باغ وحش صفادشت تعطیل نمی‌شود

۱۴۰۰/۰۹/۱۸ - ۰۳:۱۷:۲۹
کد خبر: ۱۸۴۷۹۳
باغ وحش صفادشت تعطیل نمی‌شود

در سال‌های اخیر انتقاداتی نسبت به جایگاه زمستان‌گذرانی شامپانزه‌های باغ وحش ارم مطرح شده است. کارشناسان حیات وحش بر این باور بودند که شرایط نامناسب نگهداری ‌شامپانزه‌های ارم باعث بروز اختلالات روحی و ‌پرخاشگر شدن آنها شده است و آسیبی که «شمسی» - مادر باران - در بدو تولد به آن وارد کرده بود را ناشی از همین اختلالات روحی می‌دانستند حتی آبان ماه سال گذشته «شمسی» - ماده شامپانزه ۱۸ ساله باغ وحش ارم - به دلیل آنچه نزاع بین حیوانات اعلام شد، جان خود را از دست داد. از سوی دیگر عملکرد مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت نیز طی سال‌های اخیر انتقاداتی را به همراه داشته است. سال ۹۸ یک قلاده ببر در این مرکز به دلیل آنچه مشکل کلیوی گفته می‌شد، تلف شد. اردییهشت ماه سال جاری نیز انتقال سه راس گورخر آفریقایی این مرکز به کشور و تلف شدن دو راس از آنها جنجالی شد.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی تهران درباره آخرین نظارت‌های انجام شده بر این مراکز اظهارکرد: نظارت و پایش مراکزی همچون باغ پرندگان، باغ وحش تهران و مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت به‌طور هفتگی یا دو هفته یک بار توسط همکاران محیط زیست انجام می‌شود و آنان شرایط زیستی حیوانات این مراکز را بررسی می‌کنند. محمد کرمی درباره ایجاد شرایط مناسب برای زمستان‌گذرانی شامپانزه‌های

 باغ وحش ارم گفت: تغییراتی در بخش زمستان‌گذرانی شامپانزه‌ها در باغ وحش تهران ایجاد شده است به‌گونه‌ای که وضعیت سیستم گرمایشی این بخش بهتر و طبق نظارت و مشاهدات اخیر ما قسمت‌هایی از این بخش کاشی شده است علاوه بر آن تعداد روشنایی موجود در سقف را افزایش داده شده و به این شیوه شرایط زمستان‌گذرانی شامپانزه‌ها ارتقا یافته است. رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی تهران با بیان اینکه شامپانزه‌ها حساس به سرما هستند، تصریح کرد: اینگونه در جنگل‌های گرمسیری زندگی می‌کند و سرما روی آن تاثیر منفی می‌گذارد بنابراین در فصل زمستان در پشت قفس‌ها و در فضایی بسته نگهداری می‌شود و آنها را در فصل زمستان در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی از محفظه خارج می‌کنند.وی با اشاره به ساخت بخشی برای پرندگان در باغ وحش تهران گفت: بعد از ورودی اصلی باغ وحش قسمتی برای پرنده‌ها ساخته شده است و چند گونه پرنده را هم در این بخش رها کرده‌اند.

    ایجاد تغییرات  در مرکز نگهداری حیوانات صفادشت

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی تهران درباره آخرین وضعیت مرکز نگهداری حیوانات صفادشت توضیح داد: به دلیل اینکه مجوز اصلی مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت به نام شهرداری صفادشت است، ما نامه‌نگاری‌های لازم را با شهرداری صفادشت انجام دادیم و از این نهاد خواستیم تا تغییراتی را در ساختار و زیستگاه حیوانات و گونه‌های این مرکز نگهداری حیات وحش ایجاد کنند و برنامه‌های خود در این زمینه را در اختیار ما قرار دهند. او افزود: قرار شده است طبق دستورالعمل ابلاغ شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در سال گذشته در مورد باغ‌ وحش‌ها و باغ‌های پرندگان به استان‌ها این تغییرات را ایجاد و شرایط آن مرکز را برای نگهداری حیوانات بهتر کنند و در نهایت برنامه‌ای را در اختیار ما بگذارند که تغییرات را در چه مدت زمانی و با چه هزینه‌ای انجام خواهند داد؟

کرمی درباره آخرین وضعیت پرونده مالک مرکز نگهداری حیات وحش در پی شکایت صورت گرفته از او به خاطر تلف شدن گورخرهای آفریقایی این مرکز گفت: پرونده‌ای که برای مسوول مرکز نگهداری صفادشت تشکیل شده است در مرحله تجدید نظر قرار دارد چون بر اساس رای اولیه، مسوول مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت تبرئه شد اما این رای برای ما قابل قبول نبود بنابراین بر اساس ضوابط و قوانین موجود درخواست تجدیدنظر دادیم و در حال بررسی است.

او درباره امکان تعطیلی مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت اظهارکرد: بیش از ۷۰ گونه و ۵۰۰ حیوان مانند انواع گوشتخواران و علفخواران در این مرکز نگهداری می‌شوند، در این شرایط «تعطیلی» یک مساله است و «انتقال دادن» این تعداد حیوان و نحوه مراقبت از آنها یک مساله دیگر پس باید در جهت بهینه کردن شرایط این مرکز اقدام کنیم.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی تهران در ادامه گفت: مراکز نگهداری حیات وحش بسیاری در شهر تهران و حتی در شهرستان‌های تهران داشتیم که نتوانستند شرایط لازم را برای حیات وحش ایجاد کنند بنابراین آنها را تعطیل و حیوانات این مرکز را به مراکز مجازی مثل پارک ساعی و مرکز نگهداری حیات وحش در باغ شهر شهرستان ری منتقل کردیم. یکی دو مرکز خودخواسته تعطیل شدند و چون گونه‌های جانوری آنها قابلیت انتقال داشتند به مراکزنگهداری دیگری منتقل شدند. با تاکید بر اینکه برای تصمیم‌گیری درباره جابه‌جایی گونه‌های مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت باید کارشناسانه‌تر عمل شود، اظهارکرد: اگرقرار باشد این مرکز تعطیل شود یعنی بازدیدکننده نداشته باشد، این کار انجام می‌شود ولی گونه‌ها در همان مکان باید نگهداری شوند و به آنها رسیدگی و نظارت شود بنابراین مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت جمع‌آوری نمی‌شود.

 

ارسال نظر