۳۰ مدرسه سمپاد جدید در سطح کشور اضافه شده است

۱۴۰۱/۰۵/۳۰ - ۰۱:۳۷:۱۶
کد خبر: ۱۹۱۷۹۶
۳۰ مدرسه سمپاد جدید در سطح کشور اضافه شده است

رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: سمپادی شدن یک انتخاب است؛ نه هر دانش‌آموزی که وارد سمپاد می‌شود لزوما نخبه و نابغه و بسیار باهوش است و نه هرکسی که وارد این مدارس نمی‌شود از سطح استعدادی پایین‌تری برخوردار است. الهام یاوری در مورد سنجش کیفیت دانش‌آموزان متقاضی ورود به مدارس سمپاد توضیح داد: سازمان، برنامه‌های متعددی برای سنجش کیفیت دانش‌آموزانی که وارد مدارس استعدادهای درخشان می‌شوند در نظر گرفته است تا وضعیت پذیرش مدارس به درستی سنجیده شده و میزان خطاهای احتمالی کنترل شود. او تصریح کرد: بر اساس بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم و مصاحبه علمی و سنجش انواع هوش، خطاهای مزبور خیلی زیاد نیستند و بر این اساس، تحلیل‌های دقیق و معتبری انجام و ارایه شده است. 

    سمپادی شدن یک انتخاب است

یاوری در ادامه با اشاره به اینکه تاکید همیشگی سمپاد این است که نه هر دانش‌آموزی که وارد سمپاد می‌شود لزوما نخبه و نابغه و بسیار باهوش است و نه هرکسی که وارد این مدارس نمی‌شود از سطح استعدادی پایین‌تری برخوردار است، توضیح داد: سمپادی شدن یک انتخاب است که ما با همه توان سعی می‌کنیم به دقیق‌ترین شکل ممکن انجامش بدهیم، اما در عین حال می‌خواهیم بچه‌هایی که به هردلیل وارد مدارس ما نمی‌شوند این امید را داشته باشند و امکانات خوبی در اختیار آنها قرار بگیرد تا بدانند شکوفایی استعداد برای آنها هم ممکن است. به هرحال، در کلیت جامعه هم که نگاه کنید، می‌بینید آدم‌های موفق خیلی زیادی هستند که از مسیرهای دیگر موفقیت، جز سمپاد، به مراتب بالا رفته‌اند. او افزود: من تاکید جدی دارم که این روحیه را در دانش‌آموزان خوبی که به هر دلیلی یا نخواسته‌اند یا نتوانسته‌اند به مدارس سمپاد وارد شوند یا حتی مدرسه سمپاد در منطقه آنها وجود نداشته ایجاد کنیم که‌ عدم ورود به مدارس استعدادهای درخشان هیچ چیزی از توانایی آنها کم نمی‌کند و هیچ محدودیتی برای رشد حداکثری استعدادهای آن وجود ندارد. رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در مورد راه‌اندازی مدارس سمپاد در مناطقی که چنین مدارسی وجود ندارد و احتمال اجرای چنین طرحی در آینده نزدیک عنوان کرد: با رعایت کامل ماده ۳ فصل دوم آیین نامه استعدادهای درخشان، با احراز شرط وجود حداقل ۳۰۰۰ دانش‌آموز پایه ششم در محدوده پذیرش دانش‌آموز، پس از کنترل منابع انسانی دارای شایستگی‌های حرفه‌ای و دارا بودن فضا و تجهیزات آموزشی استاندارد، در سال جاری نزدیک به حدود ۲۰ مدرسه سمپاد در دوره اول و ۱۰ مدرسه سمپاد برای دوره دوم متوسطه به سرانه مدارس ما اضافه شده و اتفاقا این موضوع در شهرهای مختلفی هم اتفاق افتاده است. همانطور که عرض شد، نکته اساسی این است که استاندارد گشایش یک مدرسه در یک شهر مشروط به حضور سه هزار دانش‌آموز در پایه ششم است، اما برخی شهرستان‌های ما اصلا این تعداد دانش‌آموز را ندارند و براساس استانداردهای بین‌المللی نمی‌توانیم در این شهرها مدرسه سمپاد جدید تاسیس کنیم. 

    سمپاد برای شهرهای کوچک  تعریف نشده

یاوری ضمن اشاره به اینکه اصولا ماموریت سمپاد برای شهرهای کوچک تعریف نشده، بیان کرد: ماموریت سمپاد بیشتر برای شهرهایی تعریف شده که تعداد دانش‌آموزانش به اندازه‌ای است که اگر از بین دانش‌آموزان تعدادی را به عنوان استعداد درخشان جدا کنیم، بقیه بدنه دانش‌آموزی آسیب نمی‌بیند و در واقع می‌توانیم شاهد حضور دانش‌آموزان خوب در بدنه کلی دانش‌آموزان آن منطقه باشیم. بنابراین ما اصرار داریم همچنان استاندارد جداسازی دو درصدی مدرسه سمپاد را حفظ کنیم. رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در مورد تجهیزاتی که مدارس سمپاد در مقایسه با دیگر مدارس دارند و کمبودهای این نوع مدارس توضیح داد: وقتی راجع به مدارس صحبت می‌کنیم، طیف وسیعی را در برمی‌گیرد؛ از لحاظ این امکانات در بین مدارس سمپاد، مدارس کم برخورداری هم وجود دارند که گاهی هیچ امکاناتی ندارند. ما مدارسی داریم که ساختمان‌شان در حال تخریب بوده و نگران دانش‌آموزان‌مان هستیم. از سوی دیگر مدارس استاندارد و خیلی موفقی هم داریم که امکانات و تجهیزات خوبی دارند؛ همینطور که در کلیت بدنه آموزش و پرورش هم به همین شکل، طیف وسیعی از مدارس وجود دارند. مهم‌ترین تجهیزاتی که در این مدارس به‌طور خاص روی آن تاکید داریم آزمایشگاه‌ها و کتابخانه‌هاست؛ این دو فضا موجب رشد دانش‌آموزان می‌شود و به نظر می‌رسد در هر نوع مدرسه‌ای به این فضاها نیاز است. او در مورد وضعیت فعلی این دو فضا در مدارس سمپاد اظهار کرد: متاسفانه نمی‌توانم بگویم وضعیت کتابخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها در همه مدارس سمپاد خوب است. ما واقعا تلاش می‌کنیم و از خیرین عزیز از همین‌جا تقاضا داریم به ما یاری برسانند تا به سطح استاندارد مورد نظر برسیم. او در آخر در مورد جزییات بخش‌های اساسنامه تازه تصویب شده باشگاه دانش پژوهان جوان نیز اینطور توضیح داد: این اساسنامه چند بخش عمده دارد که یک بخش، اهداف و چشم‌اندازی است که باشگاه برای آن تاسیس شده و اهدافی چند بعدی؛ با ابعاد تربیتی، پژوهشی، آموزشی و کارآفرینانه دارد. 

 

ارسال نظر