آموزش مجازی در کشور ما نهادینه نشده است

۱۴۰۰/۱۱/۰۲ - ۰۲:۳۱:۰۷
کد خبر: ۱۸۶۱۸۹
آموزش مجازی در کشور ما نهادینه نشده است

افت تحصیلی دانش‌آموزان و الزام حضور در مدرسه

گلی ماندگار|

 با اینکه آمار ابتلا و مرگ و میر کرونا تا حد زیادی پایین آمده است اما جهش تازه کرونا باعث شده تا یک بار دیگر مساله بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس با مشکلات و اما و اگرهایی مواجه شود. در این شرایط از سویی بسیاری از کارشناسان آموزشی بر این باورند که آموزش مجازی به هیچ عنوان نتوانسته بازدهی آموزش حضوری در مدارس را داشته باشد و از سوی دیگر مساله ابتلای دانش‌آموزان به کرونا را نباید نادیده گرفت. این در حالی است که طبق آمارهای اعلام شده اکثر دانش‌آموزان با افت تحصیلی مواجه بوده‌اند و در همین زمان تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزانی که به کلاس‌های درس بازگشسته‌اند، به کرونا مبتلا شدند. روزهای زیادی از همه‌گیری کرونا می‌گذرد، بیماری که سبک زندگی در کل دنیا را تحت تاثیر قرار داد. اما از آنجایی که آموزش مجازی سال‌هاست در بسیاری از کشورها مورد آزمایش قرار گرفته و در برخی مقاطع به صورت یک روش تحصیلی کاملا جا افتاده مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در کشور ما این مساله باعث بروز مشکلات بسیاری شد. اول اینکه بیش از 3 میلیون دانش‌آموز از آنجایی که هیچ دسترسی به وسایل مورد نیاز آموزش‌های مجازی نداشتند از تحصیل جا ماندند و طرف دیگر حتی اپلیکیشن شاد هم نتوانست نتیجه قابل قبولی را ارایه داده و بسیاری از دانش‌آموزان برای استفاده از این اپلیکیشن با مشکل مواجه شدند. از سوی دیگر سرعت اینترنت در کشور نیز خود یکی از دیگر از دلایل مختل شدن آموزش‌های مجازی به خصوص در مقاطع دبیرستان و کلاس‌های دانشگاهی بود. در چنین شرایطی وقتی نتیجه تحقیقات نشان از افت شدید تحصیلی در بین دانش‌آموزان را دارد نباید خیلی متعجب شد. 

    آموزش مجازی در کشور ما موفق نبوده

لیلا عسگرپور کارشناس آموزش درباره وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان و آمارهایی که افت تحصیلی آنها ارایه شده به «تعادل» می‌گوید: اصلا جای هیچ تعجبی در این زمینه وجود ندارد، آموزش مجازی در کشور ما نهادینه نشده است و به همین دلیل نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که در طی دو سال همه‌گیری کرونا و در حالی که این کار را با روش آزمون و خطا پیش برده ایم، نتایج قابل توجهی در این باره کسب کنیم. مساله دیگر عدم آشنایی دانش‌آموزان، والدین و البته معلمان با فضای مجازی و نحوه تدریس و تحصیل در این فضا است. هیچ کدام از معلمان ما برای آموزش‌های مجازی آموزش ندیده‌اند. دانش‌آموزان روش تحصیل در این فضا را بلد نیستند و بیشتر به آن به چشم یک فرصت برای فرار از مدرسه نگاه کرده‌اند. از سوی دیگر والدین هم در این باره آگاهی کافی ندارند و وقتی به ناگاه با این حجم از درگیری با آموزش فرزندانشان مواجه شده‌اند، دچار عجز و ناتوانی کردند.  او می‌افزاید: با در نظر گرفتن چنین شرایطی نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که بازدهی تحصیلی دانش‌آموزان ما در کل این دو سال خوب و یا حتی نزدیک به خوب باشد. دور ماندن بچه‌ها از فضای مدرسه، کمتر درگیر شدن آنها با درس و البته مسائل آموزشی نه تنها به افت تحصیلی آنها انجامیده بلکه تاثیر بسزایی در زندگی اجتماعی آنها نیز گذاشته است. عسگرپور در پاسخ به این سوال که آیا در این شرایط که سویه جدید کرونا در حال پیشرفت در کشور است و هر روز افراد بیشتری به آن مبتلا می‌شوند بازگشایی مدارس کار درستی به نظر می‌رسد، می‌گوید: بالاخره ما مجبور هستیم که به آموزش حضوری در مدارس برگردیم. تجربه به ما نشان داد که نمی‌توانیم در آموزش مجازی موفق عمل کنیم، در این شرایط آموزش و پرورش باید تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا مدارس ملزم به اجرای پروتکل‌های بهداشتی شوند و به این ترتیب بتواند دانش‌آموزان را به محیط‌های آموزشی بازگرداند. شاید همه‌گیری کرونا سال‌ها ادامه داشته باشد، ما نمی‌توانیم همچنان بر روش آزمون و خطا در آموزش مجازی پیش برویم وقتی نتیجه‌ای که به دست آورده ایم اصلا مطلوب نبوده است. 

