کارگر نباشد تولید نیست

۱۴۰۱/۰۲/۰۵ - ۰۳:۰۷:۳۰
کد خبر: ۱۸۸۵۲۲
کارگر نباشد تولید نیست

تعادل|

 زمان زیادی به روز کارگر باقی نمانده است. روزی برای گرامیداشت آنهایی که این روزها اصلا وضعیت خوبی ندارند. حتی با تصویب دستمزدی که افزایش چشمگیری داشته اما هنوز در مقایسه با تورم مبلغ ناچیزی به حساب می‌آید و حتی این مبلغ ناچیز هم باعث اعتراض خیلی از کسانی است که انگار سود خود را در محرومیت کارگران جست‌وجو می‌کنند. هر سال 11 اردیبهشت ماه روز کارگر است روزی که به صورت نمادین برای اعلام خواست کارگران و اعتراض آنها به کارفرمایان و... تعریف شده است. روزی که البته بیشتر به یک مناسبت برای سخنرانی مسوولان و دادن وعده‌های غیرقابل اجرا تبدیل شده است. بسیاری از کارگران حالا حتی توان تامین مایحتاج روزانه خود را هم ندارند. آنها در مقابل تورم به زانو درآمده‌اند و هیچ‌کس هم نیست که  ازحق و حقوقشان دفاع کند. انگار زمین و زمان دست به دست هم داده‌اند تا از این قشر زحمت کش و بی‌توقع انسان‌هایی ناتوان در برابر هزینه‌های معیشتی بسازند. 

روی کاغذ و قرار است حقوق کارگران بیش از 50 درصد افزایش پیدا کند، اما در عمل این میزان برای بسیاری از کارگران همان 38 درصدی است که با کسر مالیات و حق بیمه و... باقی می‌ماند. تورم اما بالای 50 درصد است. هزینه‌های مسکن و ایاب و ذهاب را که نادیده بگیریم هزینه‌های معیشت بیش از 50 درصد افزایش پیدا کرده است. بسیاری از کارگران به دلیل اینکه توان پرداخت هزینه‌های مسکن در شهرها را ندارند به حاشیه رانده شده‌اند. وضعیت زندگی در حاشیه شهرها هم که مشخص و معلوم است. 

    کارگران گردانندگان چرخ صنعت و اقتصاد کشورند

برزو میرعلایی، اقتصاد دان در رابطه به نقش کارگران در پیشرفت اقتصادی و صنعتی کشور به «تعادل» می‌گوید: کارگران گردانندگان چرخ اقتصاد و صنعت در کشور به شمار می‌روند. بهبود وضعیت این افراد یعنی بهبود وضعیت، تولید و... در کشور. متاسفانه اکثر افراد از جمله مسوولان و کارفرمایان این مهم را فراموش کرده‌اند. کارگر اگر نباشد هیچ پویایی و رشدی در بخش اقتصاد صورت نمی‌گیرد. اینکه حالا عده‌ای به بهانه افزایش تورم با افزایش حقوق کارگران مخالفت می‌کنند، به دنبال منافع شخصی هستند. چطور ممکن است تنها عامل افزایش تورم در کشور افزایش حقوق کارگران باشد، وقتی ما با پایین آمدن ارزش پول ملی دست و پنجه نرم می‌کنیم، وقتی در کشور این همه ابربدهکار بانکی وجود دارند وقتی هیچ نظارت درست و دقیقی بر روی قیمت‌ها از سبد غذایی گرفته تا مسکن و ... صورت نمی‌گیرد.

