نگرانی والدین از بازگشایی حضوری مدارس

۱۴۰۰/۰۹/۰۳ - ۰۲:۱۶:۳۱
کد خبر: ۱۸۴۳۰۵
نگرانی والدین از بازگشایی حضوری مدارس

 والدین کودکان زیر ۱۲ سال این روزها با تصمیم آموزش و پرورش برای حضور فرزندانشان در مدارس مواجه شده‌اند و مسوولان نیز در چرایی این اقدام پاسخ روشنی نمی‌دهند.

آخرین سویه‌های کرونا نه تنها افراد بزرگسال بلکه کودکان را نیز هدف قرار داد و این ویروس حتی گریبان نوزادان را هم گرفت و موجب افزایش اجرای پروتکل‌ها در این رده سنی شد، اما مسوولان طی روزهای اخیر گویی این واقعیت را فراموش کرده‌اند و به فکر بازگشایی مقطع ابتدایی بدون اجرای واکسیناسیون هستند. طی روزهای اخیر والدین دانش‌آموزان زیر ۱۲ سال با پیامک‌های متعددی از سوی مسوولان مدارس مواجه شده‌اند که خواستار حضور دانش‌آموزان در مدارس هستند.

   شوک روانی به دانش‌آموزان و والدین 

در این میان شوک روانی به والدین و دانش‌آموزان وارد شده است، بسیارند افرادی که طی ۲ سال اخیر برای دوری از عوامل بیماری زا خانه‌نشین بوده‌اند اما هم‌اکنون به یک‌باره باید فرزندانشان را به مدارسی بفرستند که هیچ گونه تضمینی برای عدم ابتلای دانش‌آموزان به ویروس نمی‌دهند بلکه در مقابل از والدین رضایت نامه برای حضور دانش‌آموزان در مدارس مطالبه می‌کنند. نکته جالب توجه اینکه؛ قرار است کلاس‌های درس با حضور ۱۵ نفره دانش‌آموزان در کلاس‌های درس ۱۲ متری برگزار شود، این در حالی است که طبق پروتکل‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان فاصله هر دانش‌آموز با افراد دیگر باید حداقل دو متر باشد. این در حالی است که طبق استانداردهای موجود در یک کلاس ۱۲ متری فقط باید سه نفر حضور داشته باشند. اما تماس‌های مکرر والدین با مسوولان آموزش و پرورش فقط یک جواب دارد، ما فقط دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنیم، اما اگر نگاهی به دستورالعمل‌ها بیندازیم بر عدم تجمع دانش‌آموزان تاکید دارد با احتساب کمرنگ شدن آموزش‌های مجازی و حضور دانش‌آموزان در مدارس در هر ساعت از روز می‌توان حجم بالای دانش‌آموزان در مدارس را پیش بینی کرد. عدم واکسینه شدن دانش‌آموزان زیر ۱۲ سال در حالی که برخی از واکسن‌های موجود در نظام بهداشتی از جمله واکسن پاستور برای واکسیناسیون در این رده سنی مناسب است می‌تواند موجب افزایش روند شیوع بیماری شود. این در حالی ست که بسیاری از کشورها واکسیناسیون کودکان را نیز آغاز کرده‌اند.

   کودکان مهم‌ترین عامل شیوع کرونا هستند 

محمد حسینی، پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با مهر در این خصوص بیان کرد: کودکان مهم‌ترین عاملان شیوع کرونا هستند و می‌توانند بعد از ابتلاء بیماری را به والدین و خانواده منتقل کنند، ضمن اینکه سویه‌های جدید کرونا نیز به سادگی کودکان را مبتلا می‌کند. وی افزود: برگزاری حضوری کلاس‌ها در شرایطی که آموزش غیر حضوری به تکامل رسیده و دانش‌آموزان با این سیستم تطابق یافته‌اند و خطر شیوع کرونا وجود دارد، منطقی نیست. وی ادامه داد: جمع شدن ۱۰ تا ۱۵ دانش‌آموز در یک کلاس ۱۲ متری ریسک ابتلای بسیار بالایی دارد و اینکه بخواهیم با یک دستورالعمل جمعیت بزرگ دانش‌آموزی را در معرض خطر ابتلاء قرار دهیم با معیارهای پزشکی سازگار نیست و نمی‌توان این تصمیم را کارشناسی شده دانست. حسینی گفت: در شرایطی که تازه از موج پنجم کرونا خارج شده‌ایم چه دلیلی دارد که با بازگشایی‌های غیر ضروری زمینه را برای شیوع مجدد ویروس مهیا کنیم چون با ادامه روند شیوع بیماری جامعه در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصاد و سلامت با چالش عمده مواجه می‌شود. مهران باهری، رییس روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان نیز در گفت‌وگو با مهر عنوان کرد: طبق دستورالعمل روند بازگشایی مدارس در حال انجام است. وی گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته و ابلاغی که انجام شده است روند بازگشایی آغاز شده و در مدارس مختلف بنا به وضعیت مدارس و فضای آموزشی و تعداد دانش‌آموزان کار در حال انجام است. وی تاکید کرد: در هیچیک از مدارس آموزش‌های مجازی نباید متوقف شود و روند آموزش به صورت دقیق توسط آموزش و پرورش رصد می‌شود. وی عنوان کرد که بازگشایی مدارس باید مطابق با دستور العمل‌های مصوب و رعایت نکات بهداشتی انجام شود.

