احتمال ایجاد یک پیک کرونایی دیگر در کشور

۱۴۰۱/۰۱/۱۵ - ۰۲:۰۱:۱۸
کد خبر: ۱۸۷۸۷۹
احتمال ایجاد یک پیک کرونایی دیگر در کشور

ترک تحصیل بیش از 3 میلیون دانش‌آموز به دلیل عدم دسترسی به آموزش آنلاین

گلی ماندگار|

در حالی که تنها 2 ماه به پایان سال تحصیلی باقی مانده است، اصرار آموزش و پرورش برای برگزاری حضوری کلاس‌ها می‌تواند باعث بروز پیک جدید کرونا در کشور باشد. این در حالی است که به‌طور طبیعی بعد از تعطیلات نوروز باید منتظر افزایش آمار ابتلا در بین افراد باشیم و با حضوری شدن کلاس‌های درس هیچ بعید نیست که شمار مبتلایان به کرونا بیش از پیش افزایش پیدا کند. این مساله که آموزش و پرورش و متخصصان حوزه آموزش بارها به آن اشاره کرده‌اند که آموزش‌های مجازی نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود و البته که افت تحصیلی در بین دانش‌آموزان طی دو سال گذشته کاملا مشخص است، اما آیا واقعا تحصیلات بر جان افراد می‌تواند ارجحیت داشته باشد؟ از سوی دیگر متخصصان حوزه بهداشت ودرمان بارها و بارها در مورد عدم رعایت پروتکل‌ها در مدارس هشدار داده‌اند و آن را یکی از دلایل افزایش میزان مبتلایان دانسته‌اند. از سوی دیگر هنوز بسیاری از افراد دوز سوم واکسن را دریافت نکرده‌اند و احتمال ابتلا در آنها بسیار بالاست. شاید در حال حاضر تعداد کسانی که بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند، کاهش چشمگیری داشته باشد، اما هنوز آمار ابتلا در کشور 4 رقمی است و روزانه بیش از یک هزار نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. 

    مساله مهم تهویه کلاس‌های درس است

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره بازگشایی مدارس به «تعادل» می‌گوید: ما هم قبول داریم که آموزش مجازی هیچگاه نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود، اما مساله ساده انگاری کرونا بارها و بارها به ما ضربه زده و باعث شده تا پیک‌های مختلفی را با آمار مرگ و میر بالا تجربه کنیم. در حال حاضر بهتر این بود که این دوماه باقی مانده از سال تحصیلی هم به صورت مجازی برگزار می‌شد تا بتوانیم به شرایط بهتری برسیم. 

او در بخش دیگری از سخنانش می‌افزاید: متاسفانه وضعیت تهویه کلاس‌های درس در بسیاری از مدارس کشور مناسب نیست. همین مساله باعث می‌شود تا احتمال ابتلا به بیماری افزایش پیدا کند. از سوی دیگر تعداد زیادی از افراد امسال به سفرهای نوروزی رفته‌اند و این احتمال وجود دارد که بسیاری از دانش‌آموزان ناقل بیماری باشند. در این شرایط اصرار به برگزاری حضوری کلاس‌های درس منطقی نیست. در واقع در این دوماه باقی مانده از سال تحصیلی هیچ افت تحصیلی جبران نمی‌شود و قرار نیست کلاس‌های فوق برنامه برای دانش‌آموزان برگزار شود پس می‌توانستیم این دو ماه را به صورت آنلاین کلاس‌ها را برگزار کنیم.

    مساله پیش‌داوری نیست

مینو محرز در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر احتمال دادن افزایش تعداد مبتلایان به کرونا با حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها نوعی پیش‌داوری محسوب نمی‌شود می‌گوید: مساله پیش‌داروی نیست، مساله واقعیتی است که ما با آن سر و کار داریم، چندین بار ساده‌انگاری و سهل گرفتن ممنوعیت‌های کرونا باعث شده تا پیک‌های وحشتناکی را تجربه کنیم. در حال حاضر هم مساله همین است. دانشجویان در کلاس‌های دانشگاه یا خوابگاه‌ها در معرض ابتلا به بیماری هستند. دانش‌آموزان اغلب پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. به خصوص اینکه بعد از دو سال به مدرسه بازگشته و دوستانشان را دیده‌اند و می‌خواهند لحظه‌های خوشی را در کنار هم سپری کنند. اگر به تمام این شرایط به صورت منطقی نگاه کنیم می‌بینیم احتمال اینکه شمار مبتلایان افزایش پیدا کند، از مرحله حدس و گمان و پیش داوری به مرحله قطعیت نزدیک می‌شود. 

