پیک هفتم در راه است

۱۴۰۱/۰۱/۲۱ - ۰۱:۵۴:۵۸
کد خبر: ۱۸۸۰۸۱
پیک هفتم در راه است

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور

در حالی که چین یک بار دیگر به روزهای قرنطینه بازگشته و کرونا انگار قرار نیست دست از سر کشور تولید‌کننده‌اش بردارد، دیگر کشورهای اروپایی و امریکایی هم کم و بیش با افزایش تعداد مبتلایان مواجه شده‌اند و این در حالی است که برخی کشورها با خیالی آسوده به زندگی عادی بازگشته‌اند و در حال گذران دوران پسا کرونا هستند. اما مساله اینجاست که با توجه به شرایط موجود و در حالی که حتی واکسن زدن هم نمی‌تواند فرد را از خطر ابتلا در امان نگه دارد، قرار است شرایط در کشور ما به چه شکل پیش برود. در حالی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایران به پایین‌ترین حد خود رسیده، از سوی دیگر آلودگی هوا که می‌تواند منشأ بسیاری از بیماری‌ها باشد، به حداکثر رسیده، چه شرایطی را می‌توان برای کشور پیش بینی کرد، آیا پیک دیگری از کرونا در راه است و قرار است یک بار دیگر شرایط بحرانی شود یا پیک هفتم هم مانند پیک ششم می‌آید و می‌رود با حداقل تلفات و میزان شیوع؟  البته که مرگ حتی برای یک نفر هم نمی‌تواند جای خوشحالی داشته باشد، اما همین که از تعداد جانباختگان هر روز کمتر می‌شود، جای امیدواری دارد که تا حد زیادی در مهار کرونا موفق شده‌ایم. اینکه از روزانه 700 مرگ به زیر 100 مرگ رسیده‌ایم، یعنی می‌توانیم به آینده و از راه رسیدن دوران پسا کرونا در کشور امیدوار باشیم. اما اگر می‌خواهیم چنین چیزی را تجربه کنیم، باید چه شرایطی در کشور فراهم شود. 

    تاثیر تعطیلات نوروز و مسافرت‌ها اواسط اردیبهشت نمایان می‌شود

دکتر مسعود مردانی، در رابطه با شرایط کنونی کرونا در کشور به «تعادل» می‌گوید: نتیجه تعطیلات عید و دید و بازدیدها و مسافرت‌ها تا اواسط اردیبهشت مشخص می‌شود، با توجه به اینکه میزان رعایت پروتکل‌ها به‌شدت پایین آمده هیچ بعید نیست که در اردیبهشت ماه با پیک هفتم کرونا مواجه شویم، البته خوشبختانه به شرایط سال گذشته و مرگ و میرها 700 نفری برنخواهیم گشت اما طی همین چند روز گذشته هم میزان ابتلا و هم میزان مرگ و میر افزایش پیدا کرده و مردم و مسوولان باید در این شرایط بسیار مراقب باشند. متاسفانه سهل انگاری در این زمینه همیشه باعث شد تا شرایط سختی را تجربه کنیم. او در بخش دیگری از سخنانش می‌افزاید: همین حالا هم تعداد افرای که به کرونا مبتلا شده اند جهش چشمگیری داشته است، البته پایین آمدن آمار مرگ و میر 

هم باز می‌گردد به افزایش میزان تزریق واکسن که این جای خوشحالی دارد، اما مردم باید بدانند که حتی زدن سه دوز واکسن هم نمی‌تواند مانع از ابتلای آنها به کرونا شود. اگر دوباره با شرایطی مواجه شویم که تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها افزایش پیدا کند و ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل شود، باید انتظار افزایش میزان مرگ و میر را هم داشته باشیم. در این شرایط بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها هم می‌تواند به این مساله دامن بزند. به هر حال این مردم هستند که در درجه اول باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جان خود و عزیزانشان محافظت کنند. مسوولان هم باید در این زمینه سختگیر باشند. 

