روند فزاینده تولید گازهای گلخانه‌ای در کشور

۱۴۰۱/۰۸/۰۳ - ۰۱:۴۸:۳۶
کد خبر: ۱۹۳۷۱۴
روند فزاینده تولید گازهای گلخانه‌ای در کشور

در سمینار تخصصی ایران در برابر تغییرات اقلیمی ایران به روند فزاینده تولید گازهای گلخانه‌ای در کشور، بروز و شیوع بیماری‌های نو پدید و کاهش تاب‌آوری نظام سلامت به عنوان اثرات مخرب تغییرات اقلیمی اشاره شد. داریوش گلعلی‌زاده - سرپرست مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست - با اشاره به اینکه جامعه جهانی بیش از سه دهه است که حساسیت خود را نسبت به تغییرات اقلیم افزایش داده است، اظهارکرد: ۱۷ کشور در دنیا دچار تنش‌های آبی هستند و ایران نیز جزو ۹ کشور آسیب‌پذیر در برابر تغییرات اقلیمی است، لذا لازم است تا خود را برای این تغییرات آماده کنیم. تغییرات اقلیم موجب افزایش آلودگی هوا و از طرفی آلودگی هوا موجب افزایش تغییرات اقلیم می‌شود. او یکی از تبعات تغییرات اقلیمی را افزایش آتش­‌سوزی‌های گسترده در پوشش گیاهی دانست و گفت: افزایش گرد و غبار نیز از جمله این تبعات است و ۲۳ استان در سال جاری متاثر از آسیب‌های گردوغبار چه با منشأ داخلی و خارجی شدند. سرپرست مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ما نه تنها در نبایدها بلکه در بایدها نیز موفق نبوده‌ایم، تصریح کرد: ما باید دوگانگی بین مسائل محیط زیست و اجتماعی را رفع کنیم. تمامی مسائل مربوط به محیط زیست روی معیشت و مسائل اجتماعی نیز اثر می‌گذارد. او با بیان اینکه از دست دادن آب و خاک جبران‌ناپذیر است، گفت: در شرایط حاضر هم با فرسایش خاکی و هم با از بین رفتن آب مواجه هستیم. در حال از دست دادن منابع گیاهی و پوشش گیاهی هستیم. شاید بتوان آلودگی هوا را کنترل و پیشگیری کرد، اما منابع تجدیدناپذیر را نمی‌توان جبران کرد.

       بروز و شیوع بیماری‌های نو پدید  از اثرات مخرب تغییرات اقلیم

دکتر انوشیروان محسنی بندپی - رییس کمیته مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی - نیز با بیان اینکه بزرگ­ترین چالش قرن اخیر تغییرات اقلیمی است، گفت: افزایش گرمای زمین و گازهای گلخانه‌ای، وقوع سیل و خشکسالی، کاهش شدید کیفیت هوا، اثرات سوء بر سلامت روان انسان‌ها از مهم‌ترین تهدیدها و پیامدهای تغییرات آب و هوا هستند همچنین از منظر سازمان جهانی بهداشت موجب بروز و شیوع بیماری‌های نوپدید می‌شود. او با اشاره به اینکه تا قبل از ۲۰۱۰ تغییرات اقلیمی طبیعی بوده است، تصریح کرد: بعد از سال ۲۰۱۰ تغییرات مصنوعی ناشی از دخل و تصرف انسان در محیط زیست موجب بروز و افزایش تغییرات اقلیمی شده است که خود به‌تدریج باعث افزایش گازهای گلخانه‌ای و به‌تدریج افزایش گرمایش زمین شده است. محسنی بندپی با استناد به سازمان جهانی بهداشت که تغییرات اقلیم را سلامت دانسته است، تصریح کرد: حتی ویروس کرونا و شیوع گسترده آن نیز ارتباط مستقیمی با تغییرات اقلیم دارد.

       اثرات مخرب تغییرات اقلیمی بر بهداشت عمومی و منابع تغذیه

میکی کو سینگا - نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران - به اثرات تغییرات اقلیمی بر بهداشت عمومی در ایران پرداخت و گفت: تغییرات اقلیمی اثرات و پیامدهای مخربی بر زندگی و سلامت انسان‌ها می‌گذارد مانند بروز بیماری‌های قلبی، تنفسی، بیماری‌های منتقله از آب و غذا، بیماری مسری و غیر مسری و سلامت روان از مهم‌ترین عواقب این تغییرات هستند. او افزود: با وجود مطالعات گسترده در زمینه این پیامدهای فوق در ایران، اما همچنان خلاءهایی احساس می‌شود. مانند خلأ در سیستم سلامت و سلامت روان که با توجه به اهمیت آنها باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. میکی کو سینگا با بیان اینکه بعد از بحران کووید ۱۹ لازم است تا همکاری‌های بین‌المللی بین سازمان‌ها ارتقا یابد، به شش حوزه‌ای که بعد از بحران کرونا باید مورد توجه قرار گیرد پرداخت و گفت: حفظ محیط زیست، ارایه خدمات ایمن، استفاده از منابع انرژی پاک، ارتقای سیستم سلامت، ساختن شهرهای قابل زندگی و ایمن و متوقف کردن یارانه‌های آلودگی (subsidizing) از موارد حائز اهمیت هستند.

       افزایش بیماری‌های روحی- روانی از عواقب مهم تغییرات اقلیمی

جعفر جندقی - رییس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت و درمان - نیز با اشاره به افزایش گرما، گرد و غبارهایی با منشأ داخلی و خارجی، آلودگی هوا و سایر تغییرات اقلیمی گفت: متاسفانه این تغییرات زندگی همه مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همان‌گونه که در سال جاری شاهد تعطیلی‌های مکرر به دلیل آلودگی هوا ناشی از ریزگردها بودیم. او با بیان اینکه برداشت ما از آب‌های زیرزمینی و مخازن افزایش یافته و از طرفی بارش باران و برف در سال‌های اخیر کاهش یافته است، تصریح کرد: با افزایش یا کاهش دمای زمین، جریان‌های هوایی شکل می‌گیرند که می‌توانند زندگی را تحت تاثیر قرار دهند و موجب خشکسالی یا وقوع باران‌های سیل‌آسا شوند. رییس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت و درمان با اشاره به اینکه ایران در شرایط خشکسالی قرار دارد، گفت: وقتی ما در انتظار بارش برای تامین آب شرب خود هستیم پس به‌طور قطع از کشورهای دیگر بسیار آسیب پذیرتر خواهیم بود. جندقی با بیان اینکه بالا آمدن سطح آب می‌تواند استان‌های جنوبی را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ایجاد سونامی شود، تاکید کرد: تغییرات اقلیم بر کیفیت زندگی ما نیز تاثیر می‌گذارد که این امر خود نشان‌دهنده اهمیت اقدامات برای مقابله با این تغییرات است.

 

ارسال نظر