یک بام و دو هوای بازگشایی مدارس

۱۴۰۰/۰۹/۰۱ - ۰۲:۱۲:۳۷
کد خبر: ۱۸۴۲۵۱
یک بام و دو هوای بازگشایی مدارس

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه و سخنگوی آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس به تشریح آخرین شرایط بازگشایی مدارس دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم از اول آذرماه پرداخت و گفت: سومین مرحله از بازگشایی مدارس را از اول آذرماه خواهیم داشت که دانش‌آموزان ابتدایی در تمام پایه‌ها و دانش‌آموزان متوسطه اول راهی مدارس می‌شوند. در حالی که سخنگوی آموزش و پرورش اعلام کرده از اول آذر تمام مدارس در همه مقاطع تحصیلی بازگشایی می‌شوند، در اکثر مدارس دولتی خبری از بازگشایی نیست و برخی اطلاعیه‌ها نیز آن را تایید می‌کند.

بار دیگر بازگشایی مدارس وارد چرخه پیچیده‌ای شد که حدود دو سالی است درگیر و‌دار آن است. در حالی که قرار بود مهر ماه ۱۴۰۰ سال تحصیلی در فضای مجازی کار خود را آغاز کند اما به مرور و از آبان ماه آموزش‌ها حضوری شود و واکسیناسیون ۱۶ سال به بالاها در دستور کار قرار گرفت تا با مقطع متوسطه دوم بازگشایی مدارس صورت بگیرد. همچنین کادر مدرسه و معلم‌ها تا امروز به‌طور کامل واکسینه شده‌اند و تقریباً تمام گروه‌های سنی واکسن را دریافت کرده‌اند. اما آنچه از گزارش‌های مردمی می‌توان دریافت کرد این حقیقت است که عموماً مدارس فنی و حرفه‌ای و دروس مهارتی و مدارس غیردولتی در این روزها آموزش حضوری را دنبال می‌کنند. از سوی دیگر قرار بود از اول آذرماه آموزش‌ها در تمامی مقاطع به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌ها و تقسیم‌بندی دانش‌آموزان صورت بگیرد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های مدارس که به اطلاع دانش‌آموزان رسیده است مدارس از اول آذر باز خواهند شد؛ برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، دانش‌آموزان گروه‌بندی می‌شوند که تعداد روز حضور در مدارس برای دانش‌آموزان متفاوت است. بنا بر منطق بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها که آنها هم مقرر بود از ۱۵ آبان ماه حضوری شوند، بود که شورای عالی ترافیک مصوب کرده بود همزمان با بازگشایی مراکز آموزشی در پایتخت از اول آذرماه بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا، زمان اجرای طرح‌های ترافیکی از 7:30 به ساعت 6:30 صبح و از ۱۷ به ۱۸ تغییر می‌کند. معاون وزیر و سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس با بیان اینکه از اول آذر همه دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه اول بر اساس مقررات مدرسه و در روزهای تعیین شده به مدرسه می‌روند، گفت: تکلیف است که مدارس بازگشایی را انجام دهند. بنابراین با برگشت به شرایط آموزش حضوری هم مدارس تکلیف روشنی دارند و هم دانش‌آموزان باید بر اساس آیین نامه‌های آموزشی مقررات مدرسه را رعایت کنند. علیرضا کمرئی در این باره توضیح داد: سومین مرحله از بازگشایی مدارس جهت فعالیت‌های حضوری را از ابتدای آذر ماه خواهیم داشت که ابتدایی‌ها در همه پایه‌ها و متوسطه اولی‌ها وارد مدارس خواهند شد. وی افزود: این امر بر اساس برنامه‌ریزی که مدارس انجام داده‌اند و قبلا به اطلاع دانش‌آموزان رسانده‌اند صورت می‌گیرد.

