آیا وارد موج هفتم کرونا شدیم؟

۱۴۰۱/۰۴/۲۲ - ۰۳:۲۳:۵۱
کد خبر: ۱۹۰۷۳۷

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹ با بیان اینکه وارد یک موج جدید از کرونا شده‌ایم، گفت: متاسفانه پیش‌بینی می‌شود که در روزهای آینده باز هم افزایش موارد سرپایی، بستری و مرگ کرونایی را خواهیم داشت و مشخص هم نیست که چه زمانی به قله این موج برسیم. دکتر مسعود یونسیان درباره وضعیت فعلی کرونا در کشور، گفت: متاسفانه انتظار افزایش تعداد موارد بیماری و مرگ را در کشور داشتیم. در کشور ما روند بیماری هنوز صعودی است. در بین همسایگان‌مان که آنها هم روندشان صعودی بوده، خوشبختانه بحرین روندش کاملا نزولی شده و قله را پشت سر گذاشته است. قطر و امارات متحده عربی هم به حالت افقی روند بیماری رسیده و در حال نزول هستند. بنابراین این کشورها بدون اینکه به قله خیلی بزرگی برسند، روندشان سرازیر شد. او با بیان اینکه وضعیت بیماری در کشورهای همسایه حائز اهمیت است، گفت: احتمال زیادی وجود دارد که روند بیماری در کشور ما هم از این فرآیند تبعیت کند، اما مشروط به چند نکته است. اگرچه این روند در کشورمان صعودی است، اما این شیب صعود خوشبختانه خیلی کمتر از شیب پیک اُمیکرون و دلتاست. یکی از دلایل آن این است که موج‌های قبلی با یک واریانت جدید بودند، اما اکنون با یک ساب‌واریانت مواجهیم که می‌تواند شدت ابتلا و شدت عوارض را کمتر کند.

     وضعیت دو سویه جدید کرونا در جهان

یونسیان ادامه داد: اینکه ممکن است وضعیت کرونا در کشور ما با کشورهای همسایه و با کشورهای دیگری در قاره آفریقا که آغاز سویه‌های BA۴ و BA۵ از آنجا بود و روندشان نزولی شد و کشورهای قاره امریکا که افقی شده و... متفاوت باشد، ناشی از ملاحظاتی است که باید رعایت شوند که اگر این ملاحظات را رعایت نکنیم، ممکن است سرنوشت متفاوتی نسبت به این کشورها داشته باشیم. یکی از این موارد تعطیلی مدارس و دانشگاه‌هاست که منجر به امتزاج متفاوت جمعیتی می‌شوند. به این صورت که افراد در کافه‌ها، سینماها، فرهنگسراها و... جمع می‌شوند، مسافرت‌هایی که قطعا در تابستان انجام می‌شود. مردمی که طی سال‌های اخیر خسته شدند، ممکن است امسال استقبال بیشتری از مسافرت‌ کنند، آن هم بدون توجه به مسائل پیشگیرانه. او در عین حال بر لزوم رعایت پروتکل‌ها در مراسم و تجمعات مناسبتی پیش‌رو تاکید کرد و گفت: اینکه چه مقدار نکات بهداشتی را رعایت می‌کنیم، مهم است، تنوع زیادی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد؛ از رعایت بسیار خوب پروتکل‌های بهداشتی گرفته و حضور در فضاهای باز و با فاصله گرفته تا عدم رعایت پروتکل‌ها در فضاهای بسته و بدون توجه به فاصله‌گذاری و.... متاسفانه برخی افراد تعمدا توصیه‌ها را به سخره می‌گیرند. یونسیان با اشاره به وضعیت کرونا در عراق، بر لزوم تعامل مناسب با این کشور برای راهپیمایی اربعین تاکید کرد.

     آیا وارد موج هفتم شدیم؟

وی با بیان اینکه ما وارد یک موج جدید شده‌ایم، گفت: حال برخی اسم این موج را موج هفتم می‌گذارند و برخی هم می‌گویند هر موج برای یک واریانت است و از آنجایی که ما در همان واریانت هستیم، وارد قله دوم موج ششم شده‌ایم. به هر حال ما وارد موج جدید شدیم، اما اینکه چه زمانی به قله می‌رسیم و این قله‌ چه ارتفاعی خواهد داشت، قابل پیش‌بینی نیست. زیرا به‌شدت تابع عواملی است که مطرح کردم. یونسیان گفت: می‌توان گفت که بر اساس آنچه که از همه جای دنیا دیده‌ایم، یا BA۵ در حال حاضر در کشور غالب است یا در آینده نزدیک غالب خواهد شد. در هفته گذشته ۵۴ درصد ویروس‌هایی که در دنیا سکوئنسینگ شده بودند، BA۵ بودند و ۸۳ کشور دنیا غلبه این ویروس را گزارش کرده بودند. بنابراین در کشور ما یا این سویه غالب است یا به زودی غالب خواهد شد. برداشت من این است که اگرBA۵ غالب نشده باشد، دلیلی برای افزایش موارد نداریم، اما منتظریم که نتایج دقیق‌تری از سوی وزارت بهداشت ارایه شود.

     چه کسانی دز یادآور تزریق کنند؟

او درباره مباحث جدید کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا نیز گفت: در کمیته ملی واکسیناسیون موضوع واکسیناسیون دز چهارم مطرح شد. در کمیته ملی واکسیناسیون مطرح شد که همه افراد بالای ۱۸ سال صرف‌نظر از اینکه چند دز واکسن دریافت کردند، اگر شش ماه از دز آخرشان گذشته، نوبت چهارم‌شان را دریافت کنند. برای افراد ۱۲ تا ۱۸ سال هم مطرح شد که در صورتیکه در گروه‌های پرخطر هستند، دز یادآور را دریافت کنند. یونسیان تاکید کرد: در عین حال توصیه کمیته علمی این بود که در شهرهای قرمز حتی در فضاهای باز هم از ماسک استفاده شود. سایر شهرها هم در اماکن بسته حتما ماسک استفاده کنند. همچنین تزریق واکسن هم باید مورد توجه قرار گیرد. او گفت: متاسفانه در روزهای آینده باز هم افزایش موارد سرپایی، بستری و مرگ کرونایی را خواهیم داشت و مشخص هم نیست که چه زمانی به قله برسیم. در عین حال هر زمان که موارد جدیدمان به قله برسد، مانند موج‌های قبلی چهار الی شش هفته بعد، ممکن است موارد مرگ‌مان هم افزایشی باشد تا بعد پایین‌آید. بنابراین هر زمان به قله موارد جدید ابتلا رسیدیم، می‌توانیم درباره اینکه تا کی تعداد مرگ‌مان هم ممکن است افزایشی باشد، اظهارنظر کنیم.

 

ارسال نظر