اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۳۵۸

بهره‌گیری از سرمایه‌های خرد برای افزایش تولید

شاتا| معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تامین مالی واحدهای تولیدی در شرایط فعلی اقتصاد کشور، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این وزارتخانه است و می‌توان از سرمایه‌های خرد مردمی در این زمینه بهره برد. سعید زرندی در جلسه با برخی از مدیران دستگاه‌های اقتصادی گفت: مشکلات مربوط به تحریم و تاثیرات آن در بخش تولید و تجارت و مشکلات ارزی، باعث شده نیاز بنگاه‌ها به تزریق نقدینگی، بیش از پیش شده و راهکارهای مختلف تامین مالی با همفکری با بخش خصوصی، اساتید دانشگاه و صاحب نظران اقتصادی بررسی می‌شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برخی از مواد قانونی همچون تبصره 18، تسهیلات اشتغال و طرح رونق تولید برای تامین مالی تولید در نظر گرفته شده است و برای برخی صنایع خاص همچون قطعه‌سازی نیز تسهیلات جداگانه‌ای تخصیص داده شده است. زرندی با بیان اینکه مجموع این تسهیلات نیاز صنعت، معدن و تجارت را پاسخ نمی‌دهد افزود: سیستم بانکی کشور ظرفیت مشخصی برای تامین مالی صنعت دارد و باید به دنبال راهکارهای جدیدی باشیم. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: استفاده ازابزارهای جدید تامین مالی یکی از موضوعاتی است که به صورت جدی در دستور کار وزارتخانه قرار دارد. او گفت: تجارب جهانی نیز نشان می‌دهد که اتکا تولید فقط به بانک‌ها نیست و باید از سایر بازارهای مالی نیز برای تامین سرمایه بهره برد. زرندی تاکید کرد: مذاکرات و جلسات متعددی با مسوولان فرابورس، بورس و شرکت‌های تامین سرمایه برگزار کردیم تا بتوانیم واحدهای تولیدی را به این سمت هدایت کنیم. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در بیمه نیز، سرمایه زیادی وجود دارد که به دنبال راهکاری هستیم تا این منابع نیز به سمت تولید بیاوریم.

او گفت: «صندوق پروژه ها» و «سرمایه‌های خرد مردمی» از موضوعاتی است که باید با تولید پیوند بخورد. زرندی تاکید کرد: البته در این نگاه، باید فرهنگ‌سازی مناسبی نیز در صنعتگران ایجاد شود تا آنان نیز ترغیب شوند به طرف ابزارهای جدید مالی بروند، چرا که فرصت‌ها و قابلیت‌های خوبی در بازار سرمایه وجود دارد که صنعتگران می‌توانند از آن استفاده کنند. زرندی گفت: مسوولان وزارت اقتصاد و سازمان بورس نیز آمادگی خود را جهت تسهیل استفاده صنعت از ابزارهای بازار سرمایه اعلام کرده‌اند. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: این موضوعات را با خانه‌های صنعت و معدن، اتاق بازرگانی و سایر تشکل‌های بخش خصوصی مطرح کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم فضای جدیدی برای تامین سرمایه تولید ایجاد کنیم.

انتصاب جدید در وزارت صنعت

شاتا| مدیرکل دفتر طرح‌ها و تامین مالی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت منصوب شد. با حکم وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت علیرضا هادی به عنوان مدیرکل دفتر طرح‌ها و تامین مالی منصوب شد. در بخشی از حکم رضا رحمانی در این مورد آمده است: «امیدوارم با به کار‌گیری خلاقیت‌ها و بهره‌گیری بهینه از توانایی‌های موجود و تاکید بر جلب مشارکت کلیه همکاران و انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی به انجام وظایف محوله و ارایه خدمات شایسته در گستره صنعت، معدن و تجارت مبادرت نمایید.»

معاینه فنی ۷۵۸ موتورخانه دستگاه‌های دولتی

تسنیم| مدیرکل استاندارد تهران گفت: طرح بازرسی از معاینه فنی موتورخانه‌های دستگاه‌های دولتی استان تهران که از سال گذشته آغاز شده‌بود، در سال جاری با بازرسی ۳۳۵ موتورخانه ادامه و اتمام یافت. محمودرضا طاهری در تشریح این خبر گفت: با انجام معاینه فنی موتورخانه‌های دستگاه‌های دولتی استان تهران، انتشار گاز منوکسیدکربن در موتورخانه‌های دستگاه‌های دولتی از 62 درصد به 12درصد کاهش یافت. او افزود: با توجه به بند 2 ماده 2 تصویب نامه هیات محترم وزیران به شماره 3845/ت53172 ه و ماده 17 قانون هوای پاک مصوب مجلس شورای اسلامی، اداره کل استاندارد استان تهران از مهرماه سال 1396 معاینه فنی موتورخانه‌های دستگاه‌های اجرایی استان را با هدف صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش انتشار گازهای آلاینده به حدود مجاز و نیز ارتقای سطح سلامت، ایمنی و رفاه کارکنان و شهروندان، آغاز کرد. در مرحله اول طرح معاینه فنی، تعداد 423 موتورخانه 72 دستگاه دولتی، شامل 736 دیگ و مشعل بازرسی و معاینه فنی شد.

طاهری در خصوص ادامه این طرح در سال 1397 گفت: امسال نیز تعداد 335 موتورخانه شامل 547 دیگ و مشعل مورد معاینه فنی قرار گرفت و در مجموع دو سال، 758 موتورخانه در استان تهران توسط بازرسان استاندارد معاینه فنی شد. نتایج اجرای طرح نشان‌دهنده آن است که 85% موتورخانه‌ها دارای عدم انطباق ساختمانی، 71% دارای عدم انطباق چیدمان موتورخانه، 41% دارای عدم انطباق خط سوخت و 56% دارای عدم انطباق ظرفیت حرارتی دیگ و مشعل بوده و پس از اجرای طرح مقدار انتشار گاز مونوکسید کربن از 62% به 12% مطابق با استاندارد ملی 16000 کاهش داشته است؛ که گویای این امر ضروری است که طرح معاینه فنی موتورخانه می‌تواند سهم بسزایی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد. این مقام مسوول در خصوص معاینه فنی سامانه‌های گرمایشی و سرمایشی خانگی و اماکن عمومی نیز اظهار امیدواری کرد با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط، این طرح نیز آغاز و عملیاتی شود.

 

 

ارسال نظر