او می‌افزاید: نمی‌توانیم با این بهانه‌ها دستمزد کارگران را در پایین‌ترین سطح ممکن نگه داریم. این افراد قشر وسیعی از جامعه را تشکیل می‌دهند، تامین معیشت این افراد باید یکی از مهم‌ترین کارهایی باشد که مسوولان به آن می‌پردازند. در واقع آنها باید در اولویت قرار بگیرند. هزینه‌های درمان سرسام آور شده، هزینه‌های سبد خانوار آنقدر زیاد است که هر کسی توانایی تامین آن را ندارد. خط فقر به بیش از 12 میلیون تومان رسیده است و ما هنوز به این فکر می‌کنیم که حقوق 5 میلیون تومان کارگران باعث افزایش تورم خواهد شد. این شکاف 7 میلیون بین حقوق کارگر و خط فقر را قرار است چطور پر کنیم؟

    کارگر نباشد تولید نیست

این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: کارگر نباشد تولید نیست. کارگر نباشد اقتصاد و صنعت کشور از بین می‌رود، اما متاسفانه همیشه این قشر کارگر است که نادیده گرفته می‌شود و هیچ‌وقت به مشکلات آنها رسیدگی نمی‌شود. تا کی زنان و مردان این سرزمین باید برای تامین هزینه‌های زندگی خود در فشار باشند. مسوولان چه وقتی قرار است راه چاره‌ای برای این وضعیت اسفناک پیدا کنند؟ اگر به دنبال جامعه‌ای پویا هستیم تنها راه‌حل آن افزایش جمعیت و جوانی جمعیت نیست، باید برای این جمعیت امکانات فراهم کنیم. باید برای تمام افراد جامعه شرایطی مهیا شود که از حداقل رفاه نسبی برخوردار باشند. در آن صورت است که می‌توانیم به آینده امیدوار باشیم. 

    روز کارگر را  یک جشن اعتراضی می‌دانیم

نشست خبری خانه کارگر به مناسبت آغاز هفته کارگر و اعلام برنامه‌های این هفته، با حضور علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) برگزار شد. محجوب در ابتدای این نشست گفت: پیشاپیش روز کارگر را به همه آزادگان و کارگران آزاده جهان تبریک می‌گوییم و یادی می‌کنیم از کسانی که در جنبش اول ماه می‌۱۸۸۶ در شهر شیکاگو توسط پلیس امریکا جان خود را از دست دادند. 

    بیمه فراگیر  یکی از خواست‌های کارگران است

دبیرکل خانه کارگر گفت: تاکید بر بیمه و حق برخورداری از تشکل‌های کارگری برای همه و همچنین هشت ساعت کار ازجمله مواردی است که ما امسال بر روی آن تاکید خواهیم داشت و این موارد را محور مذاکرات و نتیجه‌گیری‌های خود می‌دانیم. فعالیت تشکل‌ها طی این سال‌ها افزایش یافته اما فراگیر نیست و درخواست ما حضور فراگیر تشکل‌ها در کارخانه‌ها است و در همین مسیر هم از مجلس می‌خواهیم اصلاحیه قانون شوراهای اسلامی کار را به تصویب برساند. همچنین انجمن‌های صنفی باید مورد حمایت قرار بگیرند و کارگران به ایجاد انجمن صنفی تشویق و ترویج شوند. او با بیان اینکه حق برخورداری از بیمه فراگیر یکی دیگر از محورهای مورد تاکید ما است، افزود: طبق اصل ۲۹ قانون اساسی، بیمه حقی همگانی است اما امروز ما تلاشی برای فراگیر کردنِ بیمه نمی‌بینیم. سازمان تامین اجتماعی و دیگر بخش‌ها باید بدانند که این جزو وظایف ذاتی آنها است. ما طرفدار همه‌گیری و فراگیر شدنِ بیمه اجتماعی برای همه هستیم.

    هشدار به دولت و مجلس  در مورد حذف ارز ترجیحی

او به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و گفت: ما به مجلس و دولت در مورد حذف ارز دولتی از روی کالاهای اساسی و دارو هشدار می‌دهیم. حذف ارز دولتی علیه حداقل دستمزد کارگران است و با این کار نه تنها دستاوردهای مزدی شورای عالی کار بلکه تلاش دولت برای حفظ قیمت‌ها نیز به باد می‌رود و این تماما به ضرر مزدبگیران است. دولت و مجلس باید حواس‌شان باشد که این فرصت را به دلالان نسپارند. آنها باید بدانند که مابه‌التفاوتی که قرار است از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به مردم بدهند، قیمت‌ها را کنترل نخواهد کرد بلکه قیمت‌ها علیه مصرف‌کنندگان ضعیف افزایش پیدا خواهد کرد.

