افتتاح دومین ذخیره معدنی جهان

۱۳۹۶/۰۴/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۳۴۴
افتتاح دومین ذخیره معدنی جهان

گروه معدن|

عملیات اجرایی«معدن سرب و روی و باریت مهدی‌آباد» که دومین ذخیره سرب و روی جهان است با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت کلید خورد. این معدن که در ۱۱۶کیلومتری جنوب شرق یزد واقع شده است، قابلیت استخراج سالانه ۴۰۰هزار تن «باریت» و یک میلیون و ۲۰۰هزار تن«سرب و روی» را دارد. به گزارش«تعادل» بهره‌برداری از این معدن به دلیل برخی چالش‌ها و مشکلات نزدیک به دو دهه بود که در هاله‌یی از ابهام قرار داشت اما سرانجام در اسفند ماه 1395 با امضای قراردادی با کنسرسیومی متشکل از بخش خصوصی تعیین وضعیت شد. آنطور که وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان افتتاح این معدن گفته بود، حدود سه ماه است که کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های توانمند معدنی ایرانی کار تخصصی را روی این معدن آغاز کرده‌اند. به گفته محمدرضا نعمت‌زاده، پس از اینکه معدن خصوصی‌سازی شد افراد خریدار توانایی لازم را برای انجام کار نداشتند و سعی کردند با شرکت‌های خارجی به صورت مشترک کار را جلو ببرند که موفق نشدند و به همین خاطر آنها را خلع‌ید کردیم تا از طریق مزایده عمومی شرکت‌های مختلف را برای کار روی این معدن فراخوانی کنیم. اوایل امسال قرارداد منعقد شد و این کنسرسیوم با تعدادی از ماشین‌آلات سنگین معدنی کار را آغاز کرد و قرار شد که تا آخر سال فاز اول را که حدود 200هزارتن است به اتمام برسانند و سال آینده این ظرفیت را به 400 هزارتن و تا سال 1401 به 800هزار تن افزایش دهند. نعمت‌زاده همچنین با اشاره به اینکه در دولت یازدهم 450هزارکیلومتر اکتشاف معدنی در دولت یازدهم صورت گرفته، گفت که بیش از دوسوم پهنه‌های تعریف شده در کشور منجر به انعقاد قرارداد با بخش خصوصی شده است.

 

 جزئیاتی از دومین ذخیره معدنی جهان

مراسم افتتاح معدن سرب و روی و باریت مهدی آباد یزد با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته با حضور خبرنگاران برگزار شد. این معدن در ۱۱۶کیلومتری جنوب شرق یزد قرار دارد که با 200میلیون تن ذخیره معدنی که شامل 70درصد روی و 30درصد سرب است یکی از بزرگ‌ترین معادن خاورمیانه به‌شمار می‌رود. بهره‌برداری از کارخانجات فرآوری سرب و روی مهدی آباد علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار و تامین خوراک کارخانه‌های سرب و روی داخلی، فرصت حضور کشور در بازار فلزات سرب و روی جهان را به عنوان یکی از تولیدکنندگان مهم فراهم می‌کند. به گزارش«تعادل» آن طور که مدیر مجتمع معدنی مهدی آباد در جمع خبرنگاران عنوان کرده، ذخیره باریت این معدن نیز بالغ بر ۱۰میلیون تن با وزن مخصوص ۳.۶ است و سالانه ۴۰۰هزار تن باریت و هزار و ۲۰۰تن سرب و روی از آن استخراج می‌شود. به گفته امین صفری برای باطله‌برداری و آماده‌سازی این معدن با شرکت کنسرسیوم مبین قرارداد منعقد شده و قرار است ۱۸۵میلیون تن در مدت 5 سال و احداث یک واحد کنسانتره ۸۰۰ هزار تنی روی با عیار ۳۵درصد محقق شود. وی این را هم گفته است که مطابق قرارداد، سرمایه‌گذار باید طی 4سال نسبت به احداث کارخانجات اقدام کند اما با توجه به برنامه‌های ارائه شده از سوی سرمایه‌گذار و در صورت تحقق و مهیا شدن زیرساخت‌ها، نخستین فاز کارخانجات در ابتدای سال 98 به بهره‌برداری خواهد رسید و پس از 2سال شاهد تولید 200هزار تن کنسانتره روی در این مجتمع خواهیم بود.

