ابلاغ برنامه‌ ساماندهی پسماندهای شمال کشور به استانداران

۱۴۰۱/۰۴/۱۳ - ۰۲:۴۳:۱۸
کد خبر: ۱۹۰۵۱۶
ابلاغ برنامه‌ ساماندهی پسماندهای شمال کشور به استانداران

سال‌هاست که دفع زباله‌ها در شهرهای شمالی کشور به یکی از معضلات حل نشده برای مردم این مناطق تبدیل شده است. همین چند وقت پیش بود که مردم سراوان به دفن زباله در این منطقه اعتراض کردند، اتفاقی که سال‌هاست رخ می‌دهد و نه تنها چهره این خطه سرسبز را مخدوش کرده که باعث شده تا اهالی این منطقه با بوی نامطبوع و البته انواع بیماری‌هایی که به دلیل مجاورت با زباله‌ها به آن مبتلا می‌شوند، در کشمکش باشند. مساله اینجاست که مسوولان سال‌هاست وعده راه‌اندازی مراکز زباله سوزی را می‌دهند که می‌توان در آنها انرژی تولید کرد، اما هر بار همه‌چیز در حد همان وعده‌های بی‌سرانجام باقی می‌ماند. اینکه مناطق شمالی کشور با آن طبیعت زیبا و بکر به جایی برای دفع زباله‌ها تبدیل شده و مردم را به ستوه آورده از آن دست اتفاقاتی است که فقط باید در ایران سراغ آن را گرفت. چرا که دفن زباله آن هم در مناطقی نزدیک دریا که باعث می‌شود به مروز زمان شیرابه‌ها به دریا راه پیدا کنند، باعث از بین رفتن طبیعت شوند وجان آبزیان را به خطر بیندازند اصلا منطقی به نظر نمی‌رسد. به هر حال گویی بالاخره بعد از سال‌ها مسوولان تصمیم گرفته‌اند به این وضعیت خاتمه بدهند و بساط دفن زباله در شمال کشور را برای همیشه برچینند و بر این اساس هم سازمان محیط زیست برنامه‌ای را تدوین و برای اجرایی شدن به استانداران شهرها و استان‌های شمالی کشور ابلاغ کرده است. برنامه‌ای که اگر به‌طور دقیق اجرایی شود می‌تواند برای همیشه این خطه سبز را از وجود زباله‌های بد بو و البته بیماری زا راحت کند و باعث شود مردم این مناطق زندگی سالم‌تری داشته باشند. 

    دیگر جایی برای دفع پسماند نداریم

معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به ابلاغ برنامه‌ چهار ساله ساماندهی پسماندهای شمال کشور به استانداران استان‌های شمالی، بر اجرای آن از سوی دستگاه‌های مرتبط تاکید کرد. به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه در نشست مشترک اعضای مجمع نمایندگان گیلان با هدف بررسی راهکارهای حل مسائل زیست محیطی این استان افزود: امروزه یکی از معضلات اصلی استان گیلان حجم زیاد پسماند است که برای ساماندهی آن برنامه‌ چهار ساله ساماندهی پسماندهای شمال کشور تهیه و به استانداران استان‌های شمالی ابلاغ شده است. او اظهارداشت: در این برنامه چهارساله منابع اعتباری و برنامه‌های زمان‌بندی و روش‌هایی که مقرر است انجام شود کاملا مشخص است که امیدواریم با این برنامه مدون بتوان هم زباله‌هایی که از این پس تولید می‌شود و هم زباله‌های دپو شده‌ای که از سال‌ها قبل تولید شده و منابع آب و خاک را نابود می‌کنند، ساماندهی کرد. معاون رییس‌جمهوری افزود: وزارت کشور مکلف است با همکاری شهرداری‌های مستقر در استان‌های شمالی در اجرای این برنامه همکاری کند و ما هم در سازمان حفاظت محیط زیست هم از جنبه نظارتی کاملا پیگیر این مساله هستیم. تاکیدکرد: امیدواریم بحث کمپوست هم مورد پیگیری قرار گیرد چون دیگر جایی برای لندفیل (محلی که انواع زباله و پسماند به آنجا منتقل و دفن می‌شود) و دفع پسماند در کشور نداریم.

    جلوگیری از ریختن فاضلاب شهری  به گوهر رود

سلاجقه با اشاره به مشکلات زرجوب و  گوهر رود به علت ورود فاضلاب شهری و خانگی افزود: برنامه‌های جامعی در این خصوص مصوب شده و دستگاه‌های مسوول خصوصا وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو می‌بایست در کنار کار قرار گیرند و تکالیفشان هم در این راه کاملا مشخص است. رییس سازمان حفاظت محیط زیست به بحث تصفیه خانه شهری رشت اشاره کرد و گفت: این بحث هم در دستور کار قرار گرفته و خوشبختانه منابع اعتباری آن هم تامین شده است. او در ادامه با اشاره به شرایط تالاب انزلی گفت: موارد مختلف چه در بخش مسائل آبخیزداری به علت کاهش رسوبات وارد شده به تالاب و چه در زمینه آنچه مربوط به آلاینده‌ها، بررسی می‌شود.

    برداشت سنبل‌های آبی از سطح انزلی

در این نشست همچنین سیدکاظم دلخوش رییس مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به بحث مهم سنبل آبی و راهکارهای برداشت‌ و امحای آن از سطح تالاب بین‌المللی انزلی گفت: مقرر است جلسه‌ای در استان گیلان برگزار شود و سعی ما بر این است که کمک‌های لازم را در راستای حفظ محیط زیست انجام دهیم. دلخوش افزود: از سازمان حفاظت محیط زیست تقاضا داریم با مشارکت دستگاه‌های اجرایی کشور، مردم گیلان را از این معضلات نجات دهند. در این نشست همچنین جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت و خمام، مهرداد گودرزوند چگینی نماینده مردم رودبار و حسن محمدیاری نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی در سخنانی در خصوص مهم‌ترین مباحث زیست محیطی استان گیلان خواستار تسریع در مرتفع شدن این معضلات شدند.

 

ارسال نظر