   کاهش درصد  رعایت پروتکل‌های بهداشتی 

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با ابراز نارضایتی از آنچه که کاهش درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور خواند، گفت: احتمالا از اواخر فروردین ماه موج هفتم آغاز شده و پیک آن به اواخر اردیبهشت برسد؛ البته امیدوارم پیش‌بینی ما اشتباه باشد و ابتلاهای رخ داده و واکسیناسیون کمک کند و مردم ایمن باشند. دکتر سید احمد طباطبایی با بیان اینکه شرایط کرونا را در کشور مناسب نمی‌بینم، گفت: در بازدیدهایی که در تعطیلات نوروز از برخی نقاط داشتم شاهد بودم که درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار کاهش یافته است و گرچه ادعا شده بود که در طول نوروز حفظ فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک و... بررسی می‌شود اما این موضوع در مجامع عمومی همچنان بدون نظارت ادامه داشت و مهمانی‌ها و دورهمی‌ها هم برقرار بودند. او افزود: افراد جدیدی ظرف چند روز گذشته علامت‌دار شدند که مجبور شدیم دستور ایزولیشن یا سایر درمان‌ها را به آنها بدهیم. وقتی تعداد بیماران افزایش یابد طبیعی است که در میان آنها بیماران مشکل‌دار هم پیدا خواهد شد؛ بنابراین پیش‌بینی خوبی از روزهای پیش‌رو نداریم هرچند که هنوز امیدوارم این پیش‌بینی اشتباه باشد و دچار شرایط سخت نشویم. در حال حاضر نقاطی از دنیا با پیک‌های جدیدی از سویه‌ جدید کرونا روبرو هستند و ما هم از دنیا پیروی کردیم. هر اتفاقی که در هر نقطه دیگر دنیا رخ داد، پس از مدتی در کشور ما هم بروز پیدا کرد و این موضوع را در گسترش شیوع سویه دلتا و امیکرون هم شاهد بودیم. طباطبایی درباره احتمال وقوع موج هفتم کرونا، بیان کرد: به‌طور معمول حدود یک تا یک ماه‌ونیم بعد از عدم رعایت‌ها و آزادسازی‌ها، موج‌ها شکل می‌گرفتند و احتمالا از اواخر فروردین ماه موج هفتم آغاز شده و پیک آن به اواخر اردیبهشت برسد. البته امیدوارم پیش‌بینی ما اشتباه باشد و این حد از ابتلاهای رخ داده و واکسیناسیون به ما کمک کند و مردم ایمن باشند.

     علی‌رغم توصیه انجمن‌های علمی مدارس بازگشایی شد

دبیر بورد ریه اطفال کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره بازگشایی حضوری مدارس بدون دو پیش‌شرط تزریق واکسن و حفظ فاصله فیزیکی‌، اظهار کرد: علی‌رغم توصیه‌هایی که انجمن‌های علمی مختلف برای این موضوع داشتند اما تصمیم بر بازگشایی مدارس گرفته شد. امیدواریم گرم شدن هوا کمک کند که تهویه مدارس بهتر شود و این سبب شود که میزان انتشار ویروس کاهش یابد. او با اشاره به اینکه درحال حاضر میزان بستری کودکان مبتلا به کرونا در بیمارستان اطفال بسیار کمتر از ماه‌های قبل شده است، تاکید کرد: پیشنهاداتی از سوی کمیته علمی کرونا در زمینه مدارس به ستاد ملی ارایه دادیم. البته وزیر بهداشت در ستاد ملی تنها یک رای دارد و سایر رای‌ها برای بقیه مراکز تصمیم‌گیری است. وزیر بهداشت نظرات کمیته علمی را به ستاد منتقل می‌کند اما یک رای شاید نتواند خیلی موثر باشد.