    تامین بیمه بیکاری

محجوب همچنین به لزوم تامین بیمه بیکاری برای همه اشاره کرد و گفت: اصل 29 قانون اساسی بیمه بیکاری را موضوع همگانی می‌داند اما امروز فقط برخی از شاغلین می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند. طرح بیمه بیکاری در مجلس موجود است. این طرح چندین بار به مجمع تشخیص و شورای نگهبان رفته اما برگشت خورده است. ما امیدواریم مجلس و دولت این قانون را به تصویب برسانند و بیمه بیکاری برای همه اجرایی شود. دبیرکل خانه کارگر گفت: یکی از راه‌های نگه داشتنِ نخبه‌ها و متخصصین کشورمان دادن بیمه بیکاری به همه است، تا هم امید جوانان برای ماندن در کشور بیشتر شود و هم دولت‌ها در قبال اشتغال نیروی کار مسوولیت‌پذیری بیشتری از خود نشان دهند. 

    تقویت پرداخت مالیات

دبیرکل خانه کارگر در ادامه و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد دریافت مالیات از حقوق 5 میلیون و ششصد هزار تومانی کارگران گفت: ما معتقد هستیم که تنها راه خروج ما از بحران اقتصادی فعلی، تقویت مالیات‌پردازی است. اگر این اتفاق بیفتد تقاضای منحرف به بازار نمی‌آید. ما طرفدار واقعی مالیات هستیم اما مالیات باید از ثروتمندان اخذ شود. در این صورت است که از افزایش قیمت‌ها جلوگیری و بازار عرضه و تقاضا متعادل می‌شود. 

    حقوق زیر 10 میلیون معاف از مالیات شود

محجوب تاکید کرد: کارگری که درآمدش زیر ده میلیون تومان است نباید مالیات پرداخت کند. روا نیست که عده‌ای با ثروت‌های کلانِ خود از پرداختِ مالیات فرار کنند و در عوض کارگری که نصف حداقل واقعی را دریافت می‌کند، مالیات بپردازد. همه ما طرفدار وصول اصل مالیات هستیم اما از این حربه باید به درستی و موثر استفاده شود. او همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص افزایش قیمت کالا‌ها بعد از افزایش حداقل دستمزد گفت: ما یک تورم داریم به نام تورم روانی که بانی نظریه تورم روانی یک اقتصاددان فرانوسی به نام افتالیون است. اینکه قیمت‌ها بعد از افزایش دستمزد بالا می‌رود در واقع به این تورم روانی برمی‌گردد.

    تعیین حداقل دستمزد

محجوب گفت: یکی از درخواست‌های ما در تعیین حداقل دستمزد این است که زمان اعلام حداقل مزد تا آخرین روزهای اسفند طول بکشد تا عوامل روانی افزایش قیمت تا حدودی خنثی شود. زمانی که ما عضو شورای عالی کار بودیم، حداقل دستمزد در آبان و آذر تعیین می‌شد. بعد از تحقیق و بررسی هم به این نتیجه رسیدیم که حداقل دستمزد دیرتر تعیین شود تا عوامل روانی باعث افزایش قیمت‌ها نشوند.

دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: من طرفدار تصمیم چندباره در مورد مزد هستم و معتقدم مزد کارگران باید در طول سال ترمیم شود. همین الان هم مزد نمی‌تواند تمام هزینه‌ها را پوشش دهد، بعد در چنین وضعی عده‌ای می‌گویند جلسه بگذاریم و مزد را کاهش دهیم؟! همانطور که قیمت‌ها به عقب برنمی‌گردد مزد هم نمی‌تواند به عقب برگردد چون قیمت آن از جیب مصرف‌کننده وصول شده است. همچنین برای مقابله با افزایش قیمت‌ها باید بسته حمایتی کاملی از مزد اعمال شود که این بسته نمی‌تواند بسته مالی باشد بلکه باید بسته سیاستی باشد.

 

ارسال نظر