تزریق دوز سوم واکسن، مجوز سفرهای نوروزی

۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۱:۲۴:۱۷
کد خبر: ۱۸۷۳۰۵
تزریق دوز سوم واکسن، مجوز سفرهای نوروزی

تعادل|

 چند روز بیشتر به فرا رسیدن سومین نوروز کرونایی باقی نمانده است، در آخرین روزهای سال 98 که پاندمی کرونا اعلام شد هیچ کس فکر نمی‌کرد این پاندمی قرار است این همه باقی بماند و چنین تاثیرات عمیقی را بر زندگی مردم دنیا بگذارد. بسیاری از ما تا همیشه با غم فقدان و از دست دادن عزیزانمان به خاطر این بیماری به زندگی خود ادامه می‌دهیم و این در حالی است که کرونا همچنان در حال قربانی گرفتن است و تمام حدث و گمان‌هایی هم که برای به پایان رسیدن آن از سوی دانشمندان مطرح شده به واقعیت نرسیده و معلوم نیست دنیا قرار است چه زمانی از شر این پاندمی خلاص شود، هر چند که حالا سایه شوم جنگ خود معضل دیگری است که هیچ کس نمی‌داند چه عاقبتی در انتظار کشورهای درگیر و دیگران خواهد بود. 

اما وقتی ورود کرونا برای اولین‌بار در کشور در اواخر سال 98 اعلام شد، البته که خیلی از مردم بدون در نظر گرفتن میزان خطرناکی این بیماری سفرهای نوروزی خود را بدون دغدغه انجام دادند و شاید بیشتر کسانی که قرار بود به سفرهای برون مرزی بروند به دلیل بسته شدن مرزهای دیگر کشورها مجبور به ماندن در خانه شدند، وگرنه سفر در کشور به قوت خود باقی ماند و البته متاسفانه بسیاری افراد هم به دلیل همین سفرها و بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی به این بیماری مبتلا شده و حتی جان خود را از دست دادند. به این ترتیب نوروز 99 هم یاد و خاطره سیل نوروز 98 و از دست رفتن جان چندین انسان را یک بار دیگر با مرگ‌های کرونایی یادآوری کرد. اما نوروز 1400 رنگ و بوی دیگر داشت، این‌بار محدودیت‌ها و قوانین منع عبور و مرور در جاده‌ها و البته رفتن به و از شهرهای قرمز کرونایی باعث شد که مردم کمی محتاط‌تر عمل کنند به خصوص که جریمه‌های سنگین یک میلیون تا یک میلیون و 500 هزارتومانی که پلیس راهور برای مختلفان در نظر گرفته بود، میزان سفرهای نوروزی را کاهش داد، اما از بین نبرد. همانطور که طی دو سال گذشته هر بار که قرار بر تعطیلی و لاک داون می‌شد، جاده‌های منتهی به شهرهای شمالی با ترافیک سنگینی مواجه می‌شدند و خیلی‌ها دیگر از پرداخت جریمه‌های یک میلیون تومانی هم ترسی نداشتند.

    سومین نوروز کرونایی  و سومین دوز واکسن

حالا اما قرار است به استقبال سومین نوروز کرونایی برویم. اما این‌بار نه جاده‌ها بسته است و نه قرار است کسی جریمه شود، تنها شرط وزارت بهداشت و درمان، ستاد ملی مقابله با کرونا و دیگر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با جلوگیری از پاندمی کرونا شرط برای سفرهای نوروزی را تزریق دوز سوم واکسن برای تمام افرادی که قصد مسافرت دارند، اعلام کرده‌اند. پس شما هم اگر می‌خواهید به سفرنوروزی بروید بهتر است حتما برای تزریق دوز سوم واکسن اقدام کنید، اگر هم از آن دسته افراد هستید که هنوز دوز دوم را نزده‌اید یا حتی واکسن تزریق نکرده‌اید بهتر است در خانه بمانید یا برای زدن واکسن اقدام کنید.

