مورد عجیب فسخ‌ قرارداد در فوتبال ایران؛ این‌بار نوبت لوکادیا بود

۱۴۰۱/۱۰/۰۲ - ۱۱:۳۰:۲۸
کد خبر: ۱۹۵۶۳۸
مورد عجیب فسخ‌ قرارداد در فوتبال ایران؛ این‌بار نوبت لوکادیا بود

یورگن لوکادیا ستاره گلزن تیم فوتبال پرسپولیس قراردادش را با این تیم به صورت یکطرفه فسخ کرد تا او هم قید حضور در ایران را بزند.

به گزارش خبرآنلاین، یورگن لوکادیا مهاجم پرسپولیس قراردادش را به صورت یکطرفه فسخ کرد. این مهمترین خبری بود که روز پنجشنبه باشگاه پرسپولیس رسما آن را اعلام کرد. ستاره هلندی سرخپوشان دو روز پیش از دربی به یکباره خواستار ترک ایران شد و حتی شبانه به فرودگاه امام رفت و قصد خروج از ایران را داشت اما به دلیل مشکلات مالیاتی نتوانسته بود از کشور خارج شود. او پس از حل مشکلش و گرفتن ۴۸ ساعت مرخصی از باشگاه پرسپولیس از ایران خارج شد و دیروز با ارسال نامه‌ای رسما قراردادش را فسخ کرد.

از ابتدا مشخص بود لوکادیا قید حضور در پرسپولیس را زده و تصمیم ندارد دیگر به ایران برگردد. این مهاجم گلزن که عملکرد درخشانی از خود به نمایش گذاشته بود، شوک بزرگی به یحیی گل‌محمدی و هواداران این تیم وارد کرد و حالا باشگاه پرسپولیس تصمیم دارد از این بازیکن به فیفا شکایت کند.

گفته می‌شود لوکادیا به دلیل اعلام دولت هلند به شهروندانش مبنی بر ترک خاک ایران، قراردادش را با پرسپولیس فسخ کرد و از ایران رفت. به واسطه جدایی لوکادیا از پرسپولیس، به ماجرای فسخ‌های جنجالی فوتبال ایران در سال‌های اخیر می‌پردازیم.

 

ویلموتس و قراردادی بدتر از ترکمنچای

ماجرای امضای قرارداد با مارک ویلموتس در فدراسیون فوتبال ایران از جایی آغاز شد که مهدی تاج رئیس وقت فدراسیون فوتبال گفته بود از قرارداد کارلوس کی‌روش عبرت گرفته‌اند. قراردادی که قرار بود مشکلی برای فوتبال ایران ایجاد نکند، اما به پردردسرترین قرارداد تاریخ فوتبال ایران تبدیل شده است.

مهدی تاج در حالی از عبرت گرفتن از قرارداد کارلوس کی‌روش صحبت می‌کرد که چندی بعد مشخص شد که گافی تاریخی در قرارداد با مارک ویلموتس داده و ایران را با معضل بزرگی روبرو کرده است. در موضوع مالی قرارداد ویلموتس و فدراسیون فوتبال آمده است: «او باید در سه ماهه اول ۵۶۲ هزار یورو دریافت کند و پس از آن به مدت یک سال و در هر سه ماه یک بار، این مبلغ را بگیرد که در واقع مبلغی حدود ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار یورو به صورت خالص خواهد شد! که عجیب‌تر اینکه امضای تمام اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال ازجمله مهدی تاج به‌عنوان رئیس به همراه مارک ویلموتس به‌عنوان سرمربی در آن درج شده است.»

در یکی از بندهای قرارداد ویلموتس عنوانِ فوق آمده که فدراسیون تعهد می‌کند ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار یورو در سال را از تاریخ ۲ ژوئن ۲۰۱۹ به مدت یک سال پرداخت کند و مبلغ ۷ میلیون و ۸۷۵ هزار یورو را تا تاریخ یک ژوئن ۲۰۲۲ برای مدت کل قرارداد به ویلموتس بپردازد. مبلغ فوق پرداختی خالص بوده و هزینه‌ی مالیات سرمربی برعهده فدراسیون است. در بخشی از قرارداد فدراسیون فوتبال و ویلموتس آمده بود، در صورتی که فدراسیون فوتبال ایران با دلیل موجه و قابل قبول بر اساس قوانین و مقررات فیفا و CAS اقدام به فسخ قرارداد نماید و بتواند این موضوع را ثابت کند، حقوق سه ماه (با یک مبلغ مشخص) به عنوان خسارت به سرمربی پرداخت خواهد شد. ویلموتس پس از شکست تیم ملی مقابل عراق و بحرین رسما در نامه‌ای اعلام کرده چون فدراسیون فوتبال ایران به تعهدات مالی خود مطابق با قرارداد عمل نکرده، قرارداد دو طرفه فسخ تلقی می‌شود.

همین موضوع باعث شد تا این مربی از فدراسیون فوتبال شکایت کند و مبلغ هنگفتی از ایران بگیرد و فدراسیون فوتبال باید این رقم را بپردازد.

 

داستان استراماچونی مثل سرمربی نجیب

آندره آ استراماچونی سرمربی ایتالیایی استقلال مدت زمان کمی در این تیم حضور داشت اما نتایج و سبک فوتبالش آنقدر جذاب بود که بسیار زود محبوب شد. استراماچونی به دلیل عدم تعهد باشگاه استقلال به قرارداد این مربی، به صورت یکطرفه قراردادش را فسخ و ایران را ترک کرد.

