اختلاف بر سر اعتبارسنجی بازرگانان

۱۳۹۷/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۳۵۶

معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، هدف از راه‌اندازی سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری را کاهش تخلفات دانست و گفت: عدم همکاری اتاق بازرگانی، منجر به خلل در راه‌اندازی این سامانه شده است. حمید محله‌ای با بیان اینکه با راه‌اندازی «سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری» تخلفات حوزه بازرگانی به حداقل خواهد رسید، گفت: متاسفانه عدم همکاری اتاق‌های بازرگانی با این سامانه، موجب عملیاتی نشدن آن شده است.

او با اشاره به روند صدور کارت‌های بازرگانی افزود: مطابق با ماده ۳ مقرارت قانون صادرات و واردات، اتاق بازرگانی مسوول صدور کارت‌های بازرگانی است و در نهایت نیز، بررسی و تایید آنها، توسط وزارت صمت صورت می‌گیرد. به گزارش مهر، محله‌ای ادامه داد: وزارت صنعت، معدن وتجارت برای هرچه بهتر انجام شدن روند بررسی کارت‌های بازرگانی، سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری را راه‌اندازی کرد تا با جمع‌آوری و ثبت سیستمی اطلاعات بازرگانان از جمله سوابق تجاری، پرداخت‌ تعهدات ارزی و موارد دیگر، کارت‌های بازرگانی صادره شده از سوی اتاق‌های بازرگانی را تایید یا رد کند. معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن وتجارت با اشاره به یک نمونه از دلایل اتاق بازرگانی برای عدم همکاری با سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری گفت: نمایندگان اتاق بازرگانی با اشاره به اصل۴۴ قانون اساسی، این سامانه را در راستای خصوصی‌سازی نمی‌دانند و راه‌اندازی آن را تصدیگری دولت تلقی می‌کنند، در صورتی‌که این ادعا، فرافکنی است. دلیل این موضوع هم آن است که در سیاست‌های اصل۴۴، عمل نظارت شأن حاکمیت دانسته شده و این سامانه نیز طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز جزو سامانه‌های نظارتی است. محله‌ای اظهار کرد: این سامانه صرفا روند دستی و مکتوب گذشته را به شکل سیستمی و ثبت شده تبدیل کرده است تا از بروز تخلفاتی مانند جعل اسناد و تخلفات مشابه جلوگیری شود.

 او با اشاره به ورود قوه قضاییه و سازمان بازرسی به عدم همکاری اتاق‌های بازرگانی با سامانه مذکور گفت: عدم همکاری اتاق به‌طور جدی از طرف دستگاه‌های مرتبط مورد پیگیری قرار گرفته و امیدواریم به زودی این چالش دو ساله‌ای که اتاق بازرگانی ایجاد کرده است، پایان یابد.

 

 

ارسال نظر