طباطبایی در پایان با اشاره به ماه مبارک رمضان نیز توصیه کرد: نباید ایجاد واهمه و ترس در مردم داشته باشیم اما باید با تبلیغات رسانه‌ای به مردم هشدار دهیم که هنوز در جامعه خطر انتقال بیماری وجود دارد. بنابراین باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود. ما بیمارانی داریم که به دلیل شرکت در مهمانی‌ها بدون رعایت نکات بهداشتی بیمار شدند. روزهای گذشته ۱۵ نفر از یک خانواده به کرونا مبتلا شده بودند و به مراکز درمانی مراجعه کرده‌ بودند و این ابتلا تنها به دلیل عدم رعایت یک فرد بیمار بوده است.

او گفت: مهمانی‌های افطاری، شب‌های احیا و تمایل مردم به حضور در اماکن زیارتی را شاهد هستیم و باید همه این رفتارها با احتیاط صورت گیرد. کم شدن تعداد مرگ و میر روزانه به معنای کم شدن خطر بیماری نیست و نباید دچار عادی انگاری شویم. هنوز تعطیلات نوروزی آثار خود را نشان نداده است و حتی ممکن است آثار آن تعطیلات با ترکیب تغییر شرایط در ماه رمضان نیز تشدید شود. 

      اولیا همچنان با بازگشایی مدارس مخالفند

این روزها خبر اعتراض اولیای دانش‌آموزان به بازگشایی مدارس در فضای مجازی دست به دست می‌شود، در شرایطی که آلودگی هوا هم در اکثر شهرهای کشور بیداد می‌کند و کرونا هم همچنان در حال قربانی گرفتن است، به نظر برخی کارشناسان حوزه بهداشت و درمان بازگشایی مدارس کار درستی نبوده، اما از سوی دیگر دور ماندن دانش‌آموزان بیش از دو سال از فضای مدرسه و درس خواندن به صورت مجازی مشکلات بسیاری از برای خانواده‌ها و فرزندانشان به همراه داشته است. این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش در تمام این مدت نتوانست شرایط یکسان آموزش مجازی را برای تمام دانش‌آموزان کشور فراهم کند. بیش از 3 میلیون دانش‌آموز ترک تحصیل کردند، برنامه شاد موفقیت چندانی درزمینه آموزش مجازی کسب نکرد. 

    باید خودمان را برای پیک هفتم  آماده کنیم

سمیه اطهر، کارشناس بهداشت نیز در این رابطه به تعادل می‌گوید: متاسفانه مردم و مسوولان باید خودشان را برای پیک تازه کرونا آماده کنند. سفرهای نوروزی، دید و بازدیدها و حالا هم مهمانی‌های افطاری هر کدام به تنهایی می‌توانند عاملی برای افزایش میزان ابتلا به کرونا باشند. بی‌توجهی به خطرناک بودن وضعیت می‌تواند به ابتلای بیشتر افراد دامن بزند.  او می‌افزاید: فراموش نکنیم که کادر درمان دیگر رمقی برای مبارزه با این بیماری ندارد، دو سال مداوم این پزشکان و پرستاران بودند که با از خود گذشتگی به نجات جان بیماران پرداختند. اما حالا دیگر نمی‌توانیم دوباره به روزهای قبل بازگردیم. افزایش تعداد بیماران بستری می‌تواند تراژدی دیگری را در کشور رقم بزند. به همین خاطر مردم باید بیش از همیشه به فکر باشند و با رعایت پروتکل‌ها مانع از ابتلا خود و عزیزانشان به کرونا شوند. هر سهل انگاری می‌تواند به قیمت جان افراد بیشتری تمام شود. واکسن کسی را رویین تن نمی‌کند. کسانی که به بیماری‌های زمینه‌ای دچار هستند حتی با دریافت سه دوز واکسن هم باز در خطر ابتلا و مرگ قرار دارند. 

 

ارسال نظر