ارزیابی ۶۰۰ هزار معلم در نظام رتبه‌بندی

۱۴۰۱/۰۹/۲۹ - ۰۳:۰۶:۰۲
کد خبر: ۱۹۵۵۲۳
ارزیابی ۶۰۰  هزار معلم در نظام رتبه‌بندی

معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: حدود ۶۰۰ هزار نفر از معلمان در قالب اجرای قانون نظام رتبه‌بندی ارزیابی شدند و کارنامه فعالیت آنها صادر شده است. محسن زارعی اظهار داشت: بند ۱۳ سیاست‌های کلی تحول در آموزش و پرورش از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که در این بند، تکلیفی مبنی بر استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در آموزش و پرورش به ما سپرده شده و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز مورد تاکید است. او افزود: در راستای انجام این تکلیف در مصوبه ۷۶۰ و ۸۸۶ شورای عالی آموزش و پرورش، شاخص‌ها تدوین و به آن پرداخته شده است اما باید مشخص شود که کجا از شاخص‌ها فاصله گرفته‌ایم تا بتوانیم جلوی آن را بگیریم. رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش یادآور شد: رصد این شاخص‌ها در پایه دوازدهم که سال آخر و سال خروجی ماست به صورت دقیق انجام می‌دهیم و یک آزمون استاندارد ملی هماهنگ با عنوان امتحانات نهایی برگزار می‌کنیم. او افزود: البته که این آزمون نیز سال‌ها اسیر نظام سنجش دیگری با عنوان کنکور قرار می‌گرفت و دانش‌آموز خودش را برای کنکور آماده می‌کرد و برای سال‌ها گزارش داده می‌شد که میانگین معدل دانش‌آموزان در امتحانات نهایی، ۱۲ است و وضعیت ما در این حوزه خوب نیست زیرا آینده‌ دانش‌آموز در نظام دیگری رقم می‌خورد و خودش را برای همان آماده می‌کرد.

    بازگشت آموزش و پرورش به ریل اصلی

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس تغییری که پیش آمد، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی فرصت خوبی را ایجاد کرد تا آموزش و پرورش را از این گرفتاری نجات داده و آن را به ریل اصلی‌اش برگردانیم. زراعی گفت: به جز امتحانات نهایی، رصد دقیقی از سایر پایه‌ها نداریم و در این راستا گزارش آزمون‌های بین‌المللی تیمز و پرلز را داریم که همچنان در رده ۴۰ به بالا قرار می‌گیریم و البته نمی‌دانیم این آزمون‌ها چه چیزی را می‌سنجند و آیا ما دنبال همین سنجه‌ها هستیم یا چیز دیگری را باید دنبال کنیم. آزمون‌های پیشرفت تحصیلی می‌تواند به این رصدها کمک کند. رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: در بند پنج ماده سه سیاست‌های کلی ایجاد تحول بر استقرار نظام ارزشیابی و سنجش صلاحیت‌های عمومی مبتنی بر شاخص‌های آموزشی و فرهنگی تاکید شده است. در سند ۲ از راهکار ۱۰ اهداف عملیاتی سند نیز تاکید شده که سال‌ها معطل باقی مانده بود و با تصویب نظام رتبه‌بندی محقق شد.

    شناسایی معلم تراز

زارعی درباره شاخص‌های معلم تراز توضیح داد: پیشتر مشخص نبود معلم تراز باید چه ویژگی‌هایی در شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربه داشته باشد اما اکنون این شاخص‌ها در قانون نظام رتبه‌بندی روشن است و همکار ما می‌داند که معنی معلم تراز یعنی چه و باید خودش را به آن برساند. در واقع نظام رتبه‌بندی بهترین فرصت است. او افزود: پیشتر با غفلت از زحمت معلمان، بر اساس مدرک تحصیلی ارتقاهایی رخ می‌داد اما اینکه در عرصه عمل و در کلاس درس چه می‌کند را هیچ‌وقت ارزش‌گذاری نمی‌کردیم. اکنون فرصتی فراهم شده تا ارزش کار همکارمان را ببینیم و در این نظام شایستگی‌ها ارزشش را لحاظ کنیم. او با بیان اینکه قانون نظام رتبه‌بندی معلمان مبتنی بر اسناد بالادستی و عین سندتحول است، ادامه داد: در این راستا باید در اجرا دقت کنیم و همه همکاران را در نظر بگیریم.

    تولید و تامین بسته‌های تربیت و یادگیری  از مهر ۱۴۰۳

 رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز در این باره گفت: درنظر داریم سازمان از مهر ۱۴۰۳ بتواند تولید و تامین بسته‌های تربیت و یادگیری متناسب با این طراحی را شروع و اقدام کند. حجت‌الاسلام علی لطیفی اظهارکرد: در این دوره جدید بر اساس تجربیات دهه قبل سازمان پژوهش و تحلیل برنامه زیرنظام، طرحواره «امتداد اسناد تحولی تا مدرسه» طراحی شد. او افزود: در تحلیل زیرنظام، بنا را برگزینش اساسی‌ترین برنامه‌های زیرنظام قرار دادیم. زیرنظام برنامه درسی حدود ۱۱۴ برنامه دارد و علاوه بر آن الزامات برنامه درسی ملی را هم داریم که از این ۱۱۴ برنامه حدود ۱۰ تا ۱۵ برنامه را به عنوان برنامه سرآمد گزینش کردیم. معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر بخواهیم نگاه تحولی در اسناد را تحقق بخشیم باید از منظر مدرسه به قضیه نگاه کنیم، از این منظر سازمان پژوهش باید سه اقدام اساسی را ناظر به برنامه درسی انجام دهد، نخست راهنمای عمل برنامه درسی ملی را برای مدرسه و در سطح مدرسه به تفکیک هر دوره تحصیلی در اختیار مدارس قرار دهد. حجت‌الاسلام لطیفی افزود: همچنین باید بسته‌های یادگیری را به عنوان بخشی از ابزار و منابع ضروری در اختیار مدرسه قرار بگیرد. از سوی دیگر نظام خدمات پشتیبانی از مدرسه را به درستی طراحی کرده و به مدرسه ارایه دهیم. اگر ما بخواهیم برای این سه خدمت، طراحی و تولید داشته باشیم باید هشت گام را طی کنیم.

 

ارسال نظر