زمانی برای درد کشیدن دلاوران عرصه نبرد

۱۴۰۱/۰۸/۱۱ - ۰۰:۲۴:۴۸
کد خبر: ۱۹۳۹۵۲
زمانی برای درد کشیدن دلاوران عرصه نبرد

گلی ماندگار|

 در حال حاضر بیشتر افرادی که نیاز به داروهای خاص دارند، با مشکلاتی برای تهیه دارو، هزینه‌های درمان و البته بدقولی بیمه‌ها مواجه‌اند. در این بین جانبازان بیش از همه با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، کسانی که روزگاری جان خود را برای حفظ تمامیت ارضی وطن در طبق اخلاص گذاشتند و هر کدام یادگاری از آن روزهای تلخ با خود به همراه آورده‌اند، یادگاری که فقط درد است و درد است و درد. اما حالا همین افراد برای اینکه بتوانند داروهای مورد نیاز خود را تامین کنند، باید هر روز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنند. این در حالی است که در اکثر کشورهای دنیا این افراد داروهای خود را مقابل منزلشان تحویل می‌گیرند و اصلا هم قرار نیست که با نبود و افزایش قیمت و دیگر مشکلات دست و پنجه نرم کنند.  اکثرجانبازان تحت پوشش بیمه تکمیلی دی هستند، اما از آنجایی که این بیمه طلب‌های خود از بنیاد شهید را دریافت نکرده نتوانسته هزینه‌های درمانی جانبازان را به داروخانه‌ها و مراکز درمانی طرف قرارداد پرداخت و کند و به این ترتیب آنچه باقی مانده سرگردانی برای جانبازانی است که بود و نبود داروهایشان در بسیاری از موارد برای آنها حکم مرگ و زندگی را دارد و در بهترین حالت مصرف نکردن داروها دردهای جانکاهی را برایشان به ارمغان می‌آورد. 

این در حالی است که کمبود دارو در کشور به معضلی تازه تبدیل شده است هر چند که مسوولان همچنان بر تکذیب این خبر اصرار دارند و حتی رییس سازمان غذا و دارو هم اعلام کرد به همین دلیل استعفا داده است اما حالا پست جدیدی در وزارت بهداشت و درمان را در اختیار گرفته است. مساله اینجاست که کمبود دارو برای بسیاری از بیماران می‌تواند به قیمت جان آنها تمام شود، اینکه جانبازان برای تامین داروهای خود با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم کنند و بیمه‌ها به تعهدات خود در این زمینه عمل نکنند می‌تواند باعث بروز مشکلات تازه‌تری شود. 

   دولت باید هر چه سریع‌تر اقدام کند

این مشکل مربوط به دیروز و امروز نیست، بیش از یک سال است که بدهی بنیاد شهید به بیمه دی باعث بروز این مشکل شده است. حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره به «تعادل» می‌گوید: متاسفانه اخبار مربوط به بدهی بیمه دی به داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها که نشات گرفته از بدهی بنیاد شهید به این سازمان بیمه‌گر است صحت دارد و باید هر چه سریعتر در این زمینه اقدامات مقتضی انجام شود. 

او می‌افزاید: چند ماه پیش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نامه‌ای به رییس دولت در این باره ابراز نگرانی کرده و خواسته بود تا هر چه سریع‌تر این مشکل برطرف شود، این مهم تا امروز امکان پذیر نشده است و در این شرایط نباید بگذاریم وضعیت به گونه‌ای پیش برود که درمان جانبازان با مشکل مواجه شود. متاسفانه بدهی‌هایی که دولت و بنیاد شهید که یکی از

 زیر مجموعه‌های دولت است به سازمان‌های بیمه‌گر باعث بروز اختلال در روند بیماران شده است و در این بین جانبازان هم از این گزند در امان نمانده‌اند. در حال حاضر از آنجایی که بیمه دی معوقات خود به بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها را پرداخت نکرده است، بسیاری از جانبازان برای ادامه روند درمان با مشکل مواجه شده‌اند. شهریاری اظهار می‌کند: مجلس تمام تلاش خود را برای از بین بردن این مشکل به کار می‌گیرد و نمایندگان تلاش می‌کنند تا هر چه زودتر این معضل را بر طرف کنند، اما آنچه که در این بین باید اتفاق بیفتد همراهی بنیاد شهید و دولت در پرداخت بدهی‌های معوقه به بیمه‌هاست.

او در بخش دیگری از سخنانش می‌افزاید: مطالبه ما از دولت جلوگیری از افزایش هزینه‌های درمان است. این اتفاق می‌تواند روند درمان بیماران را با اختلال مواجه کند. در واقع چه جانبازان و چه دیگر اقشار جامعه باید بتوانند از خدمات درمانی با قیمت مناسب برخوردار شوند، در شرایط کنونی که هزینه‌های زندگی افزایش چشمگیری داشته‌اند، افزایش هزینه‌های درمانی می‌تواند باعث بیرون رانده شدن برخی افراد از چرخه درمان شود.

   داروخانه‌ها توان ارایه خدمت  به جانبازان را ندارند

از سوی دیگر آذر بردبار، رییس هیات‌مدیره انجمن حامی خورشید (انجمن ویژه بانوان جانباز و ایثارگر استان فارس) در این خصوص می‌گوید: حدود یک سال است به دلیل بدهی بنیاد شهید به بیمه دی، مراکز درمانی و دارویی طرف قرارداد این بیمه از ارایه خدمات با کیفیت و به‌موقع به جانبازان خودداری می‌کنند.

