شیوع آبله میمون جدی‌تر شده است

۱۴۰۱/۰۳/۰۸ - ۰۴:۲۳:۵۲
کد خبر: ۱۸۹۴۷۴
شیوع آبله میمون جدی‌تر شده است

این روزها که کرونا فروکش کرده و زندگی‌ها کمی به روال عادی بازگشته خبر شیوع آبله میمون در کشورهای اروپایی و امریکایی یک بار دیگر هراس از پاندمی تازه‌ای را به جان مردم انداخته است. رییس جامعه پزشکان داخلی ایران گفت: شیوع آبله میمون علاوه بر امریکا، اروپا و آفریقا، در برخی از کشورهای آسیایی نیز مشاهده شده، به همین خاطر به همکاران و مسوولان هشدارهای لازم را می‌دهیم تا نسبت به گسترش احتمالی این بیماری غافلگیر نشوند و امکانات لازم را مهیا کنند. ایرج خسرونیا افزود: به دلیل شیوع آبله میمون که شاید مجدد عده‌ای از هموطنان را تهدید به مرگ کند، باید نسبت به تأمین واکسن مناسب و دارو گوشزد کرد، چون با وجود ویروس کرونا و احتمال شیوع بیماری آبله میمون، این احتمال برای به وجود آمدن ویروس با سوش جدیدتر مطرح بوده، به همین خاطر توصیه می‌شود از هم‌اکنون واکسن و تجهیزات لازم تهیه و تأمین شود.

    پایین بودن سیستم ایمنی  یکی از دلایل ابتلا 

 او با اشاره به گرانی‌ها و پرکشیدن مواد غذایی ضروری از سفره مردم، اظهار داشت: این احتمال وجود دارد که به دلیل ضعف سیستم ایمنی و بی‌توجهی به بهداشت فردی و اجتماعی، بیماری‌های عفونی مانند آبله میمون، کرونا، سرخک و غیره شیوع بیشتری پیدا کنند. فراموش نکنیم که آبله میمون از نظر علائم شباهت‌هایی به آنفلوآنزا دارد ولی با بدن درد، لرز، تب، استخوان درد شدید، به خصوص با تورم غدد لنفاوی گردن و دست‌ها همراه است؛ چون بیمار سخت درگیر می‌شود و گاهی منجر به مرگ خواهد شد. خسرونیا تاکید کرد: هنوز داروی خاصی برای این بیماری در نظر گرفته نشده ولی مهم‌ترین اقدام رعایت نکات پیشگیرانه، بهداشت فردی و زدن ماسک است. او با هشدار نسبت به اینکه هنوز ویروس کرونا از کشورمان خارج نشده است، گفت: این انتظار برای عود و شیوع مجدد کووید ۱۹ وجود دارد به همین خاطر توصیه می‌شود افرادی که واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند حتماً در اولین فرصت اقدام کنند و در صورت لزوم دز سوم و حتی دز چهارم را نیز تزریق کنند. همچنین علاوه بر رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، سیستم ایمنی بدن خود را نیز با تغذیه مناسب تقویت کنند.

    موارد مشکوک به آبله مرغان مبتلا بودند

رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در مورد آخرین وضعیت بیماران مشکوک به آبله میمونی در کشور اظهار کرد: تا امروز هیچ‌گونه بیمار مثبت قطعی و محتمل مثبت در رابطه با بیماری آبله میمون در کشور شناسایی نشده است. بهزاد امیری با اشاره به اینکه حتی در بین موارد مشکوک به آبله میمونی که به آبله مرغان مبتلا بودند، مورد قطعی و محتملی شناسایی نشد، افزود: از نظر ما هرکسی که به آبله مرغان مبتلا باشد، مشکوک است، اما این بیماری چیز جدیدی نبوده و سالانه تعداد زیادی از مردم به این بیماری مبتلا می‌شوند به همین دلیل ما موارد مشکوک را برای آبله میمون به کار نمی‌بریم و تنها از دو اصطلاح قطعی و محتمل استفاده می‌کنیم که خوشبختانه تا امروز این موارد را در کشور شناسایی نکرده‌ایم. امیری تأکید کرد: وزارت بهداشت مراقبت در مرزها و مبادی ورودی کشور را افزایش داده است، این مراقبت به صورت سندرمیک بوده و هر فردی که دارای علائم این بیماری باشد به عنوان بیمار محتمل جداسازی و قرنطینه و سپس نمونه‌گیری می‌شود.

    تحقیقات در مورد آبله میمون 

دانشمندان از سال ۲۰۱۸ تاکنون خطر احتمال سرایت آبله میمون از آفریقا به قسمت‌های دیگر دنیا را هشدار داده بودند اما مسوولان به این هشدارها اهمیتی ندادند. فوریه امسال نیز تیمی از محققان اروپایی و امریکایی ۶۶ تحقیق در مورد آبله میمون غرب آفریقا، که مسوول شیوع فعلی در کشورهای دیگر است و همین‌طور نوع کشنده‌تر آن که در آفریقای مرکزی وجود دارد را بررسی کردند. این محققان دریافتند موارد ابتلا به این نوع آبله از دهه ۱۹۷۰ تاکنون ۱۰برابر شده است. این محققان به این نتیجه رسیده بودند که باید نگران گسترش آبله میمون از آفریقا به کشورهای دیگر باشند. طی ۵ دهه گذشته، آبله میمون در ۱۰ کشور آفریقایی و ۴ کشور غیرآفریقایی شیوع پیدا کرده است. این محققان به این نتیجه رسیده بودند که پایان واکسیناسیون منظم آبله و جنگل‌زدایی که موجب تماس بیشتر بین انسان و حیوانات آلوده به ویروس آبله شده است، آبله میمون را گسترش داده است. در بررسی این محققان مشخص شد ۸۰ تا ۹۰ درصد افراد واکسینه‌ نشده در برابر آبله، به آبله میمون مبتلا شده بودند. در نهایت این محققان به این نتیجه رسیدند که کاهش مصونیت افراد، ناشی از قطع واکسیناسیون آبله، موجب احیای آبله میمون شده است و سر و کله این بیماری در برخی از کشورها پس از ۳۰ تا ۴۰ سال غیبت، دوباره پیدا شده است. محققان در همان زمان خواستار افزایش حمایت بین‌المللی برای نظارت و شناسایی موارد ابتلا به آبله میمون شده بودند. متاسفانه تمام هشدارهای فوق نادیده گرفته شدند و اکنون با شیوع این بیماری در کشورهای مختلف از جمله انگلیس، همه مسوولان نگران احتمال شیوع آبله میمون در سراسر جهان شده‌اند.

 

ارسال نظر