   تجمع‌های غیرضروری خطرآفرین هستند

حسین صافی زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان نیز در گفت‌وگو با مهر در این زمینه گفت: ما به صورت مستمر در این زمینه با آموزش و پرورش در ارتباط هستیم و فقط در صورت رعایت فاصله اجتماعی یعنی فاصله ۲ متری هر دانش‌آموز با نفر مجاور با بازگشایی مدارس موافقت کرده‌ایم. وی افزود: با این شرایط بازگشایی مدارس در بسیاری از مدارس باید با تمهیدات ویژه انجام شود به خصوص مدارس شهر کرمان که جمعیت بالایی دارند باید با نظارت جدی این کار انجام شود. وی از معاونت بهداشتی آموزش و پرورش خواست با توجه به ریسک بالای بازگشایی‌ها، نکات بهداشتی را با دقت نظارت کند. صافی‌زاده همچنین از نظارت دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه خبر داد و از والدین دانش‌آموزان خواست در صورتی که پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود مراتب را به دانشگاه علوم پزشکی اطلاع دهند. وی برگزاری هر تجمع غیر ضروری را در زمان شیوع کرونا خطر آفرین دانست و گفت: دستور العمل‌هایی در این خصوص وجود دارد که رعایت آنها در مدارس ضروری است که یکی از موارد عدم نزدیک شدن دانش‌آموزان به یکدیگر، عدم استفاده از آبخوری و رعایت نکات بهداشتی در سرویس‌های بهداشتی است که با توجه به سن اندک دانش‌آموزان ابتدایی باید نظارت جدی در مدارس انجام شود در غیر این صورت شاهد شیوع مجدد کرونا خواهیم بود.

   تهدید به کاهش نمره انضباط و کاهش آموزش‌های مجازی

یکی از والدین دانش‌آموزان ضمن اشاره به اینکه مدیر مدرسه از محدود شدن آموزش‌های غیر حضوری خبر داده است، تاکید کرده که از شنبه هفته آینده حضور دانش‌آموزان در مدارس اجباری می‌شود. وی گفت: حتی گفته می‌شود اگر دانش‌آموز در مدرسه حضور نیابد نمره انضباط کاهش می‌یابد یا در روند تحصیل دانش‌آموز با مشکلاتی مواجه می‌شود. وی ادامه داد: دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال چون واکسن زده‌اند با رعایت نکات بهداشتی می‌توانند در مدارس حضور یابند اما دلیل حضور دانش‌آموزان زیر ۱۲ سال در مدرسه در حالی که ویروس کرونا به این رده سنی هم رحم نمی‌کند چیست؟ وی گفت: به نظر می‌رسد مسوولان آموزش و پرورش می‌خواهند به هر قیمت دستور العمل جدید را اجرا کنند و نظارت دقیقی هم در خصوص رعایت دستور العمل‌ها انجام نمی‌شود، حتی به روند آموزش مدارس نیز صدمه وارد می‌شود چون یک معلم در طول سه روز در یک کلاس ۴۵ نفره باید یک درس را برای ۱۵ نفر از دانش‌آموزان تکرار کند در کل ابعاد مختلف طرح بررسی نشده و فقط هدف بازگشایی مدرسه است. وی این سوال را مطرح کرد که آیا مسوولان تعهد کتبی در خصوص عدم ابتلاء کودکان به ویروس را می‌دهند؟ اگر ویروس کنترل شده چرا هنوز در همین ادارت آموزش و پرورش کارمندان از پشت کاورهای پلاستیکی با مردم صحبت می‌کنند؟

   دریافت مجوز از سوی مدارس  به معنای بازگشایی کامل آنها نیست

حسن محمدی، معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص اینکه تاکنون چه تعداد از مدارس شهر تهران مجوز بازگشایی را دریافت کرده‌اند، اظهار داشت: نکته مهم و مغفول شده این است که مفهوم دریافت مجوز این نیست که لزوماً قرار است همه مدارس کلاس حضوری برگزار کنند بلکه معنای این مجوز این است که هر مدرسه لازم است مجوزی دریافت کند تا فرایند آموزش دانش‌آموزانش مشخص شود که با توجه به شرایط فیزیکی مدرسه آیا می‌تواند آموزش را به صورت ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی آغاز کند یا به خاطر نداشتن استانداردهای لازم باید آموزش‌ها را به صورت غیرحضوری دنبال کند. ادامه داد: البته شرایط اکثر مدارس در تهران به گونه‌ای است که با این مجوز می‌توانند شیوه ترکیبی را انتخاب کنند. یعنی بخشی از آموزش‌ها همچنان در فضای مجازی خواهد بود و بخشی از آموزش‌ها در فضای کلاس‌ها و به صورت حضوری. همه اینها نیز منوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی‌ است که ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت تعیین کرده است. در واقع یک سری الزامات بسیار سخت‌گیرانه‌ای را مدنظر داریم که در صدر آنها داشتن تهویه مناسب در مدارس و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است. محمدی بیان کرد: در این شرایط به صورت خود به خود ما دیگر نمی‌توانیم شاهد برگزاری کلاس‌های ۳۰ تا ۳۵ نفره باشیم که به‌طور معمول در کلاس‌های درس در مدارس پیش از کرونا شاهد بودیم. ضمن اینکه نخواهیم توانست همه روزه برای همه دانش‌آموزان کلاس حضوری داشته باشیم. خصوصاً در دبیرستان‌ها، تنوع دروس این مساله را دشوارتر خواهد کرد. به گفته معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران همچنان فرآیند آموزشی در مدارس به صورت مجازی و تلویزیونی دنبال خواهد شد و اکثر مدارس و مدیران به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌اند که دانش‌آموزان برای رفع اشکال یا برای اینکه معلمان تکالیف دانش‌آموزان را ببینند یا برگزاری امتحانات میان پایه در مدرسه حضور داشته باشند.

 

ارسال نظر