    چاره‌ای جز بازگشایی مدارس نداریم 

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، بر آموزش حضوری دانش‌آموزان از نیم سال دوم تحصیلی تاکید کرد. صادق ستاری فرد، گفت: شرایط آموزش غیر حضوری دانش‌آموزان، باعث افت تحصیلی ۵۰ تا ۶۰ درصدی بچه‌ها شده است. این وضعیت به ویژه در مقطع ابتدایی بیشتر مشهود است. قرار است با شروع نیم‌سال دوم آموزش‌ها حضوری برگزار شود. معاون وزیر آموزش و پرورش با عنوان این مطلب که چاره‌ای نداریم جز اینکه به سمت آموزش‌های حضوری برویم، ادامه داد: در تمام مدارس روستایی و مناطق شهری کم جمعیت تمرکز بر آموزش حضوری بوده است. ستاری فرد گفت: تلاش می‌کنیم با ساماندهی سرویس‌های مدارس و تکمیل واکسیناسیون، به خصوص در شهر تهران، میزبان دانش‌آموزان در مدارس باشیم.

    حضور کامل معلمان  و حداکثری دانش‌آموزان در مدرسه

سه شنبه گذشته، از سوی وزرای کشور و آموزش و پرورش، اعلام شد که آموزش در مدارس از این پس حضوری خواهد بود و دانش‌آموزان ملزم هستند سرکلاس‌های درس حاضر شوند. این در حالی است که وزیر آموزش و پرورش اوایل هفته گفته بود حضور دانش‌آموزان «اختیاری» است. این اظهارات متناقض که به فاصله کمی از یکدیگر بیان شدند، موجب سردرگمی خانواده‌ها شد. علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران در همین راستا، به چند پرسش درباره کم و کیف حضوری شدن آموزش‌ها و بازگشایی کامل مدارس پاسخ داد و در این باره اظهار کرد: با مدیران مناطق و مدیران مدارس جلسه گذاشته و روی حضور حداکثری دانش‌آموزان و برگشت آنها به مدرسه و حضور در فضای مدرسه و تدریس حضوری تاکید کردیم. او افزود: مدیران ما در سطح شهر تهران برنامه‌ریزی کرده‌اند که شاهد حضور همکاران در مدارس به صورت کامل بوده و با فعالیت‌های آموزشی به صورت حضوری در خدمت دانش‌آموزان باشیم. مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران درباره آمادگی مدارس برای پذیرش حضوری دانش‌آموزان گفت: تمهید مقدمات لازم انجام شده است تا از شرایطی که در این دوسال داشته‌ایم به شرایط عادی برگردیم و در فضایی بسیار خوب شاهد رشد و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان و ارتقای مهارت‌های آنها به‌ویژه در حوزه اجتماعی باشیم. کریمیان با بیان اینکه همکاران ما کامل و به صورت ۱۰۰ درصدی در مدارس حضور دارند گفت: اولیای دانش‌آموزان به مسوولان بهداشتی کشور و خادمان خودشان در آموزش‌وپرورش اعتماد کامل دارند. دانش‌آموزان نیز به صورت کامل و صد در صدی در مدارس هستند و ما بزودی شاهد برقراری شرایط عادی و تدریس حضوری در تمام مدارس کشور به‌ویژه شهر تهران خواهیم بود. او در واکنش به اینکه برخی مدارس با توجه به شرایط و تراکم بالا، صرفا آموزش مجازی داشتند و دانش‌آموزان به مدرسه نمی‌رفتند عنوان کرد: از این پس، کلاسِ درسِ صرفا مجازی نخواهیم نداشت و کلاس‌های درس حضوری می‌شود. در کنار آن، همکارانم هم کلاس حضوری و هم مجازی را اداره می‌کنند و آموزش ترکیبی است و تحت هیچ شرایطی صرفا کلاسی را به صورت غیرحضوری نخواهیم داشت.