مرد ایتالیایی اعلام کرده به این دلیل قراردادش را فسخ کرده است چون باشگاه استقلال دو ماه از مطالبات وی را پرداخت نکرد. ماجرای استراماچونی و استقلال به دادگاه CAS کشیده شد و براساس رای صادر شده، باشگاه استقلال ملزم به پرداخت مبلغی حدود یک میلیون و چهارصد هزار دلار شد

آبان ماه سال ۹۹ فدراسیون جهانی فوتبال، با ارسال ایمیلی به باشگاه استقلال، حکم نهایی پرونده آندره‌ استراماچونی را صادر کرد و این باشگاه به پرداخت یک میلیون و ۳۰۰ هزار یورو جهت پرداخت مطالبات این مربی ایتالیایی محکوم شد. مدیران استقلال پس از اعلام این حکم این پرونده را به دادگاه CAS کشاندند و در تلاش بودند تا مبلغ این مطالبات را به کمترین حد ممکن برسانند؛ اما در نهایت دادگاه حکمیت ورزش پس از چندین بار تعویق در صدور رای، فرجام خواهی استقلال را نپذیرفت.

 

اختلاف بزرگ رفیق مارادونا با پرسپولیس

گابریل کالدرون سرمربی آرژانتینی کوتاه مدت پرسپولیس که در ابتدای فصل نوزدهم رقابت‌های لیگ برتر جانشین برانکو ایوانکوویچ شد تنها نزدیک به پنج ماه در این تیم دوام آورد تا نهایتاً در اول ژانویه تصمیم به فسخ قرارداد خود با سرخپوشان به دلیل اختلافات شدید با محمدحسن انصاری‌فرد مدیرعامل باشگاه گرفت.

وی که با حاشیه‌های فراوان جانشین برانکو در دوران مدیرعاملی ایرج عرب شده بود در حالی قرارداد ۸۵۰ هزار دلاری با پرسپولیس امضا کرد که جزئیات این قرارداد در نوع خود جالب توجه است. کالدرون در ابتدا ۳۰۰ هزار دلار از پرسپولیس دریافت کرد، اما خواهان پرداخت قسط دوم قرارداد خود به همین اندازه تا انتهای ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ بود. این در حالی است که باشگاه پرسپولیس قادر به تأمین خواسته کالدرون نشد تا سرمربی آرژانتینی سرخ‌ها در نامه‌ای که اول ژانویه ۲۰۲۰ میلادی به باشگاه پرسپولیس ارسال کرد قرارداد خود را به صورت یک طرفه و با در نظر گرفتن تمامی حقوق مربوط به آن فصل فسخ کرد.

 

فسخ جنجالی پسر شجاع از پرسپولیس

درخشش شجاع خلیل زاده با پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا باعث شد تا او مورد توجه باشگاه های قطری قرار بگیرد و حتی مذاکراتی با آنها داشته باشد. او از تیم قطری خواسته بود که بتواند تا نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا در پرسپولیس بماند که تیم قطری قبول کرده بود. مشکل شجاع البته نحوه فسخ کردن با پرسپولیس بود. او با مشاوره هایی که از اشخاص مختلف گرفت برای فسخ اقدام کرد. اقدام بی سر و صدای او البته پر سر و صدا شد. او نامه فسخش را به باشگاه پرسپولیس، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال از طریق وکیلش داد و وکیل او همه اقدامات را برای اعلام به فیفا و ای اف سی هم انجام داد تا در صدور آی تی سی مشکلی برای خلیل زاده پیش نیاید و بتواند در سیستم تی ام اس، قراردادش را ثبت کند.

گفتنی است خلیل زاده با استناد به قانون فیفا که به بازیکن اجازه می دهد قرارداد خود را دو ماه پس از دریافت نکردن مطالباتش به شکل یکطرفه فسخ کند، قرارداد خود با پرسپولیس را فسخ کرد.

 

استوکس جنجالی‌ترین بازیکن پرسپولیس

استوکس که در نقل و انتقالات زمستانی لیگ نوزدهم پس از حضور یحیی گل‌محمدی روی نیمکت قرمزها به این تیم پیوسته بود، در حالی که قرمزها را در لیگ قهرمانان آسیا و بازی مقابل الشارجه همراهی می کرد تصمیم گرفت پس از این بازی در دبی بماند و با تیمش به تهران برنگردد.

استوکس با بهانه‌ای دروغین از باشگاه مرخصی گرفت و در یکی از فشرده‌ترین مقاطع تقویم فصل، دیگر در تمرین‌های پرسپولیس آفتابی نشد. وقتی استوکس با تیم از دبی برنگشت، خیلی‌ها می‌دانستند که دیگر بازگشتی در کار نخواهد بود اما ظاهرا مدیران باشگاه، هیچ شناختی از این فوتبالیست نداشتند و به همین سادگی، او را در دبی گذاشتند تا به جای فوتبال، سرگرم تفریح‌های روزمره خاص خودش باشد.

باشگاه پرسپولیس در پرونده شکایت آنتونی استوکس به پرداخت ۸۶ هزار دلار محکوم شد. طبق حکم فیفا باشگاه پرسپولیس تا تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه زمان داشت تا بدهی ۸۶ هزار دلاری استوکس را به حساب او واریز کند، اما سرخپوشان نتوانستند این پول را فراهم کنند، موضوعی که باعث شد وکیل استوکس در نامه‌ای به فیفا عدم دریافت مطالبات موکلش را اعلام کند و پنجره پرسپولیس بسته شود.

 

ارسال نظر