    کرونا هنوز به پایان نرسیده 

اما رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اعلام این مطلب که کرونا هنوز به پایان نرسیده و همچنان در حال قربانی گرفتن است درباره انجام سفرهای نوروزی در پیک ششم به «تعادل» می‌گوید: اگر افراد هر سه دوز واکسن را زده باشند و از سوی دیگر تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند می‌توانند به سفرهای نوروزی بروند، اما مساله این است که ما هنوز به اوج قله پیک ششم نرسیده‌ایم، شمار مرگ و میر طی چند هفته گذشته افزایش چشمگیری داشته است و در حال حاضر در رتبه‌بندی شمار مرگ و میر روزانه در دنیا از 30 بهمن 98 تاکنون که 6 موج همه‌گیری را تجربه کرده‌ایم با حدود روزانه 240 مرگ تایید شده در رتبه ششم قرار داریم. این واقعیت تلخی است که باید به آن توجه کنیم.

   تعداد موج‌هایی که ایران  پشت سر گذاشته بیشتر ازهمه بوده است

او می‌افزاید: نوسانات ناشی از فراز و نشیب همه‌گیری کرونا در این مدت و مقایسه آن با کشورهای موفق‌تر در مدیریت همه‌گیری نشان می‌دهد، ایران در اغلب مواقع در بین 10 تا 15 کشور دارای بالاترین موارد مرگ روزانه کرونا در جهان بوده است، تعداد موج‌های ما بیشتر از این کشورها است، برای مثال کره جنوبی با کمتر از 7 هزار و 500 مورد مرگ ناشی از کرونا فقط 3 موج با ارتفاع خیلی کمتر و ویتنام با 39 هزار و 500 مورد مرگ فقط دو موج همه‌گیری را تجربه کرده‌اند. تعدد موج‌های همه‌گیری در ایران و فواصل کم موج‌ها موید نبود مدیریت پایدار در کنترل همه‌گیری کرونا در کشور است. در واقع نبود ساختار مناسب، به روز و چابک مدیریت بیماری‌ها برای آمادگی و مقابله با همه‌گیری‌ها موجب شد ما در ابتدای ورود بیماری برای شناسایی و اعمال مداخلات فوری و لازم مهیا نباشیم.

    مدیریت پایدار  در همه‌گیری‌ها رویکردی اساسی است

حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این رابطه به مهر گفت: مدیریت پایدار در همه‌گیری‌های پیش رونده حتی پس از خاموشی همه‌گیری رویکردی اساسی است تا متولیان همه‌گیری و مردم دچار عادی انگاری نشوند. رعایت این مهم نیازمند رویکرد علمی و مبتنی بر مطالعات بومی، درک درست همه‌جانبه مولفه‌های دخیل در همه‌گیری و پرهیز از هیجان‌زدگی‌های ناشی از برخی مداخلات مانند پوشش واکسیناسیون است. او افزود: اینکه اغلب موج‌های ما شیب‌های صعودی تند و شیب‌های نزولی آرامی داشته‌اند هم مزید بر علت است که ما از درک صحیح علائم آغاز موج بعدی غافل بوده و به هشدارهای متخصصان کم توجه بوده‌ایم، ضمن آنکه مداخلات ما متناسب با شرایط خاص آن موج نبوده است و فشار زمان را در اعمال مداخلات سریع و زودبازده و اثربخش نادیده گرفته‌ایم.

سوری خاطرنشان کرد: یکی از کاربردهای تحلیل علمی و عمیق داده‌های مربوط به همه‌گیری و وجود تیم‌های کشوری همه‌گیری‌شناسی (اپیدمیولوژی) و واکنش سریع همین است که روند همه‌گیری را تحلیل و رصد کنند، کانون‌های آلودگی را در سریع‌ترین زمان ممکن شناسایی و مهار و از گسترش همه‌گیری به سایر نقاط کشور جلوگیری کنند.

