باز هم کابوس ترامپ ؟

۱۴۰۱/۰۸/۲۶ - ۰۰:۵۳:۱۳
کد خبر: ۱۹۴۴۴۷
باز هم 
کابوس  ترامپ ؟

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق امریکا سه‌شنبه شب به صورت رسمی خود را به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ معرفی کرد.

مثل همیشه بی‌اعتنا به تمام انتقادها و پیگردهای قضایی، ترامپ ۷۶‌ساله قصد دارد بار دیگر رییس‌جمهور ایالات متحده شود و درخواست کاندیداتوری خود را به حزب جمهوری‌خواه ارایه داده است. رقبای هم‌حزبی او نیز خود را آماده انتخابات کرده‌اند. آقای ترامپ همانطور که نزدیکانش پیش‌تر اعلام کرده بودند شامگاه پانزدهم نوامبر سرانجام وعده اعلام نامزدی خود را به صورت رسمی علنی کرد. ترامپ ۷۶ ساله در مقابل مهمانان دعوت‌شده در سالنی گفت: «بازگشت امریکا از همین الان شروع می‌شود.» ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ از جو بایدن دموکرات شکست خورد و کاخ سفید را ترک کرد. ترامپ تا به امروز به شکست خود در انتخابات اعتراف نکرده است. این جمهوری‌خواه از دستاوردهای دوران تصدی خود در دوره ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ ستایش کرد و از اینکه پس از روی کار آمدن بایدن، کشور به‌شدت سقوط کرده است ابراز تاسف کرد.

ترامپ گفت: «به زودی ما دوباره ملت بزرگی خواهیم شد». اعلام کاندیداتوری مجدد وی تنها یک هفته پس از انتخابات میاندوره‌ای و فرمانداران در ایالات متحده صورت می‌گیرد که در آن جمهوری‌خواهان بر خلاف انتظارات نتوانستند به پیروزی چشمگیری دست یابند.

رییس‌جمهوری امریکا که قبل از ترک کاخ سفید در سال ۲۰۲۱ از بازگشت دوباره سخن به میان آورد اوایل نوامبر در جریان گردهمایی هوادارانش در آیووا به شکلی صریح و آشکار تاکید کرده بود که قصد دارد به زودی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ اعلام نامزدی کند.

ترامپ در این گردهمایی تاکید کرده بود: «برای آنکه کشورمان را موفق، امن و با شکوه کنیم، احتمالاً دوباره این کار را انجام خواهم داد.»

وی امیدوار بود که بتواند از دستاوردهای پیروزی احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان دوره‌ای کنگره و فراگیر شدن «موج قرمز» در کشورش به نفع نامزدی خود استفاده کند و بر رقبای هم حزبی برتری یابد اما این اتفاق دست کم برای مجلس سنا به وقوع نپیوست.

در مقابل، دونالد ترامپ به خاطر عملکرد ضعیف حزب جمهوری‌خواه و ناکامی برخی نامزدهای مورد حمایت وی در این انتخابات مورد سرزنش قرار گرفت.

دونالد ترامپ در اظهارات خود در حضور هوادارانش وعده داد که تورم را در کشورش از میزان بالای کنونی به ۱درصد کاهش دهد. او ضمن دفاع از کارنامه چهار‌ساله خود در کاخ سفید و انتقاد از عملکرد دولت کنونی ایالات متحده قول داد که کشورش را به سیاست‌های مهاجرتی وضع شده در قبل باز گرداند.

دونالد ترامپ در این خصوص تصریح کرد که دولت بایدن اجازه داده تا مرزها باز شود و میلیون‌ها نفر امکان ورود به ایالات متحده را پیدا کنند.

رییس‌جمهوری پیشین امریکا در ادامه با اشاره به موج مهاجرانی که وارد امریکا می‌شوند، گفت: «آنها به کشور ما سرازیر می‌شوند. ما نمی‌دانیم آنها چه کسانی هستند و از کجا می‌آیند. ما نمی‌دانیم چه بر سر کشور ما می‌آید.»

وی همچنین متعهد شد که «کارزاری ملی و بدون محدودیت برای از بین بردن باندها و پاکسازی لانه‌های جنایات سازمان یافته خیابانی» به راه اندازد.

این سومین تلاش دونالد ترامپ برای ورود به کاخ سفید قلمداد می‌شود؛ وی در سال ۲۰۱۶ با برتری برابر هیلاری کلینتون به ریاست‌جمهوری رسید و در پایان دوره نخست چهار‌ساله خود در انتخابات نوامبر سال ۲۰۲۰ مقابل جو بایدن، رقیب دموکرات خود شکست خورد.