    سرویس مدارس فعال می‌شوند

مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران درباره مشکلات سرویس ایاب‌وذهاب با توجه به ساعات کم آموزش در چندماه اخیر گفت: برنامه‌ریزی به گونه‌ای انجام شده است که دانش‌آموزان ساعات بیشتری را سرکلاس و داخل مدرسه باشند. با حضور حداکثری دانش‌آموزان و ساعات طولانی‌تر حضور در مدرسه، از سرویس مدارس هم نهایت استفاده را خواهیم کرد. با انجمن اولیاء و مربیان هم صحبت کردیم و مدیران مدارس توجیه شده‌اند که با توجه به ساعات بیشتری که دانش‌آموزان در کلاس درس هستند، سرویس مدارس هم فعال شوند. 

    شرایط هر مدرسه متفاوت است

کریمیان درباره ساعات آموزش و حضور دانش‌آموزان در مدرسه نیز عنوان کرد: با برنامه‌ریزی مدیران مدارس، ساعت‌های طولانی و حتی کامل از صبح تا ظهر پذیرای دانش‌آموزان هستیم. او درباره میزان حضور در طول هفته نیز گفت: اکنون نمی‌توانیم نسخه واحدی برای تمام ۴۸۰۰ مدرسه در سطح شهر تهران بپیچیم. شرایط، مدرسه به مدرسه و پایه با پایه متفاوت است، مدیران برای دوره ابتدایی یک شیوه و برای متوسطه اول و دوم شیوه‌های دیگری را به کار گرفته، برنامه‌ریزی می‌کنند و به استحضار اولیاء می‌رسانند. مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران در پاسخ به اینکه آیا پروتکل‌های بهداشتی جدیدی در مدارس اعمال خواهد شد؟ گفت: پروتکل‌ها در اختیار وزارت بهداشت است و هرچه را به ما اعلام شود، انجام می‌دهیم. 

    تابع نظر ستاد کرونا هستیم

کریمیان درباره الزامی بودن یا نبودن تزریق دو دز واکسن برای حضور در مدرسه نیز توضیح داد و اظهار کرد: با همت دولت، شاهد کار بزرگ و ویژه‌ای در سطح کشور بودیم و خوشبختانه آحاد جامعه دو دز واکسن را تزریق کرده‌اند و در تزریق دز سوم هم آمار خوبی داریم. ما مشکلی در این زمینه نداریم، با اطمینان خاطر خوبی که ایجاد شده دانش‌آموزان سرکلاس حاضر می‌شوند. آنها که به لحاظ سنی مشمول هستند و وزارت بهداشت اعلام کرده حتما واکسن‌ می‌زنند ولی اینکه الزامی باشد یا خیر، به تصمیم وزارت بهداشت بستگی دارد و ما تابع پروتکل‌ها و سیاست‌های اعلامی ستادملی مقابله با کرونا هستیم.

اواضافه کرد: همکاران من تا زمانی که علائم ظاهری بیماری را در دانش‌آموز نبینند مانع حضورش نمی‌شوند، مگر آنکه دانش‌آموز علائم ظاهری بیماری را داشته باشد که در این صورت در منزل استراحت می‌کند تا بهبود یابد.

 

 

ارسال نظر