راه‌اندازی قرارگاه پیشگیری از سرقت در همه استان‌ها

۱۴۰۱/۰۳/۱۲ - ۰۳:۵۱:۵۴
کد خبر: ۱۸۹۶۲۱
راه‌اندازی قرارگاه پیشگیری از سرقت در همه استان‌ها

قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه پیشگیری از سرقت در همه استان‌ها گفت: یکی از بخش‌های مهمی که می‌تواند در کاهش سرقت تاثیر داشته باشد از بین بردن فرصت خرید و فروش اموال مسروقه است و بازارهایی که به صورت غیرمجاز و غیرقانونی ایجاد می‌شود و همچنین در برخی جاها تجمعاتی شکل می‌گیرد و خرید و فروش انجام می‌شود که ان‌شاءالله در این قرارگاه اجازه شکل‌گیری نخواهیم داد. رضا مسعودی‌فر درباره برخورد با مالخران و بازارهای خرید و فروش اموال مسروقه در راستای پیشگیری از وقوع جرم گفت: در همه استان‌ها بازارهای اموال مسروقه شناسایی شده‌اند و از طریق اتحادیه‌ها و سازمان صنعت و معدن و از طریق پلیس  یک سری نظارت‌ها را بر این بازارها اعمال می‌کنیم.

   تدوین برنامه ملی  پیشگیری و مقابله با سرقت در سال ۱۴۰۱

او همچنین درباره اقدامات سال ۱۴۰۱ ادامه داد: در حقیقت یک برنامه ملی تحت عنوان پیشگیری و مقابله با سرقت برای سال ۱۴۰۱ تعریف کرده‌ایم بخشی از اقداماتی که در این برنامه انجام می‌شود همین ساماندهی این بازارها و همچنین محدود کردن خرید و فروش اموال مسروقه است. قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه این برنامه در قالب یک قرارگاه اجرایی خواهد شد، ادامه داد: قرارگاه پیشگیری از سرقت در همه استان‌ها راه‌اندازی خواهد شد و همه دستگاه‌ها در حوزه مسوولیت خودشان درگیر کار خواهند شد.

    خریداران مال مسروقه  مرتکب جرم می‌شوند

مسعودی‌فر با بیان اینکه نظارت بر بازارهای خرید و فروش اموال دست دوم و برخورد با مالخران یکی از برنامه‌های قرارگاه پیشگیری و مقابله با سرقت است، تصریح کرد: یکی از بخش‌های مهمی که می‌تواند در کاهش سرقت تاثیر داشته باشد از بین بردن فرصت خرید و فروش اموال مسروقه است و بازارهایی که به صورت غیرمجاز و غیرقانونی ایجاد می‌شود و همچنین در برخی جاها تجمعاتی شکل می‌گیرد و خرید و فروش انجام می‌شود که انشالله در این قرارگاه اجازه شکل‌گیری نخواهیم داد چراکه کسی هم که مال مسروقه را می‌خرد هم مرتکب جرم شده است و طبیعتا این افراد هم می‌توانند قابل تعقیب باشند.

    نظارت بر بازار دست‌دوم‌فروش‌ها  و کددار کردن کالاهای دارای ارزش

به گفته او، از بین بردن این فرصت‌ها و نظارت بر بازار دست دوم فروش‌ها و کددار کردن و ثبت یک سری از کالاها که ارزش بیشتری دارد می‌تواند به کاهش وقوع سرقت به ما کمک کند. قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که درصد بیشتری از سارقان سابقه‌دار هستند و بعد از سپری کردن دوران محکومیت بعضا دوباره اقدام به سرقت می‌کنند، چه اقدامی می‌توان برای جلوگیری از سرقت مجدد این سارقان سابقه‌دار انجام داد، خاطرنشان کرد: بانک اطلاعات مجرمان سابقه‌دار، حرفه‌ای و خطرناک ایجاد شده است و دسترسی‌ها به دستگاه‌های مربوطه داده می‌شود. طبیعتا از این به بعد هم پلیس و هم دستگاه قضایی یک سری نظارت‌ها و پایش‌ها و کنترل‌ها را روی این افراد خواهد داشت. یعنی اگر کسی سابقه محکومیت و سرقت دارد حتی اگر آزاد هم شده باشد یک سری کنترل‌ها و نظارت‌های نامحسوس روی این افراد اتفاق می‌افتد که اگر به سمت ارتکاب جرم رفتند قبل از اینکه مرتکب جرم شوند پلیس و دستگاه قضایی بتواند اقدامات لازم را انجام دهد.

    جمع‌آوری اطلاعات افرادی که  به صورت حرفه‌ای مرتکب جرم می‌شوند

مسعودی‌فر با بیان اینکه تشکیل بانک اطلاعاتی و انجام اقدامات نظارتی و کنترلی قطعا می‌تواند مانع از تکرار جرم توسط اینگونه افراد شود، تاکید کرد: هر کسی که سابقه ارتکاب جرم و محکومیت داشته باشد و همچنین افرادی که مرتکب جرایم خشن می‌شوند و افرادی که به صورت حرفه‌ای مرتکب جرم می‌شوند اطلاعات‌شان در این بانک اطلاعاتی جمع‌آوری و با دسترسی الکترونیکی که داده می‌شود نظارت بر این افراد اتفاق می‌افتد. ممکن است در مقاطع مختلفی این افراد دعوت و احضار شوند یا به صورت پیامکی یک سری توصیه‌ها، تذکرات و هشدارها به این افراد داده شود.

   پیشگیری از وقوع جرم  با تکمیل بانک‌های اطلاعاتی مجرمان

او همچنین درباره سرانجام تهیه اطلس وقوع جرم گفت: در حال حاضر پیگیر مقدمات کار هستیم این کار یک اقدام بزرگ و گسترده است. اما در حال حاضر موضوع ثبت هوشمند داده‌ها در قوه قضاییه در حال انجام است که می‌تواند به ما در بحث پیشگیری از وقوع جرم نیز کمک کند و همه اطلاعاتی که از شاکی و همه اطلاعاتی که از متهم نیاز است در همان مراحل اولیه به صورت الکترونیک ثبت می‌شود و بانک اطلاعاتی تشکیل می‌شود که می‌تواند در مباحث پیشگیری به ما کمک کند. تا زمانی که این اطلس جرم ایجاد نشده است می‌توانیم از این بانک اطلاعاتی استفاده کنیم.

 

ارسال نظر