تغییر قانون کار به نفع کارگران نیست

۱۴۰۰/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۴۳۴
تغییر قانون کار به نفع کارگران نیست

در حال حاضر در خیلی از شهرک‌های صنعتی کارفرمایان به دنبال کارگر می‌گردند، اما کارگران وقتی می‌بینند که در این کشور ارزشگذاری به سمت دلالی و واسطه‌گری و تا حدودی کارهای خدماتی است و وقتی می‌بینند با ده روز کار در این حوزه‌ها می‌توانند حقوق کل ماه یک کارگر را به دست بیاورند، دیگر رغبتی برای کار کردن در حوزه‌های مولد ندارند.

عضو کارگری هیات امنای تامین اجتماعی گفت: سازمان تامین اجتماعی یکسری محاسبات اکچوئری دارد که در کل دنیا مرسوم است. به عبارتی با توجه به وضعیت اشتغال، سن امید به زندگی، وضعیت درمانی، رفاه، میزان مرگ و میر و میزان حوادث در جامعه محاسباتی انجام می‌شود و براساس آن، سنی به عنوان سن بازنشستگی و معیاری برای پرداخت حق بیمه مشخص می‌شود و در نهایت مبلغی که کارگر و کارفرما باید به عنوان حق بیمه پرداخت کنند، تعیین می‌شود. این محاسبات در کشور ما نیز انجام شده و مربوط به سال ۵۲ است، یعنی ۴۸سال از آن می‌گذرد و اتفاقا اگر ما بخواهیم آن را به‌روز کنیم سازمان تامین اجتماعی باید مبلغی بیشتر به عنوان حق بیمه دریافت کند. اکبر شوکت ادامه داد: نمایندگانی که به دنبال تغییر قانون هستند، در سفرهای خارجی خود بروند ببینند برچه مبنایی این حق بیمه‌ها دریافت می‌شود و چه امکانات و خدماتی به آن مجموعه‌ها داده می‌شود. متاسفانه نمایندگان مجلس ما بر قوانین تسلط ندارند و متوجه موضوع نیستند. ما در زمان ریاست آقای لاریجانی در مجلس از ایشان خواستیم حداقل یک دوره آموزش قانون برای نمایندگان بگذارند که بدانند قانون و قانونگذاری چیست و چه تاثیری می‌تواند روی مسائل مختلف از جمله معیشت مردم داشته باشد. او افزود: خیلی از این نمایندگان به قانون تامین اجتماعی آگاهی ندارند و فقط چون زمانی حق بیمه‌ای به سازمان پرداخت کرده‌اند، این زخمی شده بر پیکر نماینده و می‌خواهد هر جور شده این زخم را جبران کند. سازمان تامین اجتماعی برمبنای قوانینی ایجاد شده است که نمایندگان مجلسِ پیش از انقلاب اتفاقا کارشناسانه آن را تصویب کرده‌اند. 

      کارگران رغبتی به کار  در محیط‌های تولیدی ندارند

شوکت با اشاره به اقدامات سازمان تامین اجتماعی در کشورهای دیگر گفت: در زمان آقای نوربخش همچنین قراردادی با سازمان تامین اجتماعی آلمان در خصوص حوادث ناشی از کار بسته شد؛ کارشناسانی که به آنجا رفتند، دیدند در آلمان بیمارستان‌های ویژه حوادث ناشی از کار وجود دارد. یعنی علاوه بر اینکه در زمینه پیشگیری فوق‌العاده سختگیرانه عمل می‌کنند و حوادث کار را نزدیک به صفر رسانده‌اند، در حوزه درمان نیز بیمارستان‌هایی دارند که کارگر را تا مرحله بازگشت به کارگاه آماده می‌کنند. ببینید آنها چقدر برای نیروی انسانی ارزش قائل می‌شوند؛ اما اینجا صداوسیما کارشناسانی می‌آورد که تمام هم وغمش کوبیدن نیروی کار است. او با بیان اینکه قانون کار به درستی اجرا نمی‌شود، گفت: سیاست‌های کلان دولت‌ها و قوانینِ اشتباهی که نمایندگان مجلس وضع کرده‌اند کار را به جایی رسانده که امروز هیچ کارگری حتی رغبتی به کار کردن در محیط‌های تولیدی و مولد ندارد. 

شوکت اظهار کرد: در حال حاضر در خیلی از شهرک‌های صنعتی کارفرمایان به دنبال کارگر می‌گردند، اما کارگران وقتی می‌بینند که در این کشور ارزشگذاری به سمت دلالی و واسطه‌گری و تاحدودی کارهای خدماتی است و وقتی می‌بینند با ده روز کار در این حوزه‌ها می‌توانند حقوق کل ماه یک کارگر را به دست بیاورند، دیگر رغبتی برای کار کردن در حوزه‌های مولد ندارند. 

      قانون کار نصفه و نیمه اجرا می‌شود

شوکت تاکید کرد: اگر همین قانون کار که به شکل نصفه و نیمه از کارگران حمایت می‌کند هم حذف شود، دیگر هیچ کارگری حاضر نخواهد بود در حوزه‌های مولد کار کند. خود نمایندگان می‌دانند که قانون کار درست اجرا نمی‌‎شود که اگر به درستی اجرا می‌شد، اتفاقا هم کارفرما و هم کارگر راضی می‌شدند. ما به جای اینکه به کارفرما بگوییم برای نیروی انسانی ارزش قائل شود و شخصیت و کرامت او را حفظ کند، با ضربه به قانون کار همین حقوق حداقلی را هم می‌خواهیم از او بگیریم؟  او با اشاره به دستمزد پایین کارگران گفت: وقتی سبد معیشت از ده میلیون بالاتر است و حداقل حقوق تنها ۳۵درصد از آن را پوشش می‎دهد، چگونه می‌توانیم از مزد توافقی صحبت کنیم؟ با این حقوق کارگر باید از خیلی از هزینه‌های اساسی خود بزند. این کارشناس مجری که حقوق ده یا چند ده میلیونی می‌گیرد و نماینده‌ای که هم حقوق ده یا چند ده میلیونی مجلس را دارد و هم خارج از مجلس برای خودش کسب و کاری راه انداخته، نمی‌تواند خود را جای کارگر بگذارد و ببیند او چه وضعیتی دارد. شوکت تصریح کرد: به نظر می‌رسد عده‌ای می‌خواهند نظام سرمایه‌داری ظالم را برکشور حاکم کنند، البته همین الان هم در چنین وضعیتی هستیم اما ظاهرا می‌خواهند همین اندک قوانینِ حمایتی هم از بین برود و به برده‌داری وحشتناک برسیم. عضو کارگری هیات امنای تامین اجتماعی تاکید کرد: انتهای این مسیری که این افراد از آن صحبت می‌کنند و با ابزار تبلیغاتی صدا و سیما به دنبال موجه نشان دادنِ آن هستند، چیزی جز افزایش فقر و فلاکت در جامعه و بزرگ‌تر شدن نهادهایی چون کمیته‌ای امداد و بهزیستی نیست. 


 

ارسال نظر