کرونا به دنبال بقا؛ خیز ساب‌واریانت جدید در امریکا

۱۴۰۱/۰۳/۲۴ - ۰۲:۳۱:۵۵
کد خبر: ۱۸۹۸۹۲
کرونا به دنبال بقا؛ خیز ساب‌واریانت جدید در امریکا

یک اپیدمیولوژیست با تاکید بر اینکه با وجود کاهش بستری و مرگ‌های ناشی از کرونا در کشور، اما هنوز جشن گرفتن برای پایان پاندمی زود است، گفت: حدود ۵۰ کشور جهان در زمینه تعداد مبتلایان کرونا، روند افزایشی پیدا کرده‌اند و عمدتا افزایش در کشورهای امریکای لاتین و امریکای جنوبی بود، اما اکنون حتی کشورهای اطراف ما مانند پاکستان، عربستان، قطر، کویت، بحرین و ... هم با افزایش موارد ابتلا مواجهند. دکتر حمید سوری درباره وضعیت کرونا در جهان و ایران، گفت: به‌طور کلی روند بستری و مرگ‌ومیر ناشی از کووید ۱۹ در بسیاری از کشورهای جهان سیر نزولی داشته و چند روز قبل ۱۷۴ کشور جهان از جمله ایران، صفر مورد مرگ را گزارش کرده‌اند. این اتفاق پیام بسیار خوب و دلگرم‌کننده‌ای است، اما باید بدانیم که تا زمانی که اپیدمی رسما خاموش نشده باشد، همچنان خطر بالقوه بازگشت پیک‌های بعدی وجود دارد. هرچند ممکن است این احتمال کم باشد، اما در حال حاضر نمی‌توان قضاوت کرد که اندازه این احتمال چقدر است.

    دچار خوش‌بینی کاذب  درباره پایان اپیدمی کرونا نشویم

سوری ادامه داد: در اپیدمی‌ها حتی اگر احتمال ضعیفی برای بازگشت اپیدمی بدهیم، حتما نیاز است که آمادگی لازم را داشته باشیم و جامعه را مرتبا از نظر اپیدمیک رصد کنیم. آن هم نه فقط بر پایه مرگ و بستری. زیرا مرگ و بستری شاخص‌های گمراه‌کننده‌ای هستند و ممکن است ما را دچار خوش‌بینی کاذب کند. بر این اساس باید رصد کنیم که لود ویروس چقدر است، گردش ویروس در جامعه چگونه است، سطح ایمنی و ابتلای مردم چگونه است و ... وقتی تعداد تست‌هایمان در روز بسیار کاهش می‌یابد، قطعا نمی‌توانیم یک استنتاج درستی را از شرایط اپیدمی در جامعه خودمان داشته باشیم و نمی‌توانیم خودمان را با کشورهای دیگر مقایسه کرده و اعلام کنیم ما از دیگران موفق‌تر بودیم یا خیر.

    اختفای کرونا و قضاوت‌های مبهم  درباره وضعیت اپیدمی

او گفت: آنچه که اکنون به لحاظ اپیدمی وجود دارد، این است که ویروس کرونا مرتبا در حال جهش است. البته جهش‌هایی هم که اکنون رخ داده، واریانت‌های هشداردهنده نبوده است و ساب‌واریانت‌هایی در جای جای دنیا شکل گرفته که اخیرا به نظر می‌آید شدت بیماری‌زایی و سرعت گسترش این ساب‌واریانت‌ها بیشتر است. باید توجه کرد که در کشورهایی که نظام مراقبت ژنومیک دارند، این موارد قابل شناسایی است. تا زمانی‌که به صورت نظام‌مند، ژنومیک ویروس را مراقبت و کنترل نکنیم، نمی‌توانیم قضاوت درستی داشته باشیم و قضاوت‌مان در یک فضای تاریک و مبهمی است و فکر می‌کنیم که هیچ خبری نیست. در حالی که ویروس معمولا از تکنیک اختفا هم استفاده می‌کند.

     سرایت روند افزایشی کرونا به آسیا

این اپیدمیولوژیست گفت: اطلاعات کشورها نشان می‌دهد که در حدود ۵۰ کشور جهان در زمینه تعداد مبتلایان به کرونا، روند افزایشی پیدا کرده است که به تدریج دارد به سمت آسیا هم سرایت می‌کند. یعنی عمدتا افزایش در کشورهای امریکای لاتین و امریکای جنوبی بود، اما اکنون حتی کشورهای اطراف ما مانند پاکستان، عربستان، قطر، کویت، بحرین و ... هم با افزایش موارد ابتلا مواجهند. بنابراین این هشدار و هوشیاری و آمادگی امری طبیعی است.

    خطر غافلگیر شدن

سوری با بیان اینکه چنین فضایی را در وزارت بهداشت حس نمی‌کنم که چنین آمادگی وجود داشته باشد و ما دقیقا بدانیم که چه اتفاقی در کشورمان از نظر اپیدمی رخ می‌دهد، گفت: به نظر می‌رسد در کشورمان رفتارها عمدتا رفتارهایی است که اپیدمی را خاتمه یافته تلقی کردیم که کاملا اشتباه است و خدایی نکرده ممکن است، دچار غافلگیری شویم. آسیب این غافلگیری هم به مردم می‌رسد و بار عظیمی را به جامعه تحمیل می‌کند. بنابراین عمده‌ترین پیامی که می‌توان داد این است که هرچند خوشحالیم روند اپیدمی کند شده و میزان مرگ‌میرها بسیار کاهش یافته و ایران جزو ۱۷۴ کشوری است که چند روز قبل صفر مورد مرگ را گزارش کرد و این خیلی خوب است، اما اینکه فکر کنیم روند همه دنیا افزایشی است و تنها کشور ما توانسته اپیدمی را کنترل کند، ممکن است از نظر آرام‌بخشی به فضای اجتماعی رویکرد مفیدی باشد، اما مبادا که دچار گمراهی در قضاوت شویم و برای خودمان کف بزنیم، در حالی که هنوز جشن گرفتن زود است.

     خیز جدید کرونا و با ساب‌واریانت جدید  در امریکا

وی درباره خیز جدید کرونا در امریکا با ساب‌واریانت BA2.12.1 که از خانواده اُمیکرون است، گفت: این ساب‌واریانت که از خانواده اُمیکرون است از امریکا گزارش شده که نشان می‌دهد شدت بیماری‌زایی و سرعت گسترش بالاتری دارد. نگرانی‌هایی را هم ایجاد کرده، اما هنوز خیلی تحلیل جامع و جهانی درباره آن نشده و نمی‌توان قضاوت کرد که این ساب‌واریانت چقدر می‌تواند به سایر کشورها سرایت کند و حرکتش به چه صورت است. سوری ادامه داد: فعلا این ساب‌واریانت در امریکا گزارش شده و جای دیگری مورد مشابه پیدا نشده است، اما باید توجه کرد که تعداد کشورهایی که نظام مراقبت ژنومیک جامع دارند، محدود هستند و انتظاری نیست که اگر در آفریقا شکل بگیرد، دیده شود و گزارش شود، حتی ممکن است به کشور ما وارد شود و ما بعد از دو هفته که ابتلایش مشخص شد، به صورت تصادفی متوجه شویم. 

 

ارسال نظر