بیش از 60 هزار پرستار در انتظار تبدیل وضعیت هستند

۱۴۰۱/۰۲/۰۶ - ۰۲:۵۵:۳۶
کد خبر: ۱۸۸۵۶۳
بیش از 60 هزار پرستار در انتظار تبدیل وضعیت هستند

 پرستاران مدت‌هاست که چشم انتظار تبدیل وضعیت، پرداخت کارانه و... هستند. اما آنچه در نهایت نصیبشان می‌شود وعده‌هایی است که مسوولان می‌دهند اما هیچ‌وقت این وعده‌ها ضمانت اجرایی پیدا نمی‌کنند. پرستارانی که در تمام مدت شیوع کرونا از جان مایه گذاشتند و فداکاری کردند. دبیرکل خانه پرستار می‌گوید حدود 130 هزار نیروی پرستاری در بدنه وزارت بهداشت مشغول به فعالیت هستند که نیمی از این افراد دارای قرارداد موقت بوده و در انتظار تبدیل وضعیت کاری خود هستند. محمد شریفی مقدم 

درخصوص تبدیل وضعیت پرستاران شرکتی اظهار کرد: تبدیل وضعیت قراردادهای پرستاران، یکی از مطالباتی است که در جامعه پرستاری وجود دارد و قرار است در قالب طرح ساماندهی کارکنان دولت دنبال شود. دبیرکل خانه پرستار با بیان اینکه شرکت‌های واسطه‌ای بر اساس رانت شکل می‌گیرد، گفت: اقدام خاصی هم از سوی این شرکت‌ها صورت نمی‌گیرد و فقط نیروها را به بیمارستان‌ها معرفی می‌کنند. مساله تبدیل وضعیت نیروهای دولت از سال گذشته و تقریبا از اردیبهشت ماه کلید خورد اما به‌صورت جدی در شهریورماه کمیسیون اجتماعی مجلس به دولت فرصت داد تا ظرف 45 روز لایحه ساماندهی کارکنان دولت را به مجلس ارایه دهد. اواضافه کرد: هنوز لایحه ساماندهی کارکنان دولت به مجلس نرسیده است و اگر عملیاتی شود پرستاران نیز مشمول طرح ساماندهی کارکنان دولت می‌شوند ضمن اینکه معاونت توسعه منابع وزارت بهداشت نیز پیگیر این موضوع است اما تاکنون برای پرستارانی که سال‌هاست به عنوان نیروی شرکتی مشغول به فعالیت هستند، اتفاقی نیفتاده است. شریفی‌مقدم تصریح کرد: برخی پرستاران 10 سال است که به عنوان نیروی شرکتی فعال هستند و سالانه قرارداد خود را تمدید می‌کنند. در واقع امنیت شغلی برای این دسته از پرستاران برقرار نیست و هنگامی که امنیت نباشد، انگیزه و کارآمدی لازم نیز برای فعالیت وجود ندارد. 

    طرح تبدیل وضعیت کارکنان دولت  در دستور کار مجلس

طرح تبدیل وضعیت کارکنان دولت در دستور کار مجلس یازدهم قرار دارد، این طرح که شامل حال تمامی نیروهای قراردادی، طرحی و شرکتی می‌شود مشمول جامعه پرستاری نیز خواهد شد و عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت در فروردین ماه سال جاری از پیگیری تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی پرستاری خبر داده و گفته است که تبدیل وضعیت بیشتر به همکاران قراردادی، طرحی، شرکتی، با اولویت همکارانی که در دوران کرونا وفاداری خود را به مردم و نظام سلامت ثابت کردند، خواهد بود. طرح مذکور طی روزهای اخیر در اختیار هیات رییسه مجلس یازدهم قرار گرفته است و طبق گفته مجید انصاری، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، 170 نماینده خواستار اولویت در بررسی این طرح شده‌اند. سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس درباره این طرح گفته است: «در شرایط فعلی بیش از ۲۰ نوع قرارداد در سیستم اداری کشور وجود دارد، این تنوع قراردادها منجر به تبعیض و بی‌عدالتی در نظام حقوق و دستمزد کارمندان شده است و تصویب این طرح، تحول مثبتی در حوزه عدالت و انتظام بخشی کارکنان دولت ایجاد خواهد کرد و موجب توسعه نظام اداری خواهد شد.»

   تاخیر یک‌ساله در پرداخت  معوقات پرستاران؛ رقم کارانه منطقی شود

دبیرکل خانه پرستار اعلام کرد که معوقات پرستاران در ایام کرونا از سه ماه تا بیش از یک‌سال در برخی بیمارستان‌ها پرداخت نشده است. محمد شریفی‌مقدم درباره معوقات پرستاران گفت: معوقات پرستاری در بخش کارانه است، البته رقم بالایی نیست ولی همان رقم اندک نیز با تاخیر پرداخت می‌شود و منطقی نیست. اعتقاد داریم با اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، پرستاران دارای تعرفه می‌شوند و حق واقعی باید به آنها پرداخت ‌شود در واقع باید رقم پرداختی منطقی شود که تاکنون این اتفاق نیفتاده است. دبیرکل خانه پرستار با تاکید بر اینکه رقم کارانه در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است، گفت: دانشگاهی وجود دارد که بیش از یکسال است کارانه پرستاران را پرداخت نکرده است. در این میان برخی دانشگاه‌ها بیش از 8 تا 7 ماه است که کارانه را به پرستاران پرداخت نکرده‌اند. در واقع از سه ماه تا بیش از یکسال است که کارانه پرستاران پرداخت نشده است. او تصریح کرد: با توجه به شرایطی که پرستاران در ایام بحران کرونا داشتند و معوقات مذکور هم در همین ایام کرونا است انتظار می‌رود وقتی پرستار در ایام کرونا در شرایط سخت کار کرده و اضافه کاری اجباری را سپری کرده است، کارانه و معوقات او پرداخت شود. از طرفی میزان اضافه کاری پرستاران هم پایین است و مقرون به صرفه نیست اما همین رقم کم هم ماه‌ها است که پرداخت نشده است. دبیرکل خانه پرستار خاطرنشان کرد: مشکل پرداخت کارانه‌ها از وزارت بهداشت است. به‌طور معمول معوقات را دولت از خزانه پرداخت می‌کند و کارانه‌ها نیز باید از درآمد اختصاصی بیمارستان تامین شود و بیمارستان باید پرداخت کند. او با بیان اینکه حجم کار پرستاران زیاد است، گفت: حجم کار همکاران در ایام کرونا افزایش ولی دریافتی‌ها بسیار کاهش یافت. امیدواریم روش پرداخت اصلاح شود و پرداختی‌ها نیز منطقی شود اما چون نظام پرداخت مشکل دارد همکاران از میزان پرداختی پایین رضایت ندارند و در برخی نقاط کشور حتی بیش از یکسال هم معوقات داریم‌.

 

ارسال نظر