اعمال مداخلات مناسب و اثربخش و به صرفه را با اتخاذ سیاست نقطه زنی هوشمند به جای رهاسازی مهمات مقابله با دشمن زیستی در فضای عمومی انجام دهیم و مدیریتی پایدار برای مقابله با همه‌گیری داشته باشیمسوری گفت: اعمال مداخلات مناسب و اثربخش و به صرفه را با اتخاذ سیاست نقطه‌زنی هوشمند به جای رهاسازی مهمات مقابله با دشمن زیستی در فضای عمومی انجام دهیم و مدیریتی پایدار برای مقابله با همه‌گیری داشته باشیم. انجام این کار در درجه اول نیازمند داشتن نگرش موافق با این نوع مدیریت است و دوم اصلاح اساسی و بنیادی ساختار مدیریت بیماری‌هاست که بتواند به‌خوبی برای همه‌گیری‌های بعدی مهیا باشد و دچار غافلگیری نشود و هم از منابع موجود بهترین نتیجه را بگیرد و بار کمتری را به جامعه تحمیل کند.

    سفر نوروزی به شرط واکسیناسیون کامل

اما از سوی دیگر و در حالی که برخی کارشناسان معتقدند ما حتی به قله موج ششم کرونا هم نرسیده‌ایم، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به مهار نسبی موج ششم کرونا اشاره کرده و می‌گوید: سفرهای نوروزی به شرط واکسیناسیون کامل 

امکان پذیر است. عباس شیراوژن می‌افزاید: هموطنان عزیز می‌توانند برای سفرهای نوروزی به شرط واکسیناسیون کامل (مگر به دلیل عدم گذشت فاصله زمانی سه ماه با دز قبلی) برنامه‌ریزی کنند. این تصمیم مشروط به عدم اوج‌گیری مجدد بیماری است و چنانچه شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت نشود و بیماری مجدد اوج بگیرد در مورد سفرها تصمیم گرفته خواهد شد. همچنین بر اساس آخرین تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا، همه کلاس‌های مقاطع تحصیلی آموزش عالی که به دلیل بیماری کرونا، غیرحضوری برگزار می‌شده باید به صورت حضوری برگزار شود. 

   آخرین آمار فوتی و رنگ‌بندی شهرها

اما طبق اعلام وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، 224 نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. به این ترتیب مجموع تعداد جانباختگان به 136 هزار و 390 نفر رسید. همچنین بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 7 هزار و 39 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که یک هزار و 621 نفر از آنها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید19 نیز در کشور به 7 میلیون و 30 هزار و 943 نفر رسید. در حال حاضر 184 شهرستان در وضعیت قرمز، 187 شهرستان در وضعیت نارنجی، 76 شهرستان در وضعیت زرد و یک شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

    کاش می‌توانستیم

نگاهی به وضعیت برخی کشورها در مهار کرونا باعث می‌شود به این مساله فکر کنیم که‌ای کاش ما هم می‌توانستیم با پشت سر گذاشتن 2 تا 3 موج کرونا این بیماری را مهار کرده و آمار ابتلا و مرگ و میر را به حداقل برسانیم، اما... مساله فقط بی‌توجهی مسوولان نیست. مساله بی‌توجهی مردم به سلامتی خود و عزیزانشان نیز هست. بسیاری از ما می‌توانیم با نرفتن به دورهمی‌های خانوادگی، نرفتن به مسافرت‌های غیر ضروری، استفاده از ماسک در اماکن عمومی، تزریق واکسن و... از ابتلای خود و دیگران به این بیماری جلوگیری کنیم. مسائلی که اغلب اوقات از رعایت کردن آنها شانه خالی کرده‌ایم و با طولانی شدن مدت بیماری از ادامه این روند خسته شده‌ایم.

 

ارسال نظر