آمارهای ارایه شده در برنامه وزیر به روز رسانی نشده اند

۱۴۰۰/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۴۳۴
آمارهای ارایه شده در برنامه وزیر به روز رسانی نشده اند

وزیر پیشنهادی سوابق درخشانی دارد

گلی ماندگار|

 یکی دیگر از وزیران پیشنهادی که این روزها صلاحیت او در مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت  «بهرام عین‌اللهی» وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان بود. همان کسی که به محض مطرح شدن اسمش آنچه بیش از همه مورد توجه قرار گرفت، امضای او پای نامه ممانعت از واردات واکسن کرونا به کشور بود. امضایی که البته برخی از حامیان او آن را به صلاحدید آن زمان ربط می‌دهند و برخی دیگر معتقدند چطور کسی که این نامه را امضا کرده حالا مدعی می‌شود از هر کجا که بتوانند واکسن وارد می‌کنند تا بتوانند این بیماری را که روزانه جان بیش از 600 نفر در کشور را می‌گیرد، ریشه کن کنند. 

به همین خاطر این وزیر پیشنهادی نیز با مخالفان و موافقانی مواجه است که باید به تمام سوالات آنها پاسخ دهد. اما مساله‌ای که پیش از همه اینها باید مورد توجه قرارگیرد این است که در تمام این سال‌ها وزارت بهداشت و درمان هیچگاه اولویت اول دولت‌ها نبوده، نه در بحث انتخاب وزیر کار بلد و توانا و نه در بحث اختصاص بودجه و تعیین سرانه بهداشت. بنا به اظهارات بسیاری از متخصصان این حوزه بهداشت و درمان همیشه در اولویت 10 به بعد دولت‌ها قرار داشته و همین مساله باعث می‌شود که این وزارتخانه پیوسته با مشکلاتی دست و پنجه نرم کند که انگار هیچگاه قرار نیست حل بشوند. از پایین بودن سرانه بهداشت و درمان در کشور گرفته تا کمبود نیروی انسانی به خصوص در بخش پرستاری و نبود بیمه سراسری و قطع ارتباط مالی بین پزشک و بیمار، مشکلاتی که سال‌هاست در کشورهای دیگر به طرق مختلف حل و فصل شده و ما حتی نتوانستیم طرح پزشک خانواده را به درستی اجرا کنیم. حال مساله اینجاست که وزیر پیشنهادی رییس‌جمهور جدید تا چه اندازه می‌تواند در پیشبرد این اهداف موفق عمل کند. در جلسه بررسی صلاحیت این وزیر پیشنهادی نیز افرادی موافق و مخالف برنامه‌های ارایه شده توسط او سخن گفتند. 

     آمارهای قدیمی در برنامه‌های  وزیر پیشنهادی

مساله مهمی که باید بیش از هر چیزی به آن توجه شود، آمار و ارقامی است که وزیر پیشنهادی در برنامه‌های خود به مجلس ارایه داده است. فتح‌الله توسلی نماینده مجلس در این باره به «تعادل» می‌گوید: باید باور کنیم که حوزه بهداشت و درمان یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که نیاز به توجه و بازنگری مجدد دارد. این حوزه با سلامت انسان‌ها ارتباط مستقیم دارد و سلامت روحی و جسمی هر فرد با پیشرفت اهداف جامعه مرتبط است. اینکه وزیر پیشنهادی برنامه‌ای به مجلس ارایه داده که بیشتر شامل کلی گویی و البته مصداق آوری از آمارهای قدیمی است باعث می‌شود که نشانه‌ای از تفکر استراتژیک در برنامه‌های او برای حوزه سلامت مشاهده نکنیم. او در بخش دیگری از سخنانش می‌افزاید: متاسفانه ایشان نه در مورد برنامه‌های خود برای پیشبرد اقتصاد مقاومتی که یکی از پایه‌های آن اجرایی شدن طرح پزشک خانواده به صورت سراسری است اشاره‌ای کرده‌اند و نه به این مساله که پرونده سلامت الکترونیک کشور 10 سال است که به روز رسانی نشده. همچنین وزیر پیشنهادی هیچ اشاره‌ای به برنامه خود برای مقابله با زیرمیزی گرفتن برخی پزشکان ارایه نداده‌اند. 

