ثبت 250 هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور

۱۴۰۱/۰۱/۳۱ - ۰۱:۴۵:۵۷
کد خبر: ۱۸۸۳۹۷
ثبت 250 هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور

رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت از مرگ ۱۶ نفر در سال گذشته به دلیل هاری خبر داد و گفت: ۲۵۰ هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور ثبت شده است. بهزاد امیری درباره بیماری هاری گفت: هاری یک بیماری عفونی حاد و کشنده ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی است. این بیماری مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده است که انسان و سایر حیوانات خونگرم پستان‌دار، به‌طور تصادفی و اغلب از طریق حیوان‌گزیدگی به آن مبتلا می‌شوند. در صورت بروز علائم بیماری در انسان متاسفانه همیشه ۱۰۰ درصد کشنده است، ولی خوشبختانه علی‌رغم کشندگی بالای این بیماری، در صورت انجام تمام مراحل پیشگیری و درمان بیماری از جمله شستشوی صحیح محل گزش با آب و صابون، ضد عفونی کردن زخم، تزریق سرم ضدهاری و واکسیناسیون به موقع و کامل می‌توان از ابتلا به هاری پیشگیری کرد.

    ثبت ۲۵۰ هزار مورد حیوان گزیدگی  در کشور

او ادامه داد: حیوان گزیدگی در تمام فصول سال ممکن است اتفاق بیفتد، اما در فصول گرم سال به دلیل اینکه مردم بیشتر در مواجهه با حیوانات قرار می‌گیرند و تماس با حیوانات بیشتر می‌شود، حیوان گزیدگی نیز بیشتر می‌شود. عامل اکثر موارد حیوان‌گزیدگی‌ها، اغلب سگ‌ها (سگ‌های ولگرد و بلاصاحب) هستند. گربه‌ها هم می‌توانند مبتلا به بیماری هاری شوند، بنابر این گازگرفتگی و پنجه کشیدن گربه هم می‌تواند خطر ابتلا به هاری را به همراه داشته باشد.

رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با بیان اینکه آمار حیوان گزیدگی سالانه در کشور رو به افزایش است، ادامه داد: در طی سال گذشته حدود ۲۵۰ هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور ثبت شده است و متاسفانه ۱۶ مورد مرگ انسان ناشی از بیماری هاری داشته‌ایم. او بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: علاوه بر افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد و بدون صاحب، ترغیب مردم به نگهداری حیوانات خانگی یکی دیگر از دلایل افزایش حیوان‌گزیدگی است. اگر این حیوانات خانگی واکسینه نشوند یا واکسن موثر دریافت نکرده باشند در صورتی که خارج از منزل با حیوانات ولگرد هار نزاعی داشته باشند می‌توانند مبتلا به بیماری هاری شوند و در صورتی که منجر به جراحت در صاحبان خود شوند باعث انتقال بیماری هاری به آنها می‌شوند. امیری در پاسخ به این سوال که آیا حیوانات واکسینه شده هم می‌توانند هار شوند، خاطرنشان کرد: درصدی از حیواناتی که واکسن می‌زنند به حد کافی ایمنی در بدن آنها ایجاد نمی‌شود تا محافظت برای این حیوانات ایجاد کند بنابراین در صورت تماس با حیوانات هار، احتمال هار شدن آنها وجود دارد. بنابراین برای افرادی که بر اثر گزش حیوان خانگی مجروح شده‌اند نیز واکسن و سرم ضدهاری تزریق می‌شود، حتی اگر آن حیوان واکسن هم زده باشد.

    بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان

رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان که در فصل گرما شیوع بیشتری پیدا می‌کند، گفت: یکی از بیماری‌هایی که در فصل گرما از حیوان به انسان منتقل می‌شود، بیماری سالک است. سالک یک بیماری انگلی است و از طریق نیش یک نوع پشه به نام پشه خاکی منتقل می‌شود و باعث بروز زخم‌هایی در محل گزش می‌شود که به صورت طولانی مدت باقی می‌مانند و بعضا دچار عوارض ثانویه می‌شوند. با توجه به اینکه پشه‌ها با شروع فصل گرم فعالیت‌شان آغاز می‌شود، لذا انتقال بیماری سالک ناشی از گزش این پشه‌ها نیز در فصول گرم بیشتر می‌شود. امیری ادامه داد: تمامی عواملی که منجر به تکثیر و افزایش تعداد جوندگان صحرایی (مخزن سالک نوع روستایی)، پشه خاکی (ناقل بیماری) و همچنین کاهش فاصله و افزایش تماس بین مخزن، ناقل و انسان‌ها می‌شود به افزایش میزان بروز و شیوع سالک می‌انجامد. در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۵۸۳۳ نفر مبتلا به سالک در کشور شناسایی شدند که نسبت به سال ماقبل آن افزایش یافته است.

    موردی از ابتلا به طاعون انسانی  در کشور مشاهده نشده است

امیری ادامه داد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری عفونی حاد ویروسی و کشنده در نشخوار‌کنندگان کوچک اهلی و حیات وحش است که با ایجاد واگیری و تلفات بالا، خسارات اقتصادی قابل ملاحظه‌ای در اینگونه دام‌ها به وجود می‌آورد. عامل این بیماری نوعی ویروس است و قابل انتقال به انسان نیست و تا به حال ابتلای انسان به این بیماری گزارش نشده است. در حالی که عامل بیماری طاعون (Plague) نوعی باکتری به نام یرسینیا پستیس است که توسط جوندگان و کک و گاهی کنه به سایر حیوانات و انسان منتقل می‌شود. او در پاسخ به این سوال که آیا بیماری طاعون انسانی در کشور داریم، گفت: در حال حاضر موردی از ابتلا به طاعون انسانی در کشور مشاهده نشده است. رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت در واکنش به خبری مبنی بر هشدار مقامات چینی نسبت به بروز طاعون در این کشور گفت: این خبر از طریق مراجع رسمی (سازمان جهانی بهداشت) هنوز تایید نشده و به ما گزارش نشده است.

 

ارسال نظر