۵ هزار نقطه حادثه‌خیز ترافیکی در کشور وجود دارد

۱۴۰۱/۰۷/۲۰ - ۰۲:۴۶:۵۱
کد خبر: ۱۹۳۲۹۹
۵ هزار نقطه حادثه‌خیز ترافیکی در کشور وجود دارد

رییس پلیس راهور فراجا اعلام کرد: ما از سال ۸۵ توانستیم تعداد کشته‌های ترافیکی را از ۲۷ هزار نفر به ۱۷ هزار نفر برسانیم اما هنوز در مسیرهای شهری و بین شهری کشور ۵ هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز ترافیکی داریم. سردار سید کمال هادیانفر در همایش تجلیل از نمونه‌های ترافیکی بار و مسافر با اشاره به وجود بیش از ۵ هزار نقطه حادثه خیز در سراسر کشور با بیان اینکه پنج هزار میلیارد تومان نیاز است تا این نقاط حادثه‌خیز برطرف شود، افزود: این کار بایدیک بار برای همیشه انجام شود چرا که موضوع راه بسیار مهم است.

       برای خدا به ایمنی خودروها توجه کنید

او با اشاره به جلسه اخیر خود با مدیرعامل شرکت سایپا گفت: من چندروز پیش به این مدیر خودروساز گفتم که برای خدا به دنبال کیفیت و ایمنی خودروها بروید، وقتی حرف از تولید خودرو می‌زنند، باید همه ۲ هزار و ۶۰۰ قطعه خودرو را خودشان تولید کنند و این در حالی است که خودروسازان ما فقط مونتاژ می‌کنند. به گفته سردار هادیانفر، هم‌اکنون سالانه ۱.۵ میلیون وسیله نقلیه اضافه می‌شود و کم‌کم خیابان‌های ما به پارکینگ تبدیل می‌شود، در تمام دنیا ورق خودرو فولاد کم‌کربن است نه حلب سه‌لایه، اینکه حرف از تحریم می‌زنند، اشتباه است جایی که بتوانند می‌خرند اینجا می‌خواهند کمتر هزینه کنند و نباید اتومبیل به نوعی باشد که در حوادث منجر به کشته‌شدن راننده و افراد داخل خودرو شود. او با اشاره به ضعف قوانین در برخورد با تخلفات ترافیکی نیز گفت: باید مجازات جایگزین اجتماعی در برخورد با جرایم ترافیکی تعریف شده وجود داشته باشد.

او با اشاره به عوامل مدیریت تصادفات نیز گفت: ما در مطالعات چهار عامل اصلی تصادفات را ذکر می‌کنیم اما به نظر من پنج عامل است، عامل اول مدیریت یا مدیریت دولت‌ها است در کشورهایی که در مدیریت تصادفات موفق بودند مدیریت صحیحی شکل گرفته و دولت ورود کرده است، یک راننده به تنهایی نمی‌تواند فضای ترافیک را مدیریت کند که منتج به تصادف نشود.

       کاهش ۳۱درصدی تصادفات

به گفته او، در برنامه‌های سالانه هر کشور پیش‌بینی‌هایی در این حوزه مدنظر قرار می‌گیرد که برای طول برنامه پنجم پیش‌بینی۳۱ درصد کاهش داشتیم و پیشنهاد ما برای طول برنامه ششم کاهش ۵۰ درصدی تصادفات است.سردار هادیانفر تاکید کرد: دستگاه‌های بسیاری مسوول هستند اما فقط چند دستگاه در واقع مورد سوال قرار می‌گیرند تقریبا۵۰ درصد جانباختگان ما در برخورد اول جان خود را از دست می‌دهند همچنین۶ درصد در انتقال و باقی نیز در مراکز درمانی فوت می‌شوند لذا دولت باید از دستگاه‌های گوناگون مرتبط با این موضوع توضیح بخواهد. او با بیان اینکه نظم ترافیکی یکی از شاخص‌های کشورهای پیشرو است، گفت: ما ۱۱ هزار عنوان قانونی در کشور داریم که نگاه سلبی و ایجابی دارند که باید در این زمینه اصلاحاتی صورت بگیرد.رییس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه عامل انسانی نقش بسیار مهمی در وقوع تصادفات دارد، گفت: توانایی و مهارت راننده در تصادفات بسیار مهم است در کنترل این عامل دستگاه‌های مسوول در امر آموزش بسیار موثر هستند کشته‌های تصادف بعضا با کشته‌های جنگ قابل مقایسه است، ما در هر ساعت۲ نفر را در جاده‌ها از دست می‌دهیم و بیش از ۲۰ نفر نیز مجروح می‌شوند.به گفته سردار هادیانفر، معمولا ۱۵ تا ۲۰ درصد مجروحان نیز کاملا قطع نخاع و از حرکت باز می‌مانند و در نهایت هزینه‌هایی که در کشور برای این موضوع پرداخت می‌شود باورنکردنی است که در یک مقاله قدیمی مطالعه کردم که کشور برای هر نفر که مجروح می‌شود۵.۴ میلیارد تومان هزینه متحمل می‌شود.

       تمامی کروکی‌ها تا یک ماه‌ و نیم آینده  الکترونیک می‌شود

همچنین رییس پلیس راهور فراجا در حاشیه همایش تجلیل از نمونه‌های ترافیکی بار و مسافر در جمع خبرنگاران نیز گفت: تلاش داریم حداکثر تا یک ماه و نیم آینده بحث کروکی الکترونیک در تمامی کشور اجرا شود و تمامی افسران، کروکی‌های الکترونیک صادر کنند. او تاکید کرد: سامانه یکپارچه رسیدگی به حوادث ناشی از تصادفات مدتی است در راهور راه‌اندازی شده، کروکی‌های الکترونیک یک بخشی از این سامانه است.سردار هادیانفر ادامه داد: موضوع کروکی‌های الکترونیک از یک سال قبل در استان قم به صورت ۱۰۰ درصدی انجام شد و تلاش داریم این طرح را در سراسر کشور توسعه دهیم چرا که کروکی الکترونیک به افسر راهور این امکان را می‌دهد تا از آخرین وضعیت وسیله نقلیه مطلع شود. اوبا بیان اینکه بیش از هفت هزار تبلت و سرور برای اجرای طرح کروکی الکترونیک خریداری شده است، گفت: از جمله مزایای کروکی‌های الکترونیک می‌توان به برچیده شدن تصادفات ساختگی اشاره کرد.سردار هادیانفر با بیان اینکه شاهد صدور صوری اسقاط خودرو هستیم، افزود: متأسفانه خودروها به صورت واقعی اسقاط نمی‌شوند و شاهد این هستیم که خیابان‌ها رفته رفته به پارکینگ تبدیل می‌شوند.

 

ارسال نظر