    همه دانش‌آموزان در کلاس‌های درس حاضر شوند

این در حالی است که وزیر آموزش و پرورش معتقد است حضور پرشور و با نشاط دانش‌آموزان در مدارس، با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی، در راستای ارتقای اهداف نظام تعلیم و تربیت که منجر به اجرایی شدن سند تحول بنیادین و تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان می‌شود، ضروری است. یوسف نوری در روز ۱۴ فروردین، اظهارکرد: با پویایی، نشاط و شادابی به استقبال آموزش‌های حضوری دانش‌آموزان می‌رویم. در واقع حضور دانش‌آموزان و تعامل و ارتباط آنها با یکدیگر و مربیان خود، منجر به ارتقای مهارت‌های مختلف به ویژه مهارت‌های زندگی در آنها می‌شود. نوری همچنین در گفت‌وگو با تعدای از اولیای دانش‌آموزان به صورت مجازی تاکید کرد: همه دانش‌آموزان با حفظ و رعایت مسائل بهداشتی، در کلاس‌ها درس حاضر شوند و خانواده‌ها نیز همکاری لازم را در این باره انجام دهند تا همزمان با بهار طبیعت و بهار قرآن، بهاری نو در نظام تعلیم و تربیت را نیز رقم بزنیم. او با بیان اینکه یکی از الزامات بازگشایی مدارس واکسیناسیون بوده است گفت: تزریق دز اول در فرهنگیان به ۹۵ درصد، تزریق دوز دوم به ۹۰ درصد و تزریق دوز سوم به ۵۱ درصد رسیده است. در میان دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله نیز ۹۲ درصد دوز اول و ۸۰ درصد دز دوم را دریافت کرده‌اند و تزریق دوز سوم ندارند. به همین علت موضوع حضوری شدن مدارس جدی شد و به تصویب رسید.

    مدارس از نظر فیزیکی آماده‌سازی شده‌اند

وزیر آموزش و پرورش افزود: آماده‌سازی مدارس از نظر فیزیکی انجام شده است. معلمان نیز همگی برای حضور در کلاس درس آماده هستند. برای آنکه بتوانیم محیط یادگیری را جذاب کنیم، اقداماتی باید انجام شود. دانش‌آموزان دوسال از مدرسه دور بوده‌اند و عاداتی پیدا کرده‌اند که باید به تدریج تغییر یابند. از همکاران می‌خواهیم انعطاف لازم را در کلاس‌های درس به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان داشته باشند. او درپاسخ به پرسشی پیرامون مباحثی که درباره احتمال افزایش یک ماه به سال تحصیلی مطرح شده بود گفت: افزایش سال تحصیلی در چندجای قانون مطرح شده است. برنامه درسی ملی که زیرنظام سندتحول بنیادین است از جمله این قوانین است که زمان تحصیل را مشخص کرده است. در سال ۱۳۷۶ نیز مجلس زمان کلی تحصیل دانش‌آموزان را در قالب قانونی تعیین و اعلام کرده است که بر اساس آن اتمام سال تحصیلی، پایان اردیبهشت است و امتحانات خرداد ماه برگزار می‌شود. وزیر آموزش و پرورش در خاتمه گفت: به جامعه حق می‌دهم، اولیا ممکن است نگرانی‌هایی داشته باشند، من هم ولی دانش‌آموز هستم؛ اما همانطور که قبلا تاکید شد ما بر اساس مصوبه ستاد کرونا عمل کرده و تمهید مقدمات انجام شده و سامانه نظام مراقبت کرونا هم در دست مدیران است و اگر دانش‌آموزی مبتلا شود رصد می‌کنند.

