حقوق‌هایی که کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد

۱۴۰۱/۰۳/۱۹ - ۰۴:۳۷:۴۳
کد خبر: ۱۸۹۷۵۵
حقوق‌هایی که کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد

گلی ماندگار|

 از وقتی صحبت از آزاد‌سازی قیمت‌ها به میان آمد، تورم به اوج خود رسید. حالا دیگر یک خرید ساده از سوپرمارکت محله بین 300 تا 500 هزار تومان هزینه دارد و وقتی به کیسه خرید نگاه می‌کنی انگار خالی است. خیلی از ما این روزها دیگر توان خرید خیلی از مایحتاج زندگی خود را نداریم. افزایش قیمت‌ها به قدری سرسام آور است که برای برخی حتی باور پذیر نیست. صاحب سوپر مارکت برای اینکه مطمئن شود قیمت‌ها را اشتباه حساب نکرده دو، سه باری همه خریدها را محاسبه می‌کند و وقتی قیمت روی ماشین حساب را می‌بیند خودش هم شوکه می‌شود. حالا دیگر تنها خریدن سه، چهار قلم جنس مثل یک دبه ماست و یک پنیر و رب و روغن نزدیک به 500 هزار تومان هزینه دارد، پولی که پرداخت آن برای بسیاری از افراد غیرممکن است. اما در این بین کارگران و بازنشسته‌ها بیش از همه در معرض آسیب قرار دارند. کارگران روزمزد که توان خرید مایحتاج زندگی به صورت یک‌جا را ندارند مجبورند با افزایش قیمت روزانه اقلام خوراکی کنار بیایند. اینکه سفره خانواده‌ها چقدر کوچک شده دیگر واقعیت تلخی است که همه از آن با خبر هستند. وقتی یک حلب روغن 5 کیلویی تا همین یک ماه پیش بین 140 تا 150 هزار تومان بود و حالا به بیش از 400 هزار تومان رسیده دیگر حرفی برای گفتن درباره میزان تورم باقی نمی‌ماند. اما اینکه حالا خانواده‌ها با این افزایش قیمت‌ها چطور می‌توانند هزینه‌های معیشتی خود را تامین کنند، مساله‌ای است که باید مسوولان برای آن راه‌حلی اساسی و نه موقتی مثل پرداخت یارانه پیدا کنند. 

مساله اینجاست که وقتی قرار بر واقعی شدن نرخ کالاها می‌شود و بحث و بررسی در مورد آن صورت می‌گیرد کسی در مورد واقعی شدن دستمزدها و افزایش آن مطابق با تورم سخنی به میان نمی‌آورد. هر چه هست مردم باید با این شرایط کنار بیایند، اما چطور می‌شود افزایش قیمت‌ها بیش از 50 درصد باشد و افزایش حقوق و دستمزد تنها 10 درصد در نظر گرفته شود. کسری این بودجه خانوار را چه کسی و از چه راهی قرار است تامین کند؟

    دلایل اعتراض بازنشستگان چیست

اما این روزها که بالاخره مصوبه دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان نهایی شد، خیلی‌ها به این مصوبه اعتراض کردند، بسیاری از بازنشستگان بر این باورند که افزایش حقوق در نظر گرفته شده برای این افراد اصلا با میزان تورمی که در جامعه هست همخوانی ندارد، در حالی که خط فقر از سوی نهادهای دولتی بیش از 12 میلیون تومان اعلام می‌شود بازنشستگان چطور باید با درآمد ماهیانه 5 میلیون 800 تا 6 میلیون تومان زندگی کنند. این در حالی است که افرادی که با سابقه کمتری بازنشسته شده‌اند، دریافتی بسیار پایین‌تری دارند و وضعیت برای آنها بغرنج‌تر هم هست. 

قربانعلی- ب، یکی از بازنشستگانی است که حقوق سه میلیون و 600 هزار تومانی او به 5 میلیون و 800 هزار تومان افزایش پیدا کرده است، افزایشی که هنوز پرداخت نشده. او 70 سال سن دارد. 4 فرزند، 8 نوه و البته خانه‌ای استیجاری. اجاره ماهیانه او در سال جدید از سوی صاحبخانه با یک میلیون تومان افزایش به 3 میلیون و 300 هزار تومان رسیده، 200 میلیون تومان هم پول پیش نزد صاحبخانه دارد. او به «تعادل» می‌گوید: من قرار است با باقی‌مانده حقوقم چطور یک ماه گذران زندگی کنم. وقتی فقط 2 میلیون و 500 هزار تومان برایم می‌ماند. ماه‌هاست که بچه‌ها و نوه هایم برای شام و نهار به منزل ما نیامده‌اند، می‌آیند یک ساعت می‌مانند و می‌روند. این در حالی است که قبلا هر هفته ما دور هم جمع می‌شدیم و تمام اعضای خانواده کنار هم غذا می‌خوردیم و ساعت‌های طولانی با هم بودیم. چرا مسوولان فکر می‌کنند که ما می‌توانیم با این حقوق و یارانه‌ای که پرداخت می‌کنند زندگی راحتی داشته باشیم. مگر از قیمت‌ها خبر ندارند؟

او می‌افزاید: به ما می‌گویند چرا اعتراض می‌کنید، مگر چاره دیگری هم داریم، اعتراض می‌کنیم چون خرج و دخلمان با هم جور در نمی‌آید، 33 سال خدمت کردم، کار کردم که در روزگار پیری بتوانم راحت زندگی کنم حالا با این سن و سال باید نگهبانی کنم تا بتوانم از پس هزینه‌های زندگی بر بیایم چون حقوق بازنشستگی‌ام کفاف خرج زندگی را نمی‌دهد، اگر من یا همسرم بیمار شویم هزینه‌های دوا و درمان را هم باید به هزینه‌های زندگی اضافه کنیم، در این شرایط مگر می‌شود فقط با این حقوق‌های بخور و نمیر زندگی کرد. 

