مسکن از مهم‌ترین مشکلات معلمان است

۱۴۰۱/۰۶/۱۷ - ۰۵:۵۸:۵۱
کد خبر: ۱۹۲۴۳۷
مسکن از مهم‌ترین مشکلات معلمان است

افزایش تورم و بالا رفتن اجاره‌بهای مسکن تمام اقشار جامعه را با مشکل مواجه کرده است، حالا از کارگر تا معلم و بازنشسته برای تهیه اجاره‌بهای  مسکن با مشکل مواجه‌اند و کوچ اجباری به حاشیه شهرها یکی از معضلات این روزهای جامعه به شمار می‌رود، در شرایطی که قرار است از اول ماه مهر مدارس حضوری برگزار شود، طی مسافت‌های طولانی برای معلمان به منظور رسیدن به مدرسه هم یکی از مشکلاتی است که باید با آن دست و پنجه نرم کنند. عدم پرداخت به موقع حقوق و مطالبات، بی‌توجهی به اجرایی شدن قانون رتبه‌بندی و... همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا معلمان را با مشکلات بیشتری مواجه کنند.

    مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان

در این راستا رییس صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: ما باید آمادگی مالی خود را به صورتی شکل بدهیم که اگر ۱۰۰ هزار نفر هم بازنشسته شدند، کارشان بیش از یک ماه طول نکشد و هرچقدر بودند، باز هم به موقع مطالبات آنها را پرداخت کنیم. حمیدرضا نجف‌پور کردی در رابطه با تشکیل جلسات حضوری با مطالبه گران فرهنگی گفت: مطالبه گران در واقع همین یک و نیم میلیون نفری هستند که اعضای صندوق ذخیره فرهنگیانند. تکلیف ماست که در تعامل با آنها باشیم. مگر می‌شود جلسه‌ای برگزار نکنیم؟ برای اینکه چنین جلسه‌ای در قالب چهارچوب و هدفمند باشد و افراد از قشر معضل‌دار هم در جلسه صندوق ذخیره فرهنگیان حضور پیدا کرده و نمایندگانی داشته باشند، خودشان از گذشته مدلی را از جنس الکترا طراحی کرده‌اند و ۸۰ نفر نماینده، نماینده استانی انتخاب کرده‌اند. او تصریح کرد: در سنوات گذشته نیز با این ۸۰ نفر جلساتی برگزار می‌کردند، اما مدتی دیگر این جلسات برگزار نشد. من از زمانی که روی کار آمدم و دیدم دوستان مطالباتی دارند و بخشی از آن به حق هم هست، چند هفته‌ای است که طراحی کرده‌ایم و پیگیر مساله بودیم و امیدواریم جلسات را به صورت کامل با همان ۸۰ نماینده مطالبه‌گر اصلی به نمایندگی از بیش از یک میلیون و نیم نفر برگزار کنیم. 

    عدم پرداخت به موقع مطالبات

نجف‌پور کردی درباره مطالبات فرهنگیان درخصوص تاخیر در پرداخت‌ها بیان کرد: در گذشته به دلایل گوناگونی معمولا مطالبات به موقع پرداخت نمی‌شده و صندوق مشکلاتی داشته و دولت هم سهم خودش را بعضا به موقع نمی‌داده است و به همین دلیل پرداخت‌ها ماه‌ها طول می‌کشید و بعد از دوره بازنشستگی چندین ماه زمان می‌برد تا معلم می‌توانست از حقوق خود بهره‌مند شود، اما خداراشکر با طراحی‌هایی که شده ما اجازه نداده‌ایم که بیش از یک ماه طول بکشد؛ پس حداکثر تا یک ماه داده‌ها و اطلاعات لازم را بعد از دوره بازنشستگی از آموزش و پرورش می‌گیریم و بررسی‌هایی بین ما و سیستم‌ها انجام می‌شود و وجوه همکاران را پرداخت می‌کنیم. نباید این زمان بیش از یک ماه طول بکشد و نمی‌کشد. رییس صندوق ذخیره فرهنگیان در خصوص آمار کمی این مطالبات خاطرنشان کرد: وضعیت آمار مطالبه‌گران بازنشسته متفاوت است و در ماه‌های مختلف نیز فرق دارد و برخی ماه‌ها ۱۰ هزار و گاهی تا ۱۰۰ هزار نفر بازنشسته داریم و در واقع به نوع دوره ورود و بازنشستگی از آموزش و پرورش فرد ربط دارد و از نظر تعداد به ما مرتبط نیست، اما ما باید آمادگی مالی خود را به صورتی شکل بدهیم که اگر ۱۰۰ هزار نفر هم بازنشست شدند، کارشان بیش از یک ماه طول نکشد و هرچقدر بودند، باز هم به موقع مطالبات آنها را پرداخت کنیم. او در پاسخ به این سوال که آیا کمبود ذخایر صندوق ممکن است منجر به حذف یا تغییر در برخی امتیازات فرهنگیان شود، توضیح داد: خیر اصلا اینطور نیست. اتفاقا ما به‌شدت دنبال توسعه امتیازات برای فرهنگیان هستیم. 

    طراحی نهضت ملی مسکن

وی با ذکر چند مثال ادامه داد: مثلا در حوزه مسکن با وزارت مسکن و بانک مسکن و حوزه خدماتی وزارت آموزش و پرورش و هلدینگ مسکنی خودمان مدل چهار-پنج جانبه‌ای که خدمات‌گیرنده آن معلم یا عضو صندوق است، طراحی کرده‌ایم و وزارت مسکن با نهضت ملی مسکن هم در این مدل همکاری دارد تا مدلی را طراحی و خدماتی را به فرهنگیان ارایه کنیم. امروز یکی از مهم‌ترین مشکلات معلمان مسکن است. این امتیازات قبلا نبوده یا خیلی کم و موردی بوده و الان تعطیل یا متوقف است، اما ما برای آینده در حال طراحی آن هستیم. نجف‌پور کردی در حوزه خدمات مالی نیز با اشاره به اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان در این زمینه به صورت ویژه عمل می‌کند، اظهار کرد: در بازار سرمایه، صندوق‌های گوناگونی را با سودها و ریسک‌های تعریف شده و متفاوت تشکیل می‌دهیم و در آینده، شاید حدود حداکثر شش ماه زمان لازم است تا با بورس کار را دنبال کرده و نتایج کار مشخص شود. این مجموعه اقداماتی است که اتفاقا باید انجام بدهیم و برای فرهنگیان پیگیری کنیم. در حوزه خدمات بیمه‌ای نیز فقط خدمات بیمه‌ای خاص بود، ما مجموعه‌ای از خدمات بیمه‌ای را به‌طور ویژه برای دوره بازنشستگی طراحی اولیه کرده‌ایم و در آینده روی ترویج و توسعه آن کار و تقدیم خواهیم کرد.

 

ارسال نظر