توسلی می‌گوید: همانطور که در جلسه بررسی صلاحیت وزیر بهداشت هم به آن اشاره کردم، فکر می‌کنم برنامه‌ای را که ایشان به مجلس داده‌اند، خود مطالعه نکرده اند! در واقع داشتن برنامه صحیح منجر به تصمیم صحیح است، بسیاری از کارها باید مبنای تصمیمات استراتژیک در حوزه سلامت قرار گیرد اما ایشان به عنوان وزیر چیزی در این رابطه در برنامه خود نداشتند، برخی از مباحث عنوان شده در برنامه شان مربوط به سال‌ها قبل است در صورتی که روزآمد کردن آمار و ارقام مربوط به وظایف یک وزیر است. به عنوان مثال در برنامه وزیر پیشنهادی علت اصلی مرگ ایرانیان بیماری‌های عروقی عنوان شده که این موضوع حداقل مربوط به ۵ سال قبل است و اکنون این کروناست که مردم را قتل عام می‌کند. گفتند آلزایمر ۱۰۳ درصد افزایش داشته که این برای ۵ سال قبل است و به روز نیست و این بیماری در جامعه بسیاری از مردم را دچار نسیان کرده است. برنامه شما برای کنترل این بیماری چیست؟ این نماینده مجلس اظهار می‌کند: حتی آماری که ایشان برای تزریق واکسن کرونا در برنامه خود ارایه داده‌اند مربوط به دو ماه قبل است و به روز رسانی نشده، از سوی دیگر وقتی در مورد بیماری‌های روانپزشکی حرف زده‌اند آماری که ارایه می‌دهند حداقل به 10 سال پیش  بر می‌گردد و به روز رسانی نشده است، اینها ایراداتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. 

توسلی در پایان می‌افزاید: از همه مهم‌تر اینکه ما هیچ راهکاری برای بهبود وضعیت پرستاران و کادر درمان در برنامه‌های ارایه شده توسط وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان پیدا نکردیم و نمی‌دانیم که قرار است با این مشکلات که هر روز کادر درمان با آن مواجه‌اند قرار است چه برخوردی بشود؟ ضمن اینکه در مورد طب سنتی هم هیچ اظهارنظری نداشته‌اند.

      وزیر پیشنهادی سوابق درخشانی دارد

اما در کنار مخالفان «بهرام عین‌اللهی» نمایندگانی هم بودند که از برنامه‌های او دفاع و این شخص را گزینه مناسبی برای پست وزارت بهداشت و درمان دانستند. از جمله این افراد، «خلیل بهروزی فر» نماینده فومن است.

او در این باره به تعادل می‌گوید: مهم‌ترین موضوع این روزها در حوزه بهداشت ودرمان بحث چگونگی مقابله با بیماری کرونا است که خوشبختانه ایشان در برنامه‌هایشان هم به برقراری لاک داون اشاره کرده‌اند و هم واردات واکسن را در نظر گرفته‌اند. از نظر من 91 درصد برنامه‌های ایشان براساس ارزیابی معاونت مجلس در تطبیق یا همسو با اسناد بالادستی است و حکایت از تسلط قابل توجه ایشان به این موضوع است و 9 درصد اشاره نشده است که نسبت به میانگین 15 درصدی وزرای پیشنهادی رقم مناسبی است.

بهروزی فر می‌افزاید: در این شرایط ما بیش از هر چیز باید به مساله کرونا و راهکارهای کنترل این بیماری در کشور توجه کنیم، موردی که وزیر پیشنهادی به خوبی آن را درک کرده و در برنامه پیشنهادی خود گنجانده‌اند، هر مساله دیگری می‌تواند به مرور زمان حل و فصل شود اما در حال حاضر که کشور با بحران کرونا مواجه است ما نیز باید تمام توجه خود را معطوف به این قضیه کنیم و ببینیم وزیر پیشنهادی چه راهکارهایی را برای  برون رفت از این بحران ارایه داده است. 