   تعداد روزهای حضور دانش‌آموزان  توسط مدارس اطلاع‌رسانی می‌شود 

سخنگوی آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس با بیان اینکه در شرایطی هستیم که باید فاصله‌گذاری را با تاکید تمام رعایت کنیم، گفت: رعایت فاصله‌گذاری ملاک اصلی فعالیت حضوری است و ایجاب می‌کند دانش‌آموزان گروه‌بندی شوند. ممکن است در طول هفته برخی دانش‌آموزان سه روز، برخی دو روز و برخی همه روزها به مدرسه بروند. به همین علت قبلا به اطلاع دانش‌آموز و خانواده رسیده است که وی چه روزهایی باید به مدرسه برود. کمرئی در پاسخ به اینکه هنوز برخی مدارس به خانواده‌ها درباره نحوه حضور چیزی اعلام نکرده‌اند گفت: نگرانی ما از این بابت است که در جایی کلاس درس تراکم داشته باشد و دانش‌آموزان وارد مدرسه شوند و نتوانیم فاصله‌گذاری را رعایت کنیم. اگر هنوز به خانواده‌هایی اطلاع داده نشده است، لزومی ندارد اول آذر به مدرسه مراجعه کنند و آموزش را غیرحضوری دریافت می‌کنند. البته این گفته به معنای این نیست که مدارس نباید فعالیت حضوری را آغاز کنند بلکه ممکن است هنوز آمادگی به ویژه در مدارس پرجمعیت ایجاد نشده باشد که در روزهای آینده این آمادگی کسب می‌شود. اما در مجموع زمان آغاز فعالیت حضوری برای همه مدارس از دوشنبه است.

   مدارس 

مکلف به ارایه آموزش‌های حضوری هستند

وی در پاسخ به اینکه آیا این حضور اجباری است یا خانواده مختار هستند فرزندشان را به مدرسه ببرند؟ عنوان کرد: با تکلیفی که ستادملی کرونا معین کرده است فعالیت‌های آموزشی شروع شده و مدارس مکلفند فعالیت حضوری ارایه دهند و بنای آموزش حضوری را بگذارند و اگر در همه روزها امکان حضور نیست زمانی را هم به آموزش مجازی اختصاص دهند. معاون وزیر و سخنگوی آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس افزود: همه دانش‌آموزان بر اساس مقررات مدرسه و در روزهای تعیین شده به مدرسه می‌روند و تکلیف است که مدارس بازگشایی را انجام دهند. بنابراین با برگشت به شرایط آموزش حضوری، هم مدارس تکلیف روشنی دارند و هم دانش‌آموزان باید بر اساس آیین نامه‌های آموزشی مقررات مدرسه را رعایت کنند.

    شرط انجام فعالیت‌های ورزشی

کمرئی همچنین با اشاره به اینکه بوفه مدارس بازنخواهد بود و سرویسی داده نمی‌شود، گفت: اگر دانش‌آموزان نیاز به خوراکی داشتند از منزل بیاورند و آب نیز در بطری‌های آب با خودشان به همراه داشته باشند. در کلاس‌‌های 15 نفره فعالیت‌‌های خاص ورزشی با رعایت ابعاد بهداشتی مجاز است. حالا در حالی که سخنگوی آموزش و پرورش می‌گوید از اول آذر همه مدارس باز خواهند بود و بر اساس اعلام آموزش عالی دانشگاه‌ها نیز قرار بوده آموزش را حضوری کنند، اما روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیش از این بر اساس مصوبه شورای ترافیک شهر تهران قرار بود، همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها ساعت اجرای محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا از ساعت 6:30 لغایت 18:00 (در نیمه دوم سال) تغییر یابد که با توجه به عدم بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه‌ها در تهران به صورت کامل، 

