افزایش اختیارات آتش‌نشانی برای نظارت بر ساختمان‌های ناایمن

۱۴۰۰/۱۰/۰۹ - ۰۲:۴۰:۱۷
کد خبر: ۱۸۵۴۸۱
افزایش اختیارات آتش‌نشانی برای نظارت بر ساختمان‌های ناایمن

افزایش حوزه اختیارات سازمان آتش‌نشانی می‌تواند به جلوگیری از حادثه کمک کند. مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی در خصوص ساختمان‌های نا ایمن پایتخت از نظر سازمان آتش‌نشانی گفت: یکی از ماموریت‌های سازمان آتش‌نشانی جدای از مقابله با آتش سوزی کمک به ایمن‌سازی ساختمان‌های پایتخت است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی با اشاره به وجود ۳۶۰۰ ساختمان پرخطر از نظر آتش سوزی در پایتخت افزود: طبق برنامه‌ای که ما در سازمان از آن با عنوان نظام ایمنی ساختمان‌ها یاد می‌کنیم؛ اقدام به شناسایی این ساختمان‌ها در شهر تهران می‌کنیم.

او بیان کرد: موضوعاتی از قبیل کاربری و شاخص‌های ساختمان‌های ایمن مواردی هستند که به بررسی ساختمان‌ها در ۲۲ منطقه شهر تهران و در ۳۲ هزار بازدید صورت می‌گیرد همچنین ۳۵۰۰ ساختمان در این بازدیدها نیازمند اقدام فوری برای ایمن‌سازی هستند.

داوری اظهار کرد: پراکندگی این ساختمان در پایتخت متفاوت است و مسلماً در مراکز شهر در بخش‌های اقتصادی و اداری این ساختمان‌ها بیشتر هستند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تصریح کرد: معیارهای مختلفی از جمله سیستم اطفاء حریق، اطفاء دستی و اتوماتیک، راه‌های خروج، نمای ساختمان‌ها از جمله مواردی هستند که ساختمان‌ها بنا بر آن ارزیابی می‌شوند.

داوری عنوان کرد: این ساختمان‌ها براساس معیارهای ذکر شده شناسایی می‌شوند و براساس فاکتورهایی که از قبل تعیین شده است مورد بررسی قرار می‌گیرند.

او خاطرنشان کرد: متاسفانه در بخش ساخت و سازها و احداث ساختمان‌ها موضوع مشخص است و ضوابط مبحث مقررات سوم سازمان ساختمان‌هایی که ایمنی در برابر آتش سوزی را اعلام می‌کند در هنگام صدور پروانه نقشه معماری مورد توجه است و این مرحله اولیه است و در مرحله نهایی هم مورد بررسی قرار می‌گیرد و چنانچه مورد تایید باشد تاییدیه نهایی ایمنی و پایان کار صادر می‌شود.

داوری بیان کرد: فاکتورهای ایمنی برای یک ساختمان بسیار آسیب پذیر است یعنی نیازمند نگهداری بوده و معضل اصلی ما در ساختمان‌هایی است که از زمان ساختمان آنها مدت زمان بسیار زیادی گذشته است و سیستم نگهداری ندارند؛ قوانین در این قسمت جامع نیستند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران گفت: وظایف دستگاه‌هایی که نظارت حاکمیتی را می‌توانند بر ساختمان‌ها اعمال کنند یا بهره‌برداران مشخص نیست و قوانینی در این خصوص وجود ندارد.

داوری اظهار کرد: به نظر ما از زمان تصویب بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری که سازمان آتش‌نشانی به استناد آن اقدام به بازرسی ساختمان‌ها می‌کند مدت زمان زیادی گذشته است و در این خصوص نیازمند بازنگری هستیم چراکه این قانون نمی‌تواند پاسخگوی شهری با شرایط امروز تهران به دلیل تغییر در بافت ساختمان‌ها، بار ترافیکی و جمعیتی باشد و قوانین جامع‌تری باید بخش‌های مختلف را در برگیرد.

او تصریح کرد: تقاضا داریم مجلس محترم در این خصوص ورود کند و با در نظر داشتن زوایای مختلف قانون جامعی را تصویب کند و ما به استناد آن قانون ماموریت‌های خود را پیگیری کنیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی عنوان کرد: در سال ۹۳ طبق مصوبه دولت وزارت کشور مکلف است به اینکه تدوین قانون جامع مدیریت یکپارچه ایمنی و آتش‌نشانی در کشور می‌کند که به بخش ساختمان‌ها هم پرداخته است، ما نیز از سال ۹۵ در کارگروه‌های مختلف این مساله را دنبال می‌کنیم و امیدواریم که در صحن دولت این قانون تصویب شود.

داوری با اشاره به اصلاح ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها گفت: اصلاح این قانون می‌تواند منجر به دید بهتر سازمان به شهر شود چراکه معتقدیم آنچه که در بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون اعلام شده است ذیل شرح وظایف و حدود اختیارات تناسبی وجود ندارد.

او در خصوص حادثه بازار گل شهید محلاتی اظهار کرد: در خصوص عملیات اطفاء حریق این حادثه چالشی وجود نداشت و نیروهای ما در مدت زمان کمتر از دو دقیقه به محل رسیدند و کل عملیات اطفاء کمتر از ۱۵ دقیقه طول کشیده بود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی افزود: ما در طی چندسال گذشته بیش از ۱۲ بار از این محل بازدید داشتیم و هربار ایمنی‌ها مرتباً به همه مراجع اعلام شده بود ولی متاسفانه به علت وجود الزامات قانونی و عدم حضور دستگاه‌هایی که می‌توانند به جلوگیری از حادثه کمک کنند مشکلاتی را داشتیم که این کار را سخت می‌کرد در چند ماه اخیر هم قوه قضاییه به این مساله ورود کرده بود که متاسفانه این حادثه رخ داد. او با اشاره به اینکه این ساختمان جزو ۱۲۹ ساختمانی بود که پرخطر بودن آن از قبل اعلام شده بود گفت: اقداماتی که ما را به عنوان ضابط قضایی معرفی کند و حوزه اختیارات سازمان آتش‌نشانی را افزایش دهد می‌تواند به جلوگیری از حادثه کمک کند.

 

ارسال نظر