ترامپ که با هیاهوی بسیار در کارزار انتخابات میان‌دوره‌ای مداخله کرد و به‌طور علنی از بسیاری از نامزدهای جناح راست حمایت کرد، مسوول نتیجه ضعیف انتخاباتی جمهوری‌خواهان شناخته می‌شود. اکنون این اعلام کاندیداتوری می‌تواند پروژه او را پیچیده کند، زیرا در نهایت، برای اینکه عملاً به عنوان نامزد رسمی حزبش برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ شرکت کند، باید خود را نخست در کارزار انتخابات مقدماتی درون حزبی نشان دهد.

برای نمونه، ران دیسانتیس (DeSantis)، فرماندار فلوریدا، می‌تواند تهدیدی برای ترامپ باشد. این جمهوری‌خواه ۴۴‌ساله با آرای قوی در انتخابات میان‌دوره‌ای مورد تأیید قرار گرفت. اگرچه دسانتیس مواضع تند و مشابهی را نمایندگی می‌کند، اما در تصویر عمومی خود کمتر محبوب به نظر می‌رسد. بنابراین سایر جمهوری‌خواهان نیز می‌توانند برای کاندیداتوری تشویق شوند. مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری ترامپ از او فاصله گرفته و گفته است که او در حال بررسی کاندیداتوری خود است و سپس برای رقابت با رییس سابق خود آماده خواهد شد. از جناح‌های معتدل‌تر حزب، فرماندار ویرجینیا، گلن یانگکین، می‌تواند خود را به عنوان یک نامزد وارد کارزار کند.

    ترامپ هرگز به شکست انتخاباتی خود اعتراف نکرد

ترامپ از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ رییس‌جمهوری امریکا بود. در ایالات متحده یک شخص می‌تواند دو دوره مسوولیت داشته باشد، چه متوالی و چه غیرمتوالی. در صورتی که ترامپ کمی بیش از دو سال دیگر انتخاب شود ۷۸ ساله خواهد شد. ترامپ تا به امروز از پذیرفتن شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ خودداری کرده است. او مدعی است که به دلیل تقلب گسترده در انتخابات از پیروزی محروم شده، اما هرگز مدرکی ارایه نکرده است. در آن زمان، بایدن ۸۱ میلیون رای و اکثریت قاطع آرای الکتورال یا گزینندگان را داشت. در آن زمان بیش از ۷۴ میلیون امریکایی به ترامپ رای دادند.

    ترامپ و همکاران او  زیر فشار تحقیقات وزارت دادگستری امریکا

بایدن سرانجام در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ جایگزین ترامپ در کاخ سفید شد. اندکی پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری، حامیان خشمگین ترامپ پس از یک میتینگ او در ۶ ژانویه به ساختمان کنگره در واشنگتن هجوم بردند، جایی که کنگره در آن زمان قصد داشت رسماً پیروزی بایدن را اعلام کند.

در پی آن ترامپ با دومین استیضاح در کنگره مواجه شد، جایی که او به دلیل تحریک علنی حامیانش در سخنرانی پیش از حمله به «تحریک به شورش» متهم شد. اما دو سوم اکثریت لازم برای محکومیت در سنا به دست نیامد و ترامپ در نهایت تبرئه شد.

    یافتن اسناد سری دولت در اقامتگاه ترامپ تحقیقات ادامه دارد

کمیته تحقیق در مجلس نمایندگان امریکا در حال بررسی حمله به ساختمان کنگره است. چندین شاهد با اظهارات خود اتهامات سنگینی را متوجه ترامپ کردند. این امر پیامدهای قانونی احتمالی برای رییس‌جمهور سابق، پیش روی گذارده است. او اما از حضور و پاسخگویی در برابر کمیته تحقیق مجلس نمایندگان امریکا امتناع می‌کند.

    حمله به کاپیتول؛ کمیته تحقیق کنگره ترامپ را احضار کرد

در چندین جبهه دیگر، ترامپ در حال حاضر درگیر دعواهای حقوقی است که می‌تواند موقعیت او را به خطر بیندازد. یک تهدید دیگر از سوی پلیس فدرال اف‌بی‌آی است که در ۸ اوت اقامتگاه شخصی او در مار-آ-لاگو را مورد بازرسی قرار داد. در این تفتیش از جمله اسناد محرمانه و حتی فوق محرمانه حکومتی یافته و مصادره شدند. از آنجایی که ترامپ اسناد دولتی را که برخی از آنها به دلیل محتوای حساس مهر بسیار محرمانه دارند و او آنها را در املاک خصوصی خود نگهداری می‌کرده است، ممکن است به خاطر آن به نقض قانون متهم شود. تحقیقات همچنان ادامه دارد. ترامپ اتهامات را رد کرده و اقدامات مقامات علیه خود را با انگیزه سیاسی دانسته و به عنوان تلاشی برای جلوگیری از نامزدی او برای انتخابات انتقاد کرده است.

 

ارسال نظر