این نماینده مجلس اظهار می‌دارد: مساله مهم بعدی توجه به کادر درمان و مشکلات آنهاست، اینکه ما بتوانیم هر چه زودتر فشار را از روی کادر درمان‌برداریم و در پرداخت حق و حقوق آنها به موقع عمل کنیم از نشانه‌هایی است که در برنامه وزیر پیشنهادی به چشم می‌خورد و با روحیه مبارزی که من از ایشان سراغ دارم مطمئن هستم که این مشکل هم در صورت انتخاب ایشان با اکثریت آرا مرتفع خواهد شد. 

      واکسیناسیون کرونا را تا بهمن ماه  به پایان می‌رسانیم

اما وزیر پیشنهادی دولت نیز در صحن علنی مجلس این امکان را داشت که از برنامه‌های خود دفاع کند. او قبل از هر چیز به مساله واکسیناسیون اشاره کرد و وعده پایان آن تا آخر بهمن ماه را به مردم و نمایندگان آنها داد. البته که مردم بیش از دو سال است که به این وعده‌ها عادت کرده‌اند و تا زمانی که نشانه‌ای از اجرایی شدن آن نبینند این دست شعارها را تنها در حد همان شعار باور می‌کنند. 

او با اشاره به این موضوع که در اسفند 98 جزو اولین کسانی بوده که به کرونا مبتلا شده است، گفت: من مرگ را به چشم خود دیدم و اما خدا دستم را گرفت و بازگشتم تا به جمع مدافعان سلامت بپیوندم. 

عین‌اللهی افزود: وزیر بهداشت وقتی وزیر است که در کنار مردم ایستاده باشد و برای سلامت آنها خود را به آب و آتش بزند، من یک طبیب هستم، نه تاجر یا صنعتگر. دوشادوش مد افعان سلامت در خدمت مردم خواهم بود و درمان مردم نباید بدون هیچ معطلی، به تعویق بیفتد. به هر حال حفظ جان مردم نخستین اولویت من در حوزه مقام عالی وزارت بهداشت خواهد بود و سلامت آنها خط قرمزم بوده و دفاع از سلامت محور همدلی ایرانیان در دولت مردمی است. او تاکید کرد: در دفاع از سلامت مردم همه شکاف‌ها در مفهوم بزرگ انسانیت حل می‌شود و می‌توانیم بر بیماری کرونا غلبه کنیم و جهاد سلامت را در سنگر وزارت بهداشت ادامه می‌دهم. عین‌اللهی سلامت مردم را خط قرمز خود دانست و واکسیناسیون و تهیه واکسن کرونا را به عنوان اصلی‌ترین برنامه وزارت بهداشت عنوان کرد.

عین‌اللهی ادامه داد: امروزه در دنیا ثابت شده واکسیناسیون مهم‌ترین عامل جلوگیری از کرونا و کاهش میزان مرگ و میر است و فردی که واکسن می‌زند، به این بیماری مبتلا شده اما شدت بیماری کم می‌شود. واکسیناسیون علیه کرونا از مهم‌ترین برنامه‌های اصلی من در وزارت بهداشت است و ۱۲۰ میلیون دز واکسن برای ۶۰ میلیون نفر بالای ۱۸ سال در کشور لازم داریم. وزیر پیشنهادی بهداشت افزود: تاکنون حدود ۲۲میلیون دز واکسن به مردم تزریق شده ولی از طریق تولید داخلی نمی‌توانیم ۹۸ میلیون دز واکسن تهیه کنیم به همین خاطر واردات واکسن حتی از بخش غیردولتی را فعال خواهیم کرده و البته تهیه آن با سیاست‌های رییس‌جمهور انجام می‌شود و وزارت بهداشت باید چرخه سرما را نیز حفظ و ثبت کند. به گفته عین‌اللهی، تا پایان بهمن ماه واکسیناسیون علیه کرونا را به پایان می‌رسانیم و با توجه به امکانات زیاد و افراد انقلابی که در کشور وجود دارد با استفاده و کمک از ظرفیت شهرداری، نیروی انتظامی، بسیج و هلال احمر می‌توانیم این رسالت بزرگ را انجام دهیم.

 

ارسال نظر