کما فی السابق از اول آذر ۱۴۰۰ ساعت اجرای طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا از ساعت 7:30 لغایت ۱۷ است. این دوگانگی در اعلام اطلاعیه‌ها و سخنان مسوولان نشان می‌دهد که همانطور که بارها رسانه‌ها در گزارش‌های خود اعلام کرده‌اند و همچنین والدین و معلم‌ها در فضای مجازی می‌نویسند، خبری از بازگشایی کامل مدارس نیست و آموزش مجازی همچنان یکه تاز آموزش در کشور است. مهم‌ترین چالش‌ها در مسیر بازگشایی مدارس نیز عدم امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله تهویه هوا و فاصله‌گذاری اجتماعی در بسیاری از مدارس دولتی است. جمعیت بالای مدارس نیز مزید بر علت است تا این مدارس نتوانند تقسیم‌بندی را به گونه‌ای انجام دهند که هم بچه‌ها در مدارس حضور یابند و هم آموزش‌ها به‌طور کامل پیگیری شود. از سوی دیگر اعلام نگرانی برخی از مسوولان و کارشناسان حوزه سلامت نیز در تردید کادر مدرسه و عدم پیگیری کامل مسوولان آموزش و پرورش بر بازگشایی مدارس نیز بی‌تأثیر نیست؛ نگرانی از اینکه بازگشایی مدارس پیک کرونایی را شکل بدهد. نگرانی که از ابتدای شیوع کرونا همواره درباره بازگشایی مراکز آموزشی خصوصاً مدارس وجود داشته است و موجب شده است با وجود بازگشایی تمام فعالیت‌ها اما این مراکز بازگشایی نشوند و آموزش‌ها در فضای مجازی دنبال شود. کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت با اشاره به اعلام سرپرست وزارت آموزش و پرورش مبنی بر حضور الزامی دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی و دوره اول متوسطه در کلاس‌های درس، اظهار داشت: اگر بنا است این پروتکل‌ها رعایت نشود و همه دستگاه‌ها پای کار نیایند، نمی‌توان امیدوار بود شرایط کرونایی کشور بهتر شود. یکی از دغدغه‌های من، بحث بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها است. اگر واقعاً نظارت نکنیم و دستورالعمل‌ها را جدی نگیریم، هر آن ممکن است شرایط بدی را تجربه کنیم. وی تاکید کرد: الان شرایط کرونایی کشور بسیار خوب است و اگر با اهمال کاری این شرایط را از دست بدهیم، شیرینی این لحظات را مجدداً با افزایش آمار کرونا به کام خودمان تلخ خواهیم کرد. باید یاد بگیریم با کرونا زندگی کنیم و از همین رو، سعی کنیم دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها را رعایت کنیم. حیدری مسوولیت رعایت پروتکل‌ها در مدارس را مسوول آموزشگاه دانست و افزود: کلاس‌ها باید با حداقل ظرفیت و رعایت پروتکل‌ها اعم از تهویه، ماسک و…، تشکیل شود. وظیفه اصلی رعایت پروتکل‌ها با وزارت آموزش و پرورش است، ما هم نظارت عالی داریم و اگر تخلفی صورت بگیرد، برخورد خواهد شد. مدارس باید با اطلاع‌رسانی به بازرسان بهداشتی ما نسبت به حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس اقدام کنند.

به نظر می‌رسد آموزش و پرورش در روزهایی که دارد با سرپرست اداره می‌شود و ۲ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد نگرفت، حالا روزهای آذرماه نیز که قرار بود سال تحصیلی به روزهای حضوری شدن برسد، نه تنها به مقصد نرسیده که چالش سخنان مسوولان با آنچه در عمل در مدارس رخ می‌دهد، بر پیچیدگی آن افزوده است. اینها در حالی است که شاید آلودگی هوا در شهرهای پرجمعیت، شیوع بیماری‌های ویروسی و… هر ساله این روزهای مدارس را در اکثر شهرهای کشور دچار چالش می‌کرد تا به تعطیلی بروند. از سوی دیگر آنچه به نظر حلقه مفقوده و باعث نگرانی همه اقشاری است که از بازگشایی مدارس اظهار نگرانی می‌کنند عدم نظارت آموزش و پرورش بر رعایت پروتکل‌ها در مدارس است؛ کاری که طی دو سال گذشته باید مقدمات جدی برای آن فراهم می‌شد.

 

ارسال نظر