فعلا گزارشی از موج جدید کرونا نداریم

۱۴۰۱/۱۰/۰۸ - ۱۰:۲۰:۱۴
کد خبر: ۱۹۵۸۹۲
فعلا گزارشی از موج جدید کرونا نداریم

هرچند که آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا در سطح جهانی به مرور زمان کاهش چشمگیری داشته، اما لازم به یادآوری است که این ویروس همواره در حال جهش و تغییر ماهیت است و هربار در ظاهری جدید و با علائمی متفاوت ظاهر می‌شود.

اخیراً سازمان جهانی بهداشت نسبت به وضعیت در حال تحول در چین با افزایش گزارش‌های بیماری شدید، ابراز نگرانی کرده است. طبق گفته‌های مدیرکل این سازمان، در حالی که مرگ‌ومیر ناشی از کووید از زمان اوج جهانی خود بیش از ۹۰ درصد کاهش یافته است، هنوز ابهامات زیادی در رابطه با این ویروس وجود دارد که نمی‌توان به‌طور قطعی نتیجه‌گیری کرد که آیا این بیماری همه‌گیر به پایان رسیده است یا نه.

دکتر حسین کرمانپور با تجربه کار در اورژانس از احتمال بروز موج جدید کرونا و نحوه مقابله با آن می‌گوید: سویه جدیدی در کار نیست و خطر قابل‌توجه، ناشی از همان سویه‌های پیشین اما از نوع جهش‌یافته‌تر است و بر اساس آخرین اخبار و اطلاعاتی که در دسترس است، شدت بیماری‌زایی آن بالاست. این ویروس با جهش‌های پیشرفته، توانایی خود در فرار از واکنش‌های ایمنی را تقویت می‌کند و به اصطلاح ایمنی‌گریز می‌شود. اینکه آیا موج جدیدی وارد کشور ما خواهد شد یا نه، باید گفت که شدیدترین تدابیر ایمنی و بهداشتی هم یارای مقابله با هیچ ویروسی را ندارند؛ در واقع هیچ راهی برای جلوگیری از ورود ویروس به داخل یک کشور نیست.

او می‌افزاید: خوشبختانه بیماری کرونا، بعد از موج پنجم و ششم و پس از شیوع سویه اومیکرون، تغییر چندانی در عملکرد خود نداشت و تا حدی قابل کنترل شد. هرچند که پیش‌تر از این هم رفتار ویروس‌های جهش‌یافته بسیار شبیه به ویروس اولیه بود و حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد، آن هم در نوع علائم و نحوه انتشار، دارای تفاوت‌هایی بود؛ به‌طور مثال در نوع دلتا شدت بیماری‌زایی بیشتر و انتشار آن کمتر بود، اما در سویه امیکرون شاهد انتشار بیشتر و شدت کمتر در بیماری بودیم. می‌توان گفت نهایتِ تغییرات در همین حد بوده و از نظر علائم آنچنان دچار تغییر نشدند و غالباً مشابه هم بودند.

علایم بروز سویه امیکرون

این پزشک متخصص اورژانس می‌گوید: این بیماری در هر دو سویه با علائم ساده سرماخوردگی نظیر آبریزش بینی، بدن‌درد و سرفه‌هایی که گاهی طولانی‌مدت بود، شروع می‌شد. گلو درد هم جزو علائمی بود که از ابتدا وجود نداشت و به مرور به نشانه‌های این بیماری افزوده شد. البته این گلو درد مقداری پیچیده‌تر است، به آسانی و با داروهای معمول بهبود نمی‌یابد و بعضاً ادامه‌دار است. در واریانت دلتا، با اختلال در حس چشایی و بویایی روبرو شدیم؛ در صورتی که در انواع قبلی اختلال در این حواس مشاهده نشد و اگر هم در برخی موارد وجود داشت، خیلی چشمگیر نبود. یا حتی در سویه دلتا، درگیری ریوی بیشتر و در سویه امیکرون، بدن‌درد رایج‌تر بود.

تمهیدات بهداشتی لازم 

دکتر کرمانپور می‌افزاید: مراکز واکسیناسیون یا خانه‌های بهداشت محلی در زمینه تزریق واکسن تاکنون به خوبی عمل کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود ارایه خدمات باکیفیت از سوی این مراکز بهداشتی و درمانی همچنان ادامه یابد. این مراکز هم برای کسانی که دوزهای ضروری واکسن را دریافت کرده‌اند و در پی دریافت دوز بوستر (یادآور) هستند و هم برای گروهی که تاکنون اصلاً واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند، آماده خدمت‌رسانی هستند. شهروندان محترم با مراجعه به این مراکز و با توجه با شرایط پزشکی، می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

زمان تزریق دوز یادآور

او اظهار می‌دارد: دوز یادآور قاعدتاً می‌بایست شش ماه بعد از دریافت آخرین دوز تزریق شود. دلیل این موضوع این است که هنوز واکسن یکساله، همانند واکسن آنفلوآنزا، برای بیماری کرونا در جهان ساخته نشده و تمام واکسن‌های موجود فقط تا شش ماه ایمنی لازم را تأمین می‌کنند. در هر حال برای پیشگیری، باید به صورت تجمیعی عمل شود؛ واکسیناسیون شاید در کنترل مقطعی بیماری و کاهش علائم موثر واقع شود، اما باید دانست که انجام این کار به تنهایی فایده چندانی ندارد.

پرهیز از حضور در اماکن  پرازدحام و سرپوشیده

کرمانپور می‌افزاید: در قدم بعد، یکی از بی‌هزینه‌ترین اقدامات هم این است که سعی کنیم تا حد ممکن از حضور در اماکن پرازدحام و سرپوشیده بپرهیزیم و اگر مجبور به انجام این کار بودیم، ترجیحاً زمان حضور را کوتاه کنیم. استفاده از ماسک هم کماکان در فضاهای سرپوشیده و شلوغ همچون مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و... توصیه می‌شود. آخرین موردی که می‌توان به آن اشاره کرد، تهویه هواست؛ در منزل، محل کار و هرجایی که تجمعی در آن شکل می‌گیرد، انجام این کار برای جابه‌جایی هوای تازه و جلوگیری از انباشت حجم ویروس‌ها ضرورت دارد. مواردی که گفته شد مجموعه اقداماتی است که رعایت آن، بدون صرف هیچ هزینه‌ای، در تأمین ایمنی و پیشگیری از ورود ویروس به بدن کمک خواهد کرد.

موج بعدی در کدام کشورها خواهد بود

او در پاسخ به این سوال که موج بعدی کرونا بیشتر در کدام کشورها خواهد بود می‌گوید: در وهله نخست زادگاه ویروس، میزبان موج بعدی خواهد بود؛ یعنی چین و بعد کشورهایی که با آن ارتباط نزدیک دارند، علی‌الخصوص کشورهای اروپایی.

 

ارسال نظر