واکسن کسی را رویین تن نمی‌کند

۱۴۰۰/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۶۳۴
واکسن کسی را رویین تن نمی‌کند

گلی ماندگار|

 هر بار که یکی از موج‌های کرونا فروکش می‌کند و آمار ابتلا و مرگ و میر کاهش می‌یابد، عادی انگاری باعث می‌شود تا خیلی زود دوباره با یک موج دیگر مواجه شویم. این‌بار هم قرار است برای موج ششم کرونا فرش قرمز پهن کنیم. هر چند افزایش سرعت واکسیناسیون خیز پنجم و مرگبار کرونا را ضعیف کرده و کاهش تلفات طی هفته اخیر را می‌توان گواهی بر این امر دانست اما باید توجه داشت، عادی انگاری و بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خیز ششم کرونا را در آبان ماه محتمل می‌سازد. در واقع باید باور داشته باشیم با بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌ها می‌توانیم درگیر یک موج دیگر کرونا خیلی سخت‌تر از موج‌های قبلی بشویم. در واقع واکسیناسیون افراد را رویین تن نمی‌کند و باید به این موضوع باور داشته باشیم. طی همین روزهای گذشته دو هنرمند دیگر را به دلیل ابتلا به کرونا از دست دادیم، این افراد هر دو دوز واکسن را زده بودند. کرونا هنوز هم می‌تواند ما را غافلگیر کند و عادی انگاری این ویروس قدرت غافلگیری آن را افزایش می‌دهد. 

     کرونا و خیزهایش

ویروسی که در پیک اول که از اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ شروع و خاتمه یافت در مقابل استفاده خوب مردم از ماسک و رعایت شیوه‌های بهداشتی شکست خورد و اندکی عقب‌نشینی کرد. اما همین امر سبب شد تا به گمان از بین رفتن کرونا، فضاهای عمومی باز و قرنطینه پایان یابد و زندگی به روال عادی بازگردد که به ناگهان پیک دوم در خرداد سال ۹۹ مردم را محاصره کرد و دوباره موارد ابتلا و بستری دوچندان شد اما همچنان میزان فوتی‌ها دو رقمی بود که زنگ هشدار مسوولان به صدا درآمد که اگر مراقب نباشیم با ورود به فصل سرما پیک سوم خطرناک‌تر بروز و ظهور می‌کند.  با همه هشدارها، پیک سوم در آبان ۹۹ همزمان با تغییر رنگ برگ‌ها با سرعت سرایت بالا بازگشت و آمار فوتی‌ها را سه رقمی کرد؛ پیکی که باعث شدت گرفتن رعایت شیوه نامه بهداشتی و تعطیلی دوهفته‌ای شهرها و اماکن عمومی شد و اندک اندک در حال عبور از آن بودیم که پیک چهارم با ویروس انگلیسی از فروردین ماه وارد کشور شد.

ویروسی با قدرت سرایت و انتشار به مراتب بسیار بالاتر از پیک‌های قبلی بار دیگر آمار فوتی‌ها را سه رقمی و مبتلایان به خصوص در میان اعضای خانواده را دو چندان کرد و رنگ شهرها را به قرمزی کشاند. دست و پنجه نرم کردن در مقابل ویروس انگلیسی طولی نینجامید که نوع دلتای کرونا با پیک پنجم از ابتدای تیرماه ۱۴۰۰ از جنوب آغاز و در کشور شیوع پیدا کرد و شاهد افزایش آمار بستری‌ها و فوتی‌ها بودیم تا آنجا که این پیک را رکورددار بیشترین آمار ابتلا و فوتی‌های روزانه بر اثر کرونا عنوان می‌کنند. چنانچه بر اساس آمار ستاد مقابله با کرونا، تلفات کرونا در کشور ۲۸ مرداد ماه از مرز یکصد هزار نفر عبور کرد و سه شنبه دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ، رکورد تلفات روزانه طی ۱۹ ماه گذشته شکست. موضوعی که سبب شد واکسیناسیون علیه کرونا شدت بگیرد و با عملکرد شبانه روزی وزارت بهداشت در واکسیناسیون، نزدیک به ۳۵ میلیون نفر در سراسر کشور علیه ویروس کرونا واکسینه شوند و به مرور آمار فوتی‌ها کاهش یابد و این روزها زمزمه‌های رسیدن به قله پیک پنجم به گوش برسد تا آنجا که بسیاری از شهرها در اثر عبور از پیک پنجم تغییر رنگ بدهند.