 2 دغدغه نعمت‌زاده

به گزارش «تعادل» وزیر صنعت، معدن و تجارت که برای افتتاح این پهنه معدنی به یزد سفر کرده بود در بازدید از معدن سرب و روی مهدی آباد مهریز در جمع خبرنگاران گفت: بیش از ۱۰۰پهنه معدنی در کشور تعریف و از علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای مطالعات اکتشافی این پهنه‌ها دعوت شد که برای بیش از دو‌سوم این پهنه‌های معرفی شده، قرارداد منعقد شده است. محمدرضا نعمت‌زاده این را هم عنوان کرده که با برخی سازمان‌های تخصصی مثل انرژی اتمی که بسیاری از پهنه‌های کشور را به بهانه استخراج اورانیوم قرق کرده بود و ما از بسیاری از این پهنه‌ها محروم بودیم، مذاکراتی انجام داده‌ایم و قرار است این اکتشافات را به طور مشترک انجام دهیم. البته به گفته این مقام دولتی هنوز نمود بیرونی این تفاهم به آن صورت نیست چون به هر صورت بحث اکتشافات زمانبر است و بدون داشتن اطلاعات کامل سرمایه‌گذاری در معدن بسیار پرریسک و پر هزینه است. نعمت‌زاده در ادامه در مورد این معدن نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت که با وجود سابقه طولانی باطله‌برداری از این معدن، مخزن اصلی در دو 3ماهه گذشته شروع به باطله‌برداری شده اما باید سرعت عمل افزایش بالا رود زیرا آخر سال آینده این کنسانتره را نیاز داریم. وی این را هم گفت؛ اگرچه ظرفیت اعلام شده، تمام آن نیست اما امیداریم ظرف 4سال آینده بتوانیم به تمام ظرفیت برسیم و با توجه به ظرفیت بیش از میزان تعیین شده در کنار برداشت، اکتشاف جدید نیز انجام می‌شود.

«تسریع توسعه صنعتی با حضور بخش خصوصی» از دیگر موضوعات مورد اشاره نعمت‌زاده در این مراسم بود. به گفته او بخش خصوصی باید وارد میدان شود؛ چراکه سیاست دولت این است که بخش خصوصی سرمایه‌گذاری و دولت حمایت و پشتیبانی کند. «تولیدات صادرات محور» از دیگر دغدغه‌های سکاندار صنعت کشور بود که در این باره عنوان کرد که به تازگی طرح بزرگ‌ترین کارخانه تولید تنقلات با صادرات چند صد میلیارد دلاری به خارج از کشور تصویب و برای سرمایه‌گذاری آن تصمیم‌گیری شده که یکی از اقدامات بزرگ در حوزه صادرات، تنقلات است. البته وی این نکته را نیز متذکر شد که برای صادرات محور شدن چاره‌یی جز سرمایه‌گذاری با هدف صادرات و بازارهای صادراتی با اشل بزرگ نداریم. نعمت‌زاده با اشاره به اینکه در بسیاری از زمینه‌ها بازار داریم اما محصولی برای صادرات نداریم و برعکس در برخی موارد ظرفیت تولید وجود دارد اما به دلیل شرایط منطقه‌یی و رکود در بخش مسکن، تولید گسترده و صادرات نداریم که امیدواریم به زودی این مشکلات برطرف شود. به گفته او زمانی سنگ‌آهن صادر می‌کردیم اما اکنون به سمت صادرات فولاد آمده‌ایم به نحوی که سال گذشته ۴.۸ میلیون تن فولاد صادر کردیم و امسال نیز برنامه‌ریزی 6 تا 7میلیون تنی برای صادرات را داریم و می‌توانیم همین فولاد را با روی گالوانیزه کرده و فولاد گالوانیزه صادر کنیم و این به معنای ایجاد ارزش‌افزوده خواهد بود.

