدید در فرش دستباف

فارس| رییس مرکز ملی فرش ایران از پیش‌بینی 20هزار شغل در صنعت فرش دستباف در ستاد اقتصاد مقاومتی خبر داد و گفت: مصوبه مجلس برای حمایت از هنرمندان صنایع دستی در انتظار تایید شورای نگهبان است و تایید آن مشکل بیمه قالیبافان و فعالان صنایع دستی را حل می‌کند. حمیدرضا کارگر گفت: با ابلاغیه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای ایجاد اشتغال فراگیر در سال 96 سهمی برای فرش دستباف در نظر گرفته شده و طبق این برنامه برای این حوزه 20هزار شغل در سال 96 پیش‌بینی و تکلیف شده است. رییس مرکز ملی فرش ایران افزود: برای اجرای این برنامه مرکز ملی فرش ایران برش استانی این 20هزار شغل را آماده کرده و در واقع سهمیه‌بندی هر استان برای ایجاد این اشتغال مشخص شده که به شرط تحقق منابع قابل اجراست و شاهد این اشتغال‌زایی در حوزه فرش دستباف خواهیم بود.  کارگر گفت: بیش از 110هزار نفر اشتغال‌زایی در مناطق روستایی و عشایری در اجرای این قانون پیش‌بینی شده و اعتبار پیشنهاد شده سازمان ملی فرش ایران برای این تعداد اشتغال‌زایی 8515 میلیارد ریال است. وی همچنین با اشاره به اینکه بیمه خواسته دیرینه قالیبافان است، گفت: دولت همه سعی خود را در افزایش چتر حمایتی در این بخش داشته اما مشکل قانون بیمه قالیبافان و صنایع دستی در این است که اعتبار آن به شکل سالانه مصوب می‌شود و با افزایش شمار قالیبافانی که تحت خدمات بیمه‌ تامین اجتماعی ذیل این قانون قرار گرفته‌اند، اعتبار مصوب در سال‌های اخیر از طرف مجلس شورای اسلامی پاسخگوی همه جمعیت قالی‌باف کشور نیست و به همین دلیل ما در اجرای قانون دچار نقص شدیم. وی ابزار امیدواری کرد که با همراهی دولت و مجلس در تعیین اعتبار لازم برای بیمه قالیبافان در سال‌های آتی ازجمله بودجه 97 شاهد اتفاق مناسبی باشیم. کارگر با اشاره به طرح حمایت از هنرمندان صنایع دستی و فرش دستباف که حدود یک ماه پیش در مجلس به تصویب رسید، گفت: در این مورد منتظر نظر نهایی شورای نگهبان هستیم؛ زیرا این طرح به سازمان تامین اجتماعی تعیین تکلیف کرده تا همه جمعیت قالیبافان و صنایع دستی را تحت پوشش خدمات بیمه‌یی قرار دهد.

تجارت صفر درصدی ایران و عربستان

ایسنا| رییس سازمان توسعه تجارت از صفر شدن تجارت ایران و عربستان خبر داد و گفت: درحال حاضر هیچگونه صادراتی به مقصد این کشور نداریم و وارداتی هم از سوی عربستان صورت نمی‌گیرد. مجتبی خسروتاج در پاسخ به اینکه همچنان در بخش‌هایی مانند مواد غذایی شاهد عرضه محصولات عربی هستیم، اظهار کرد: سیاست ایران همواره توسعه روابط با کشورهای همسایه بوده و هیچ یک از آنها را تحریم نکرده‌ایم. وی افزود: حال اگر یک یا چند کشور در روابط تجاری خود با ایران محدودیت قائل شده‌اند، بحث دیگری است. اما ما هیچ مشکلی نداشته و هیچگونه مصوبه و قانونی دال بر قطع همکاری با کشورهای منطقه نداشته و به بخش خصوصی هم در این زمینه تذکری ابلاغ نکرده و مانع فعالیت آنها نشده‌ایم. وی ادامه داد: اکنون تجار ما می‌توانند از تمامی کشورهای همسایه واردات و صادرات داشته باشند. حال اگر کشوری براساس شرایط خودش نمی‌خواهد از ایران کالایی وارد کند بحث دیگری است اما ما تابع قوانین خودمان هستیم و تا امروز قانونی مبنی بر محدودیت در روابط تجاری کشورها نداشته‌ایم و هیچگونه محدودیتی در این بخش قائل نشده‌ایم.

