تیغ کند استیضاح وزیر بهداشت/ مجلسی‌ها باز هم می‌خواهند روی مشکلات درمانی کشور چشم ببندند؟!

۱۴۰۱/۱۰/۲۲ - ۱۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۴۷۱
تیغ کند استیضاح وزیر بهداشت/ مجلسی‌ها باز هم می‌خواهند روی مشکلات درمانی کشور چشم ببندند؟!

گلی ماندگار| بهرام عین‌اللهی وزیر فعلی بهداشت و درمان از اولین کسانی بود که با واردات واکسن به کشور مخالفت کرد، اما بعد از اینکه به وزارت بهداشت و درمان رسید، مدال افتخار واردات و تزریق واکسن را به سینه آویخت و در تمام مراحل از اینکه دولت سیزدهم توانست با واردات واکسن کرونا را کنترل کند، سخن به میان آورد، اما آنچه الان در مورد عین‌اللهی و وزارتخانه تحت فرمانش بیش از همه نگران‌کننده است وضعیت دارویی کشور است.

در شرایطی که موج هشتم کرونا هم در کشور آغاز شده و حالا برخی از کارشناسان و متخصصان این حوزه واریانت جدید کرونا را کشنده‌تر از امیکرون می‌دانند، کشور با کمبود انواع و اقسام دارو دست به گریبان است. هر چند که وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو دیگر دست اندرکاران هیچگاه این کمبودها را نپذیرفته و البته آن را جدی نگرفته‌اند، اما تجربه‌های مردم از وضعیت دارویی کشور بر خلاف تکذیبیه‌های متعدد وزارت بهداشت نشان از شرایط نه چندان خوب دارد. به همین خاطر است که بسیاری از پزشکان و متخصصان به مردم هشدار می‌دهند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک تا جایی که می‌توانند از مبتلا شدن خود و عزیزان به واریانت جدید کرونا جلوگیری کنند. با این وضعیت دارویی در کشور اگر تعداد ابتلا افزایش پیدا کند، قطعا برگشتن به آن روزهایی که چند صد نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دادند چندان هم دور از ذهن نیست.

در حال حاضر مساله فقط نبود یا کمبود دارو نیست، مساله کمبود پرستار و پزشک و وضعیت نا به سامان بیمارستان‌های دولتی هم باید به این کمبود دارو اضافه کنیم. پرستارانی که بعد از کم شدن تعداد مبتلایان به کرونا از کار بیکار شده‌اند در چرخه سلامت حضور ندارند، در حال حاضر اکثر بیمارستان‌ها با کمبود پرستار مواجه‌اند، افزایش تعداد بیماران می‌تواند به این مشکلات دامن بزند، از سوی دیگر مساله مهاجرت پزشکان طی دو سال گذشته خود به معضل دیگری در حوزه بهداشت و درمان تبدیل شده است و این موضوع اما همچنان از سوی وزارت بهداشت نادیده گرفته شده و به آن پرداخته نمی‌شود.

به هر حال بهرام عین‌اللهی با اینکه سعی داشت، افتخار واکسیناسیون سراسری را به خود نسبت دهد، اما حالا با امکان استیضاح از سوی مجلس مواجه است. هر چند که او سعی دارد با لابی‌گری‌های ممکن از تعداد امضاهای این نامه کم کند، اما مساله این است که واقعیت کمبود دارو در کشور، مشکلات بیمارستان‌ها و کمبود کادر درمان هر کدام به تنهایی می‌تواند باعث کشاندن یک وزیر زیر تیغ استیضاح باشد. 

اظهارنظرهای ضد و نقیض درباره استیضاح

با اینکه خبر استیضاح وزیر بهداشت هر روز پر رنگ‌تر می‌شد، اما هفته گذشته معاون پارلمانی رییس دولت طی اظهاراتی اعلام کرد که بیشتر نمایندگان مجلس امضای خود برای استیضاح وزیر بهداشت را پس گرفته‌اند. البته طولی نکشید که یکی از نمایندگان مجلس با رد سخنان سید محمد حسینی اعلام کرد که استیضاح وزیر بهداشت همچنان در دستور کار مجلس قرار دارد.