 جهش صنایع معدنی

رییس هیات عامل ایمیدرو به عنوان متولی بخش معدن کشور که در این مراسم نیز حضور یافته بود با تاکید بر اینکه زمینه مناسبی برای جهش و توسعه بخش معدن و صنایع معدنی در دولت دوازدهم فراهم شده، گفت: ایمیدرو در ابتدای دولت یازدهم ۲۴هزارمیلیارد تومان طرح نیمه‌تمام و شروع نشده داشت ضمن اینکه اموال خود را واگذار کرده بود اما در ایمیدرو ۷۳پروژه تعریف کردیم که برخی افتتاح شده و برخی درحال اجراست و زمینه خوبی برای جهش و توسعه در دولت دوازدهم داده می‌شود.

مهدی کرباسیان یکی از نکات قابل توجه را

به‌کارگیری بخش خصوصی دارای اهلیت عنوان کرد و افزود: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی سرمایه‌گذار خارجی نیز باید وارد میدان شود. وی به فرآیند عملیاتی شدن معدن اشاره کرد و ادامه داد: تلاش‌های خوبی برای اجرای عملیاتی این معدن صورت گرفت و شرکت‌های خارجی آمدند اما به هر دلیلی راه‌اندازی نشد که خوشبختانه با مناقصه بین‌المللی کنسرسیوم معتبری برنده و کار شروع شد. امور معدن و کارخانه‌ها قرار است طی ۴سال انجام شود.

به گفته کرباسیان، این معدن ۲۱میلیون تن ذخیره فلز محتوی دارد که نیاز کشور است. اکنون واحدهای فرآوری ۴۰۰هزار تن فلز سرب و روی نیاز دارند که بخش زیادی از آن از معدن انگوران تامین می‌شود اما این معدن تنها حدود ۱۰سال دیگر ذخیره دارد. رییس هیات عامل ایمیدرو بیان کرد که برای اجرای این معدن از فناوری‌های مدرن و بدون مشکل زیست محیطی استفاده خواهد شد. با راه‌اندازی این طرح بیش از یک هزار نفر به طور مستقیم و ۵ هزار نفر به طور غیرمستقیم مشغول به کار می‌شوند. وی همچنین با بیان اینکه اکتشاف شروع اشتغال و توسعه است، گفت: ایران یکی از کشورهای معدنی دنیاست که جای کار برای اکتشاف دارد در دولت یازدهم برنامه اکتشاف ۲۵۰هزار کیلومتر مربع در ۲۱ استان انجام شد. همچنین به گفته او در سال ۹۵ معادل ۴۵۰میلیون تن زغال‌سنگ، ۳۵۰میلیون تن سنگ‌آهن و ۴۰تن طلا کشف شد و در پایان سال ۹۶ نیز ذخایر جدیدی از سرب و روی، مس، طلا و... خواهیم داشت که در راستای اقتصاد مقاومتی است.

از سوی دیگر در جریان سفر یک روزه وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان یزد، فاز اول شرکت معدنی و سدسازی آریا جنوب ایرانیان مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار گرفت. فاز اول این واحد تولیدی توانایی تولید ۳۰۰هزار تن کنسانتره آهن برای تولید گندله را دارد و برای ۳۲نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده است. همچنین عملیات اجرایی فاز دوم شرکت که برای یک هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم به وجود می‌آورد نیز آغاز شد. محصولات تولیدی فاز دوم در تکمیل زنجیره فولادی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای راه‌اندازی این فاز سرمایه‌گذاری ریالی یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی و سرمایه‌گذاری ارزی ۴۶هزار یورویی صورت می‌گیرد. درحال حاضر پروانه بهره‌برداری برای فاز اول به ظرفیت ۳۰۰هزار تن کنسانتره آهن صادر شده و از ظرفیت موجود طرح یک میلیون تن دیگر درحال اجراست که تاکنون ۳۰۰میلیون ریال هزینه صورت گرفته و ۳۰۰میلیون ریال دیگر مورد نیاز است.

 

ارسال نظر