موج جدید اومیکرون مرگبارتر است

۱۴۰۱/۱۰/۲۲ - ۰۹:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۴۷۴
موج جدید اومیکرون مرگبارتر است

فوق تخصص مراقبت‌های ویژه با بیان اینکه موج جدید کرونا مرگبارتر از موج قبلی است، گفت: حتی تزریق واکسن‌های قبلی هم در کاهش احتمال بستری شدن بر اثر ابتلا به بیماری موثر نخواهند بود.

محمدرضا هاشمیان، با اشاره به اینکه کرونا یک بیماری تنفسی است که عامل ایجاد آن ویروس SARS-OV۲ است، افزود: سرعت بالای سرایت این ویروس، درگیری شدید دستگاه تنفسی و نداشتن شناخت کافی از آن تاکنون باعث مرگ و میر زیادی در سطح دنیا شده است.

او افزود: کرونا مهلک‌ترین پاندمی بعد از بیماری آنفلوآنزا در سال ۱۹۱۸ شناخته شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا تا به امروز، این ویروس جهش‌های زیادی داشته که منجر به ایجاد سویه‌های جدیدی شده است خاطرنشان کرد: به تازگی نیز جهش‌های جدیدی از ویروس کرونا در کشور چین دیده شده است که خبر از شناسایی جهش ژنتیکی جدید و همچنین شکل‌گیری سویه‌ای به‌نام XBB می‌دهد.

هاشمیان از هشدار سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اوج‌گیری موارد ابتلاء به کرونا در ۱۱۰ کشور جهان خبر داد و گفت: سویه جدید امیکرون ترکیبی از زیر سویه‌هایی است که طبق تحقیقات تفاوت‌هایی در شدت بیماری بین سویه‌های قبلی و جدید ایجاد کرده است.

او با بیان اینکه خطر عفونت در این سویه بیشتر است اما علامت‌های بیماری تفاوت زیادی با سویه‌های دیگر ندارد، افزود: نشانه‌های سویه XBB تفاوت زیادی با گونه‌های قبلی امیکرون ندارد یعنی همان نشانه‌های سویه‌های قبلی مانند اختلال در حس بویایی، چشایی، تنگی نفس، سنگینی سینه، بدن درد، سردرد، احساس کلافگی، تب و لرز و در مواردی هم اسهال و استفراغ دراین سویه دیده می‌شود.

هاشمیان، سرایت بیشتر و شدت بیماری‌زایی کمتر را از ویژگی‌های سویه جدید امیکرون عنوان کرد و ادامه داد: به‌تازگی در ایران موارد ابتلاء به سویه جدیدی از امیکرون یعنی XBB و BQ۱ گزارش شده است، البته این سویه‌ها جدید نیستند و مطالعات درباره آنها زمانی به‌طور جدی آغاز می‌شوند که این سویه‌ها بیشتر در حال گردش باشند.

 

ارسال نظر