      عادی‌انگاری، فرش قرمز برای  پیک ششم کرونا

طی هفته‌های اخیر در پی سرعت واردات واکسن و تزریق واکسیناسیون، و بر اساس اعلام اپلیکشین ماسک در ۲۳ شهریور ماه شاهد عبور کشور از خیز پنجم کرونا بوده‌ایم و همچنین ۲۶ شهریور ماه در برآوردی دیگر اپلیکیشن ماسک اعلام کرد تهران و چندین شهرستان از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده‌اند، اما یک بر خورد دیگر هم در راه بود. مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه پنجم مهر ماه اعلام کرد: تاثیر واکسیناسیون در کاهش مرگ و میر بیماران کووید۱۹ کاملا مشهود است و مرگ و میر روزانه کرونا در ۱۶ استان کشور، کمتر از ۵ نفر بود. بر اساس اعلام روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، روند کاهش مرگ و میر روزانه بیماری کرونا در کشور پس از عبور از قله خیز پنجم بیماری مشهود است به گونه‌ای که مرگ و میر جدید روزانه در ۱۶ استان کشور، امروز کمتر از پنج نفر بود که یکی از عمده‌ترین دلایل آن در کنار فداکاری‌ها و تلاش‌های شبانه روزی مدافعان سلامت، تسریع در واکسیناسیون عمومی علیه کرونا است. بیشتر این استان‌ها از استان‌هایی هستند که سن واکسیناسیون در آنها تا قبل از برداشتن محدودیت سنی، کمتر از سایر نقاط کشور بود یا درصد پوشش واکسیناسیون در آنها مناسب بوده است. همچنین روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تصریح کرد استان‌های کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی هیچ موردی از مرگ و میر بیماران کرونا نداشته‌اند و در استان‌های یزد، ایلام، سمنان و سیستان و بلوچستان در شبانه روز گذشته، فقط یک مورد مرگ و میر کرونایی ثبت شده است. همچنین استان‌های مرکزی، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد در این بازه زمانی، هر کدام فقط دو مورد مرگ و میر کووید۱۹ داشتند و در استان‌های همدان، اردبیل و زنجان در شبانه روز گذشته، سه مورد مرگ و میر کرونایی ثبت شده است. استان خراسان شمالی، چهار مورد و در استان‌های لرستان و چهارمحال و بختیاری، پنج مورد مرگ و میر بیماران کووید۱۹ ثبت شده است.

     تا عادی انگاری هست کرونا هم هست

 اما باید از پیک‌های دیگر تجربه کسب کرد و زودهنگام رعایت پروتکل‌ها را کنار نگذاشت زیرا ویروس کرونا ممکن است با رنگ و رخی جدید در کمین نشسته تا حمله کند. همان‌گونه که مقامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشدار داده‌اند که در صورت عادی انگاری و بی‌توجهی به واکسیناسیون، آبان ماه شاهد بروز و ظهور پیک ششم کرونا که مخوف‌تر از سایر پیک‌ها است خواهیم بود. دکتر حمید نژادلو رییس بیمارستان شهدای یافت آباد در این زمینه می‌گوید: با توجه به اینکه در حال نزولی شدن میزان بستری‌ها و مرگ و میر کرونایی هستیم اما باید مراقب سویه لامبدا که آغاز خیز ششم کرونا است، باشیم، ورودی مرزها باید به‌شدت کنترل شوند. او خاطرنشان می‌کند: افزایش واکسیناسیون در کاهش روند بستری و مرگ و میر بیماران کرونا تاثیر خوبی دارد واز طرفی رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز بهتر شده که بر روند موثر خواهد بود و آمارها کاسته می‌شود. رییس بیمارستان شهدای یافت آباد هشدار می‌دهد: با فرارسیدن فضل پاییز و شیوع بیشتر بیماری‌ها تنفسی ترس از شدت گرفتن مجدد کرونا بیشتر می‌شود و به نظر می‌رسد نباید از خیز ششم کرونا غافل شویم.

     پیک ششم در راه است

در این خصوص، دکتر علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت هم در سخنان اخیر خود گفته است: در سیر نزولی بیماری هستیم اما بر اساس پیش‌بینی‌ها در آبان ممکن است پیک جدیدی تجربه کنیم و اگر در این فرصت طلایی تا آبان بتوانیم سرعت واکسیناسیون را افزایش دهیم با خیال راحت می‌توانیم به مقابله با آن پیک برویم. باید به واکسیناسیون ۷۰ تا ۸۰ درصد برسیم که مرگ و میر کرونایی بسیار کاهش یابد. سخنگوی ستاد مقابله با کرونا یادآور شده که تجربه پنج موج قبلی این است که کوچک‌ترین غفلت موجب اوج‌گیری بیماری می‌شود ولی رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری و ماسک موجب کاهش ابتلا خواهد شد. دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران هم روز اول مهرماه در حاشیه افتتاح نهمین مرکز واکسیناسیون در شهرستان پردیس به خبرنگار ایرنا با اشاره به راهکارهای جلوگیری از بروز پیک ششم کرونا، اظهار داشت: بهترین راه برای رسیدن به این هدف رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است. زالی ادامه داد: مدت طولانی از همه‌گیری بیماری کووید  ۱۹ گذشته و مردم خسته شده‌اند اما مهم‌ترین نگرانی ما کمرنگ شدن رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است. هر زمان که رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در تهران به زیر ۵۰ درصد تنزل کرد، شاهد شکل‌گیری خیزهای این بیماری بودیم. فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران اظهار داشت: مشارکت شهروندان در امر واکسیناسیون و شتاب بخشی به فرایند آن، راهکاری دیگر برای جلوگیری از خیز ششم کرونا به شرط مشارکت مردم است و در این راستا تمهیدات لازم را برای انجام واکسیناسیون گسترده فراهم کردیم.

      شروع پیک ششم در میانه پیک پنجم

جمع‌بندی هشدارهای مسوولان نشان می‌دهد بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک در اماکن شلوغ، خبری از کاهش چرخه انتقال ویروس یا فروکش شدت و حدت کرونا نخواهد بود و باید منتظر شکل‌گیری پیک ششم در میانه راه پنجمین پیک بود؛ دقیقا اتفاقی که در پیک چهارم رخ داد. ضمن اینکه تجربه نشان داده طولانی شدن دوره فعالیت هر پیک به نوعی به‌شدت گرفتن فعالیت ویروس در پیک بعدی کمک خواهد کرد و هزینه مدیریت آن را برای کادر بهداشت و درمان سنگین‌تر خواهد بود. بنابراین رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط شهروندان و اوج‌گیری واکسیناسیون نه‌تنها کرونا را در میدان تاخت و تاز شکست می‌دهد بلکه امیدی دوباره در دل کادر درمان خسته ایجاد می‌کند.

 

ارسال نظر