    با ده سال سابقه بازنشسته شده‌ام  و حقوقم خجالت‌آور است

حسین- س، 75 ساله است، او با ده سال سابقه کار بازنشسته شده است، مشکلاتی داشته که می‌گوید حوصله توضیح دادنش را ندارد، حالا اما با این سن و سال حقوقی که دریافت می‌کند فقط هزینه پرداخت کرایه مسکن می‌شود و برای امرار معاش مجبور است کار کند. او در یک بنگاه معاملات ملکی کار می‌کند و مشتری‌ها را برای بازدید از خانه‌ها می‌برد و در ازای آن ماهی یک میلیون و پانصد دریافت می‌کند. این پول هم حتی کفاف خرج زندگی‌اش را نمی‌دهد، او به «تعادل» می‌گوید: بچه هایم فقط تا جلوی خانه می‌آیند برای دیدن من و مادرشان و خیلی وقت است که دیگر سفره‌ای در خانه ما برای پذیرایی از عروس و داماد و بچه هایم پهن نشده است. تازه اگر کمک‌های دخترم نبود ما از پس هزینه‌های زندگی خودمان هم برنمی‌آمدیم. در این شرایط چطور می‌شود زندگی کرد. 

او می‌افزاید: همسرم به سرطان مبتلاست و تمام هزینه‌های درمانش را فرزندانم می‌پردازند چون من از پس هزینه‌های دارو ودرمان او بر نمی‌آیم. وقتی قراراست نان را دانه‌ای 4 هزار تومان بخریم و برنج را کیلویی 130 هزار تومان شما حساب کن باید در ماه چقدر درآمد داشته باشیم تا از پس هزینه‌های زندگی بر بیاییم. 

      گلایه از نحوه افزایش مستمری بازنشستگان

رییس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران، از صدور بیانیه اعتراضی نسبت به مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داد. علی دهقان‌کیا گفت: در جلسه‌ای که در این باره برگزار شد، موضوع افزایش مستمری مورد بحث و بررسی اعضای کانون قرار گرفت و در نهایت، بیانیه‌ای صادر شد.

در این بیانیه آمده است: کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی شهرستان تهران در اعتراض شدید خود به مصوبه دولت نسبت به افزایش ۱۰ درصدی حقوق و نادیده گرفتن ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی، طی چندین دهه و هر ساله میزان افزایش مستمری بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان سازمان تأمین اجتماعی مطابق مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی و با در نظر گرفتن مصوبات شورای عالی کار و هیات‌مدیره این سازمان و با تایید و تصویب نهایی هیات وزیران برای اجرا ابلاغ می‌شد، در سال جاری دولت سیزدهم که خود را دولت مردمی می‌داند، با توجه به مصوبات قانونی ذکر شده با تصویب ۵۷.۴ درصدی میزان مستمری حداقل‌بگیران موجبات رضایت خاطر آنان را فراهم کرد که ما نیز این اقدام را مردمی و خوب می‌دانیم ولی متأسفانه با اقدام غیرقانونی و تصویب افزایش ۱۰ درصدی مستمری سایر سطوح بدون توجه به ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی موجب بروز اعتراض و نارضایتی گسترده‌ای در بین بخشی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران سراسر کشور شد و برخلاف قانون و قواعد بیمه‌ای عمل کرد و این در حالی است که در کمال تعجب هنوز مصوبه مورد ادعا در دولت نیز رویت همگانی نشده است.

بنابراین کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی شهرستان تهران به عنوان بزرگ‌ترین کانون کشور به نمایندگی از بازنشستگان خود ضمن اعتراض و مخالفت شدید با مصوبه غیرقانونی دولت مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق و مستمری سایر سطوح، با وجود افزایش سرسام‌گسیخته نرخ تورم و هزینه سبد معیشت خانوار به عنوان مولفه‌های قانونی، ضمن تصریح بر پرهیز از اقدامات غیر صنفی و قانون‌گرایی، بر لزوم پیگیری جدی این موضوع از طریق مراجع ذی‌صلاح و با استفاده از ابزارهای قانونی و مدنی تأکید داریم تا رضایت‌خاطر بازنشستگان و مستمری‌بگیران را تأمین کرده و در حفظ نظم جامعه نیز کوشا باشیم. همچنین ما بر حفظ استقلال مالی و اداری و شخصیت حقوقی تأمین اجتماعی و ممانعت از بدعت دخالت دولت در تعیین حقوق و مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی به استناد ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی (سازمان مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کار افتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یک‌بار کمتر نباشد، با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیات وزیران به همان نسبت افزایش دهد)، خواستار تجدیدنظر در مصوبه اخیر هیات وزیران از سوی شخص رییس‌جمهور هستیم. همین‌جا لازم می‌دانیم به نمایندگان مردم در مجلس متذکر شویم که شما در معرض امتحان مهمی هستید چرا که ما بازنشستگان تأمین اجتماعی خواستار اعلام موضع شفاف شما در خصوص مصوبه غیرقانونی دولت در افزایش ۱۰ درصدی حقوق سایر سطوح هستیم و از نمایندگان خواستاریم که اظهارات رهبر معظم انقلاب را که فرمودند هیچ چیز بالاتر و عزیزتر از قانون نیست را فراموش نکنید.

 

ارسال نظر