او می‌افزاید: پیش از اینکه خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران زیر پوشش بیمه تکمیلی دی باشند، زیرپوشش بیمه تکمیلی ایران بودند، اما با تغییر این بیمه، مشکلات جانبازان آغاز شد و با وجود آنکه بارها به بنیاد شهید مراجعه کردیم و حتی مسوولان بیمه دی در جلسه‌ای وعده رفع مشکلات را داده‌اند، اما متأسفانه نه تنها مشکلات رفع نشده بلکه شرایط بدتر شده است، به‌طوری که با توجه به افزایش حداقل 6 برابری قیمت دارو، اگر جانبازان توان پرداخت هزینه درمان را نداشته باشند نمی‌توانند اقدام به درمان کنند چرا که ابتدا باید هزینه درمان خود را بپردازند، سپس فاکتور را به بیمه تکمیلی ارایه دهند تا پس از چند ماه، بیمه تکمیلی دی با کم کردن فرانشیز، بخشی از هزینه را به آنها پرداخت کند. بردبار اضافه می‌کند: علاوه بر این، به‌تازگی برخی داروخانه‌ها عنوان می‌کنند جانبازان در طول ماه فقط یک‌بار می‌توانند تحت پوشش بیمه تکمیلی دی دارو دریافت کنند و اگر در یک ماه دوبار به پزشک مراجعه کنند باید هزینه داروی نسخه دوم را از جیب خود پرداخت کنند. در حالی که از ابتدا قرار بود بیمه دی باقیمانده هزینه بیمه پایه را پرداخت کند و در صورتی که جانبازان داروی خود را از داروخانه‌های غیرطرف قرارداد بیمه دی تهیه کنند با ارایه فاکتور به نمایندگی بیمه، طی 16 روز هزینه پرداخت شده را به حساب آنها واریز کند، اما متأسفانه تاکنون هیچ یک از این دو مهم تحقق نیافته است.

   بدقولی بیمه دی

نایب‌رییس انجمن داروسازان ایران نیز ضمن تأیید این مطلب می‌گوید: بیمه دی هنگام قرارداد با داروخانه‌ها متعهد شد یک ماهه با داروخانه‌ها تسویه حساب کند و سپس در قراردادهای بعدی این مدت را به سه ماه افزایش داد، اما در حال حاضر بیش از ۶ ماه است به داروخانه‌ها بدهی دارد و دلیل پرداخت نکردن بدهی خود را بدهی بنیاد شهید به این بیمه عنوان می‌کند، در حالی که از نظر داروخانه‌داران این پاسخ منطقی نیست چون این بیمه دی است که با داروخانه‌ها قرارداد بسته و باید تعهدات خود را پرداخت کند و در واقع بیمه دی طرف قرارداد داروخانه‌هاست نه بنیاد شهید. سیدعلی فاطمی ادامه می‌دهد: همچنین فرایندی که برای ثبت نسخه‌های بیمه دی داخل سامانه این بیمه وجود دارد در مقایسه با سایر بیمه‌ها که اغلب بیمه پایه هستند و داروخانه‌ها با آنها قرارداد دارند پیچیده‌تر است و زمان بیشتری صرف ثبت این نسخه‌ها می‌شود، به‌طوری که باید علاوه بر فاکتور دارو، از نسخه هم پرینت گرفته شود، بدون توجه به اینکه ماهیت نسخه الکترونیک، حذف نسخه کاغذی بود، اما متأسفانه اغلب بیمه‌های تکمیلی به‌ویژه بیمه دی الزام کرده‌اند برای تأیید نسخه، باید پرینت نسخه الکترونیک هم گرفته شود. در حالی که امکان اشتباه داروخانه‌داران در این فرایند پیچیده زیاد است و در نسخه‌های بیمه‌شدگان دی، کسری‌های بیشتری در مقایسه با سایر بیمه‌ها به داروخانه‌ها تعلق می‌گیرد. بدتر از همه بدقولی این بیمه دربرابر تعهداتش به داروخانه‌هاست که موجب شده اکنون بسیاری از داروخانه‌ها تمایلی به همکاری با بیمه دی نداشته باشند، چرا که برخی داروخانه‌ها بیش از700 میلیون تومان از بیمه دی طلب دارند که با اجرای طرح دارویار فشار بر داروخانه‌ها افزایش یافته و تأخیر پرداخت در مطالبات داروخانه‌ها ضرر سنگینی به آنها می‌زند. او تصریح می‌کند: با توجه به اینکه بیشتر جانبازان مبتلا به بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج هستند و داروهای آنها جزو داروهای خاص و گرانقیمت است در صورت اعمال نشدن بیمه تکمیلی، پرداخت همان سهم حدود ۳۰درصد بیمه شده هم برای این عزیزان زیاد است و به لحاظ اقتصادی زیر فشار قرار دارند و شایسته است بنیاد شهید چاره‌ای برای رفع این مشکل بیندیشد.

   پیش‌بینی بودجه  برای بیمه تکمیلی جانبازان

همایون سامه‌یح نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه تاکنون هر بیمه‌ای که به عنوان بیمه تکمیلی با بنیاد شهید و امور ایثارگران همکاری داشته به دلیل پرداخت نکردن به‌موقع بدهی بنیاد دچار مشکل شده و اکنون بیمه دی نیز مبلغ قابل توجهی از بنیاد شهید طلبکار است، می‌گوید: با توجه به بدهی قابل توجه بنیاد شهید به بیمه دی، طبیعی است این بیمه توان پرداخت بدهی خود به داروخانه‌ها را نداشته باشد. بنابراین ضرورت دارد این مهم از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران تعیین تکلیف شود تا با پرداخت بدهی بیمه دی به داروخانه‌ها مشکل تأمین داروی جانبازان و خانواده شهدا رفع شود. ادامه این روند می‌تواند وضعیت درمان این عزیزان را مختل کند.

 

ارسال نظر