مساله اینجاست که نمایندگان مجلس هم برای اینکه استیضاح وزیر بهداشت را کلید بزنند، هنوز با هم به توافق نرسیده‌اند. حسینعلی شهریاری در این باره به «تعادل» می‌گوید: با استیضاح موافق نیستم. مشکلات دارویی و درمانی کشور تنها مربوط به این دوره نیست و نمی‌توانیم بروز این مشکلات را به گردن یک شخص مثل وزیر بهداشت و درمان بیندازیم.  او می‌افزاید: مساله افزایش قیمت ارز و حذف ارز دارویی و ... همه و همه عواملی هستند که باعث شده تا در زمینه دارو با مشکل مواجه شویم. استیضاح نمی‌تواند راه‌حل این مشکل باشد و باید دولت را موظف به انجام تعهدات خود در حوزه بهداشت و درمان کنیم. 

هیات رییسه اعلام وصول نمی‌کند

از سوی دیگر میرمحمدی میبدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان درباره تعلل مجلس برای استیضاح وزیر بهداشت و درمان می‌گوید: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته استیضاح به هیات رییسه مجلس اعلام شده است، اما هیات رییسه هنوز اعلام وصول نکرده و به کمیسیون بهداشت و درمان ارجاع نداده است.

او می‌افزاید: مساله اینجاست که برخی نمایندگان بر این باور هستند که در شرایط کنونی استیضاح وزیر بهداشت دردی را دوا نمی‌کند و باید برای بهبود وضعیت کمبود دارو در کشور راهکارهای دیگری پیشنهاد داد. به هر حال وقتی وزیری در انجام وظایف خود موفق عمل نکند باید در مجلس پاسخگو باشد، این مصلحت سنجی‌ها تا جایی می‌تواند موثر واقع شود که منافع مردم به خطر نیفتد.

امضا جمع شده اما به هیات رییسه نرسیده است

همایون سامه یح نجف آبادی نیز در این باره به تعادل می‌گوید: امضا برای استیضاح وزیر بهداشت و درمان جمع شده است اما هنوز این نامه به صورت رسمی به هیات رییسه مجلس ارایه نشده.

او می‌افزاید: مشکلات دارویی در کشور کاملا مشهود است، این مساله انتقادهای زیادی را به وجود آورده اما نباید فراموش کنیم که این مشکلات طی یک سال و دوسال بروز نکرده‌اند، برخی از آنها بیش از 20 سال است که روی هم انباشت شده‌اند.

او در پاسخ به این سوال که کمبود مشهود دارو در کشور مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده و در این بین چه کسی باید پاسخگو باشد، می‌گوید: قطعا وزارت بهداشت و درمان مسوول پاسخگویی به این وضعیت است اما در شرایط کنونی که موج تازه کرونا هم به کشور وارد شده است استیضاح وزیر بهداشت نمی‌تواند ایده خوبی باشد. باید شرایط سنجیده شود. نباید مشکلات را نادیده بگیریم، اما این وزارتخانه در دوره تصدی‌گری عین‌اللهی کارهای مثبت زیادی هم انجام داده که باید مد نظر داشته باشیم.

مجلسی‌ها چشم بر روی کمبود دارو می‌بندند؟

مساله مهم اما این است که سال گذشته هم یک بار دیگر بهرام عین‌اللهی تا پای استیضاح رفت. در آن زمان تعداد کسانی که پای نامه استیضاح وزیر بهداشت را امضا کرده بودند، تعدادشان چشمگیر بود و وزیربهداشت در آستانه دریافت کارت قرمز از مجلس قرار داشت اما ناگهان امضاها برگشت خورد، نمایندگان امضای خود را پس گرفتند و به این ترتیب مساله استیضاح به فراموشی سپرده شد.

