کرونا در یک قدمی پیک ششم

۱۴۰۰/۰۸/۳۰ - ۰۱:۵۸:۳۷
کد خبر: ۱۸۴۲۱۲
کرونا در یک قدمی پیک ششم

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران گفت: اگر پوشش کافی واکسیناسیون انجام نشود یا مردم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را نادیده بگیرند بی‌تردید پیک ششم کرونا را پیش رو خواهیم داشت. به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زالی، درباره وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان تهران اظهار کرد: امروز هفتمین هفته‌ای است که در تهران شرایط با ثبات کرونایی را از نظر شاخص‌های بستری، مراجعان سرپایی و فوتی‌ها تجربه می‌کنیم. وی افزود: در هفته‌ای که گذشت (در مقایسه با ۱۱ هفته گذشته) پایین‌ترین آمار مرگ و میر بر اثر ابتلاء به کرونا در استان تهران ثبت شده است. فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران با اشاره به اقبال گسترده تهرانی‌ها نسبت به انجام واکسیناسیون علیه کرونا خاطرنشان کرد: طبیعتاً پوشش حداکثری واکسیناسیون جمعیت هدف در برابر کرونا می‌تواند به کاهش و در ادامه قطع زنجیره کووید ۱۹ کمک کند. زالی با بیان اینکه شکل‌گیری پیک ششم کرونا اختیاری است توضیح داد: اگر چنانچه پوشش کافی واکسیناسیون انجام نشود یا مردم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را نادیده بگیرند بی‌تردید پیک ششم کرونا را پیش رو خواهیم داشت.

    لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی

وی کماکان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را برای مهار کرونا ضروری دانست و با اشاره به نقش 

تک تک افراد جامعه در ریشه کن کردن کرونا خواستار واکسیناسیون هرچه سریع‌تر مردم در برابر بیماری کووید ۱۹ شد. فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران ادامه داد: جلوگیری از شکل‌گیری پیک ششم کرونا درگروی رفتارهای اجتماعی و بهداشتی عموم مردم است. به گفته زالی، دنیا در حال تجربه موج جدید بیماری کرونا است. 

   شکل‌گیری پیک‌های جدید در اروپا  محتمل است

وی با اشاره به اینکه خطر شکل‌گیری پیک‌های جدید در اروپا محتمل است، تاکید کرد: در هفته‌ای که گذشت در نواحی مختلف کشورهای اروپایی میزان ابتلاء به کرونا افزایش چشمگیری داشته است، بنابراین زمانی که امواج جدید بیماری به صورت طغیان‌ها یا شبه طغیان شکل می‌گیرد هیچ کشوری از این پاندمی مصون نیست. فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران با اشاره به سویه‌های مختلف ویروس کرونای دلتا درکشور توضیح داد: به‌طور کلی واکسن‌های موجود در جهان نسبت به سویه دلتا اثربخشی کمتری دارند به شکلی که تقریباً بین ۱۵ تا ۲۵ درصد میزان اثربخشی واکسن‌های جهانی در برابر این جهش‌ها کمتر شده است، این موضوع به این مفهوم نیست که اثر بخشی واکسن‌ها به‌طور کلی تحت تأثیر قرار گرفته بلکه به میزان کمی کاهش یافته است. زالی اظهار کرد: تا دیروز در تهران بالغ بر ۱۸ میلیون دوز واکسن تزریق شده است که ۱۰ میلیون دوز اول و هشت میلیون دوز دوم بوده است بر این اساس با واکسیناسیون ۸۶ درصد جمعیت هدف در تهران واکسینه شده‌اند به شکلی که این آمار ۸۵ تا ۹۰ درصد ما را به ایمنی جمعی می‌رساند. وی یادآور شد: همچنین در مورد گروهی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، آمار به ۷۰ درصد رسیده است. زالی درباره وضعیت واکسیناسیون در کشور توضیح داد: در کشور ۸۳ درصد جمعیت هدف دوز اول را دریافت کرده‌اند و تقریباً ۶۸ درصد نیز فول واکسینه شده‌اند. 

     عبور از مرز ۱۰۰ میلیون واکسیناسیون

وی با اشاره به پوشش بالای واکسیناسیون و عبور از مرز ۱۰۰ میلیون واکسیناسیون، استقبال شهروندان از واکسیناسیون را خوب و چشمگیر توصیف کرد. زالی با اشاره به اینکه واکسن‌های تولید داخل مثل رازی و فخرا در حال عبور از مراحل نهایی اخد مجوز توزیع هستند نیز گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۱۹۵ هزار عدد از واکسن پاستور به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحویل داده شده است و در کنار آن واکسن اسپایکوژن نیز به سبد واکسن‌های داخلی اضافه شده و مجموعاً قریب ۱۴ میلیون دوز واکسن داخلی در حال توزیع است. وی با بیان اینکه تردیدی نیست که در سال‌های آینده همچنان نیاز به دریافت واکسن علیه کرونا وجود دارد تاکید کرد: با تکیه بر تولیدات داخلی می‌توان نیاز سال‌های آتی را مرتفع کرد. 

 

ارسال نظر