ضرورت تزریق دزهای بوستر واکسن کرونا

۱۴۰۱/۰۲/۲۷ - ۰۱:۵۷:۰۸
کد خبر: ۱۸۹۰۶۳
ضرورت تزریق دزهای بوستر واکسن کرونا

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شرایط تزریق دز چهارم واکسن کرونا، گفت: در حال حاضر کرونا در کشور کنترل شده است، اما اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به‌طور کامل کنار بگذاریم، اشتباه محض است. دکتر علیرضا ناجی درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: خوشبختانه در حال حاضر شرایط بیماری در کشور، شرایط مساعدی است. البته اکنون در تمام نقاط جغرافیایی به جز چند منطقه در آفریقا و امریکا که مقداری در حال افزایش است، بیماری در سایر مناطق جغرافیایی در حال کاهش است که درباره ایران هم به همین صورت است. به‌طوری که موارد بیماری به میزان زیادی کاهش پیدا کرده و در مرحله کنترل بیماری کووید۱۹ قرار داریم.

    فرصت مناسبِ  تزریق دزهای بوستر واکسن کرونا

او با بیان اینکه در حال حاضر هم واکسیناسیون علیه کرونا در کشور انجام شده و هم پیک ششم اُمیکرون گذشته است، گفت: بر این اساس در حال حاضر وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور کنترل شده است. باید توجه کرد که اکنون موقعیت بسیار مناسبی است که میزان تزریق دز بوستر واکسن کرونا را افزایش دهیم. ناجی ادامه داد: در حال حاضر در کشور ما باتوجه به آماری که وجود دارد، به نزدیک ۶۹ درصد جامعه دو دز واکسن کرونا تزریق شده و دز سوم واکسن هم به ۳۳ درصد جمعیت تزریق شده است. این در حالی است که سطح تزریق دز سوم در کشور حتما باید به بالای ۷۰ درصد برسد تا اگر زمانی واریانت جدی از کرونا ایجاد شود، باز هم بتوانیم مانند موج ششم، کووید ۱۹ را از نظر میزان بیماری شدید، مرگ‌ومیر و بستری شدن کنترل کنیم.

    گردش پایین کرونا در کشور

او با بیان اینکه در حال حاضر شرایط کرونا در کشور بسیار مناسب است، گفت: زیرا میزان گردش ویروس بسیار پایین آمده و بهترین موقعیت است که هم افرادی که دز اول و دوم را تزریق نکرده‌اند، آن را تزریق کنند و افرادی هم که دز دوم را تزریق کرده‌اند، دز سوم را تکمیل کنند. در عین حال اکنون بحث تزریق دز چهارم واکسن هم به ویژه برای سنین بالا و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، اعلام شده و باید از این موقعیت استقبال کافی و بسیار زیاد انجام داد و مردم باید واکسیناسیون‌شان را تکمیل کنند. 

    تهدید ۵ تا ۸ درصدی کرونا

ناجی گفت: برخی پیش‌بینی‌ها بر این است که ممکن است بین پنج تا هشت درصد واریانت عجیب و غریبی از کرونا بیاید که البته درصد بالایی نیست، اما با زدن دزهای بوستر با این اتفاق هم می‌توانیم به میزان زیادی اطمینان داشته باشیم که اتفاق بدی در جامعه ما رخ نمی‌دهد. کشورهایی مانند آلمان و انگلستان بالای ۷۰ درصد دز سوم واکسن را تزریق کرده‌اند. در کشور ما حدود ۳۳ درصد و در امریکا هم حدود ۳۳ درصد دز سوم را تزریق کرده‌اند.

    احتمال تزریق سالانه واکسن کرونا

او درباره برنامه وزارت بهداشت مبنی بر تزریق یک دز واکسن کرونا دیگر برای همه ایرانیان در سال جاری، گفت: باتوجه به شرایط بیماری کووید و اینکه پیش‌بینی می‌کنیم که بیماری کووید از دنیا حذف نمی‌شود و تغییر هم می‌کند، این واکسیناسیون می‌تواند موثر باشد. از زمانی که اُمیکرون آمده، از BA۱ تا BA۵ ساب‌واریانت داشته است. در برخی کشورها مانند امریکا و آفریقا که شاهد شیوع بیماری هستیم، به دلیل بروز ساب‌واریانت اُمیکرون به نام BA۲.۱۲ است که در امریکا افزایش یافته و آمارها را افزایش داده است. در آفریقا هم ساب‌واریانت  BA۴ و  BA۵ مقداری آمارها را بالا برده است. بنابراین اینها تغییراتی دارند. این تغییرات در کرونا ایجاد می‌شود و از طرفی کرونا هم حذف نمی‌شود. از طرفی ایمنی ناشی از واکسن هم همیشگی نیست. بنابراین به نظر می‌آید همان کاری که برای آنفلوآنزا انجام می‌دهیم و برای افرادی که در ریسک بالاتری هستند واکسن تزریق می‌کنیم، برای کرونا هم باید همین اتفاق رخ دهد تا زمانی که کرونا به حالت اندمیک درآید و کنترل شود فقط افراد در معرض ریسک این واکسن را تزریق کنند.

    شرایط تزریق دز چهارم کرونا

ناجی درباره شرایط تزریق دز چهارم واکسن کرونا، گفت: در کشورهای مختلف در این باره قوانین مختلف گذاشته‌اند. به عنوان مثال برخی کشورها اعلام می‌کنند که افراد بالای ۵۵ سال دز چهارم را تزریق کنند. به‌طور کلی افراد سالمند، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف و افرادی که سیستم ایمنی‌شان اُفت می‌کند، واجب است که واکسن دز چهارم را حتما تزریق کنند تا سطح ایمنی‌شان برقرار باشد. فاصله زمانی تزریق دز سوم با دز چهارم، بسته به نوع واکسن دارد، اما معمولا گفته می‌شود که بعد از گذشت حداقل چهار ماه از تزریق دز سوم، می‌توانند دز چهارم را تزریق کنند. برخی کشورها تزریق دز چهارم را در کادر درمان هم برنامه‌ریزی کرده‌اند.ناجی با بیان اینکه مطالعات نشان داده که تزریق دز چهارم واکسن کرونا می‌تواند موثر باشد، ‌گفت: هر اقدام بهداشتی که بتواند کمی هم باعث بهبود شرایط شود، اقدام بهداشتی مناسبی است. مطالعات نشان داده افرادی که دز چهارم واکسن کرونا را تزریق می‌کنند، نسبت به کسانی‌که سه دز واکسن تزریق کردند، کمتر مبتلا به بیماری شدید می‌شوند.

 

ارسال نظر