اینکه عین‌اللهی بار قبل هم توانست با ارایه برخی توضیحات به نمایندگان مجلس آنها را متقاعد کرده و برای خود زمان بخرد نشان می‌دهد که این‌بار هم وزیر بهداشت دست به کار شده و می‌خواهد با منصرف کردن نمایندگان از ارایه امضا برای استیضاح او فرصت دیگری به خود بدهد. اما سوال اینجاست آیا قرار است این‌بار هم مجلسی‌ها بر روی اشتباهات وزیر بهداشت چشم ببندند و کمبود دارو در کشور را نادیده بگیرند؟

عین‌اللهی ضعیف‌ترین وزیر بهداشت و درمان 

پیمان شکاری، متخصص بیماری‌های عفونی در این باره به تعادل می‌گوید: متاسفانه بهرام عین‌اللهی یکی از ضعیف‌ترین وزرای بهداشت و درمان طی سال‌های اخیر بوده است. اینکه روی کار آمدن او همزمان شد با واکسیناسیون سراسری کرونا در کشور دلیلی شد تا او بر این موج سوار شده و بخواهد از شرایط نهایت استفاده را برای ارایه یک کارنامه درخشان از خود ببرد. اما بعد از آن مشکلات یک به یک خودنمایی کردند.

او می‌افزاید: از سال گذشته بارها و بارها در مورد کمبود دارو در کشور هشدارهای لازم داده شد و هر بار وزیر بهداشت و مسوولان سازمان غذا و دارو با وعده‌هایی سعی در خنثی کردن این هشدارها داشتند. در حال حاضر هم هیچ تغییر محسوسی در این زمینه ایجاد نشده است. اینکه وزیر بهداشت کمبود آنتی بیوتیک را به شیوع زود هنگام آنفلوآنزا در کشور ربط می‌دهد و کمبود دارو را تا مرز نبود آنتی بیوتیک در کشور تقلیل می‌دهد نشان از بی‌توجهی او به شرایط حاکم بر وضعیت بهداشت و درمان کشور دارد. 

اما و اگرهای حوزه‌ای که اولویت دولتمردان نیست

نمایندگان مجلس درست می‌گویند، مشکلات حوزه بهداشت و درمان مربوط به این دو سال گذشته نیست، سال‌هاست که این حوزه با کمبودها و نبودهای بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند، حوزه بهداشت و درمان هیچگاه اولویت دولتمردان نبوده جایگاه آن در بودجه سالانه کشور هم نشان از این بی‌توجهی دارد. اما مساله اینجاست در شرایط بحرانی افرادی باید در راس کار قرار داشته باشند که بتوانند بحران‌ها را کنترل کنند و میزان فشار بر مردم را به حداقل برسانند. این مساله‌ای است که بهرام عین‌اللهی به عنوان وزیر بهداشت در دولت سیزدهم نتوانسته به خوبی از عهده آن بربیاید.

متاسفانه دستوری عمل کردن و وعده‌های غیر واقعی دادن به عادتی بد برای بسیاری از مسوولان تبدیل شده است و این در حالی است که مشکلات کشور چه در حوزه بهداشت و درمان و چه در حوزه اقتصاد و ... با وعده‌هایی که امکان اجرایی شدن ندارند، حل نمی‌شود. سال‌هاست که پرستاران از شرایط خود در بیمارستان‌ها رضایت ندارند، سال‌هاست که پزشکان از میزان درآمد خود گلایه می‌کنند، سال‌هاست که متخصصان حوزه بهداشت و درمان بر این باورند تا زمانی که سرانه بهداشت و درمان در کشور واقعی نشود مشکلات همچنان ادامه خواهند داشت و البته سال‌هاست که هیچ کس به این هشدارها توجه نمی‌کند.

 

ارسال نظر