اعزام هیات تجاری ایران به قطر

تسنیم| گروهی از تجار ایرانی با سفر به دوحه راه‌های ارتقای همکاری‌های تجاری دو جانبه و امکان ایجاد شراکت‌های تجاری را با همتایان قطری‌شان مورد بررسی قرار دادند. در این دیدار شرکت‌های ایرانی آمادگی خود را برای صادرات محصولات خود به بازار قطر اعلام داشتند. شرکت‌های قطری نیز نسبت به همکاری با طرف‌های ایرانی در این زمینه اعلام آمادگی کردند. «محمد بن احمد بن توار الکواری»، نایب‌رییس اتاق قطر و تجار قطری نسبت به بررسی محصولات ایرانی و همکاری‌های مشترک با شرکت‌های ایرانی فعال در بخش مواد غذایی ابراز تمایل کردند. این فعال تجاری قطری تاکید کرد که اتاق قطر آماده ارائه اطلاعات مورد نیاز به تجار ایرانی برای کمک به افزایش همکاری‌های مشترک بین بخش‌های خصوصی دو کشور است.

ایران چهاردهمین فولادساز جهان

تسنیم | تولید فولاد ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی بیش از ۱۳درصد افزایش یافت و ایران چهاردهمین تولیدکننده فولاد جهان در این دوره شناخته شد. انجمن جهانی آهن و فولاد در جدیدترین گزارش خود از رشد 13.7درصدی تولید فولاد ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی خبر داد. تولید فولاد ایران که در نیمه نخست سال 2016 معادل 8.75 میلیون تن گزارش شده بود که در نیمه نخست سال جاری میلادی به 9.947میلیون تن افزایش یافته است. رشد 13.7درصدی تولید فولاد ایران طی نیمه نخست 2017 درحالی است که تولید فولاد جهان در این دوره تنها 4.5درصد رشد داشته و به 836میلیون تن رسیده است. تولید فولاد ایران در این مدت بیشتر از کشورهایی مثل«بلژیک، فرانسه، اسپانیا، انگلیس و کانادا» بوده است. چین با تولید 419میلیون تن فولاد، بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان در نیمه نخست 2017 شناخته شده است. ژاپن هم با تولید 52 میلیون تنی در رتبه دوم و هند با تولید 49میلیون تن در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

معرفی سامانه‌های جدید تسهیل‌گر تجارت

دستاوردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه تسهیل تجارت در غرفه این وزارتخانه در نمایشگاه الکامپ به نمایش گذاشته می‌شود. به گزارش پایگاه خبری وزارت صنعت، معدن و تجارت، این سامانه‌ها با مشارکت مرکز توسعه تجارت طراحی و در چند سال اخیر به صورت گسترده راه‌اندازی شده‌اند. مرکز توسعه تجارت یکی از زیرمجموعه‌های وزارت صنعت است که در زمینه راه‌اندازی و طراحی سیستم‌های الکترونیکی در جهت تسهیل امور مربوط به تجارت داخلی و خارجی فعالیت می‌کند. سامانه جامع تجارت، سامانه خوشه تجارت، سامانه تجارت فرامرزی، سامانه یکپارچه مجوزها، سامانه انبارها و محل نگهداری کالاها و سامانه شناسه کالا بخشی از دستاوردهای مرکز توسعه تجارت در دولت یازدهم بوده که در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

 

 

ارسال نظر