    یک بام و دو هوای مسوولان

این که مسوولان آموزش و پرورش اعلام می‌کنند که در مشورت با کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا به این نتیجه رسیده‌اند که زمان بازگشایی مدارس و برگزاری کلاس‌های حضور فرا رسیده است، مساله‌ای است که البته حتی اعضای این ستاد هم در این باره با هم به توافق نرسیده‌اند. برخی معتقدند بازگشایی مدارس در این شرایط یعنی دامن زدن به یک پیک کرونایی دیگر و برخی هم بر این باورند که تعطیلی بیش از دو سال مدارس می‌تواند ضربه جبران‌ناپذیری برپیکر آموزش کشور وارد بیاورد. مهرنوش ناظمی، کارشناس آموزش در این باره به «تعادل» می‌گوید: متاسفانه آموزش مجازی در کشور ما مانند بسیاری از کشور‌های دیگر هنوز جا نیفتاده و به همین منظور در این دو سال گذشته بازدهی خوبی نداشته و همین امر باعث شده تا بسیاری از دانش‌آموزان با افت تحصیلی محسوسی مواجه شوند. دوره‌های طولانی تعطیلی مدارس می‌توانند نابرابری‌ها و شکاف‌‌های یادگیری در بین دانش‌آموزان را افزایش دهند. در حال حاضر کشور ما از میان حدود ۸۰ کشور شرکت‌کننده در مطالعات تیمز و پرلز از کمترین زمان آموزش برخوردار است و در بحران کرونا این زمان آموزش به سبب تعطیلی آموزش حضوری، وضع وخیمی پیدا کرده است. او می‌افزاید: درست است که نباید مساله کرونا در کشور ساده انگاری شود، اما ادامه دادن این روش تحصیل هم می‌تواند در دراز مدت آسیب‌های زیادی به دانش‌آموزان وارد کند. مقاومت‌های غیر کارشناسانه و ابراز دلسوزی‌های خام، چاره کار نیست و لوکوموتیو یادگیری را به لبه پرتگاه کشانده است. بیاییم از بازگشایی مدارس با روی گشاده و آغوش باز استقبال کنیم و در فرایند کار، رایزنی‌ها و مداخلات اصلاحی را انجام دهیم. ناظمی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نبود دوماه پایانی سال تحصیلی هم آموزش به صورت آنلاین انجام شود تا با توجه به مسافرت‌های انجام شده و احتمال ناقل بودن دانش‌آموزان با پیک جدیدی مواجه نشویم، می‌گوید: در حال حاضر هم بسیار دیر آموزش حضوری را شروع کرده‌ایم، همین دو ماه هم باید مغتنم شمرده شود. البته بحث افزایش یک ماه به سال تحصیلی هم مطرح بود که تصویب نشد. از اینجا به بعد بر عهده مدارس و وزارت آموزش و پرورش است که شرایط را به گونه‌ای کنترل کند که از افزایش شمار مبتلایان جلوگیری شود. تهویه مدارس، باز گذاشتن درها و پنجره‌های کلاس‌ها، فاصله‌گذاری بین دانش‌آموزان و کنترل رفتارهای آنها می‌تواند احتمال خطر را با حد زیادی پایین بیاورد. به هر حال در بسیاری از کشورها آموزش حضوری از سر گرفته شده حتی در کشورهایی که بخش بزرگی از آموزش آنها به صورت آنلاین انجام می‌شود، آموزش حضوری بسیار اهمیت دارد. بی‌توجهی به این مساله باعث می‌شود تا دانش‌آموزان هر روز بیشتر از روز قبل با افت تحصیلی مواجه شوند. همانطور که می‌دانید حتی سامانه شاد هم نتوانست پوشش مناسبی برای آموزش آنلاین در کشور باشد. از سوی دیگر همین کرونا باعث شده تا طی دو سال گذشته نزدیک به 3 میلیون دانش‌آموز به دلیل عدم دسترسی به وسایلی مانند گوشی موبایل و تبلت از تحصیل محروم شوند و به نوعی ترک تحصیل کنند.

 

ارسال نظر