فاجعه در کمین است

۱۴۰۰/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۱۵۴
فاجعه در کمین است

کرونا همچنان قربانی می‌گیرد

گلی ماندگار|  وضعیت از بحران هم گذشته و بیشتر به فاجعه شبیه است. هر روز رکورد تازه‌ای در مورد ابتلا و مرگ‌های کرونایی در کشور ثبت می‌شود و این در حالی است که مسوولان حتی در این شرایط هم نتوانسته‌اند برای پیدا کردن راه مقابله‌ای با این همه‌گیری اسفناک به اجماع برسند. مساله اینجاست که در چنین شرایطی برگزاری مراسم‌های عزاداری محرم در مساجد و تکایا هم می‌تواند عامل دیگری در دامن زدن به این فاجعه باشد. از سوی برخی بر این باورند که باید این مراسم تحت هر شرایطی برگزار شود و از سوی دیگر بسیاری از پزشکان و متخصصان حوزه درمان هر گونه تجمع را عاملی برای غیر قابل مهار کردن کرونا در کشور می‌دانند و معتقدند این مساله می‌تواند به فاجعه ختم شود. حالا دیگر اکثر بیمارستان‌ها از نبود تخت‌های آی‌سی‌یو و حتی اورژانس خبر می‌دهند، راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی هم در کمبود نیروی پرستار عملا نمی‌تواند دردی را دوا کند و با این حجم از ابتلا و مرگ و میر کشور به سوی فاجعه پیش می‌رود. خستگی کادر درمان، کمبود دارو و حتی سرم تزریقی از دیگر مشکلاتی است که این روزها بر سر راه درمان بیماران کرونایی قرار دارد و از طرفی هم موج پنجم با سرعت سرایت بالا افراد بیشتری را هر روز به این ویروس مبتلا می‌کند. بماند که بی‌توجهی مسوولان به انجام واکسیناسیون در روزهای طلایی باعث بروز چنین بحرانی شده است و خیلی از متخصصان دلیل این پیک و شکستن رکورد ابتلا و مرگ در پیک پنجم را دیگر اقدام کردن برای واکسیناسیون سراسری اعلام می‌کنند. همچنین ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با استناد به یک برآورد بین‌المللی هشدار داد اگر به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌اعتنایی شود تعداد تلفات ویروس کرونا به ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید. البته رکوردی که روز دوشنبه در مورد فوتی‌های کرونا ثبت شد، تنها 12 نفر تا رسیدن به 600 فوتی در روز فاصله داشت و چه بسا این فاصله در روز‌های آتی کمتر و کمتر شود. حال چه باید کرد؟

      مسوولان هر چه بیشتر تعلل کنند  اوضاع وخیم‌تر می‌شود

محمد شریفی‌مقدم، رییس خانه پرستار در این باره به «تعادل» می‌گوید: متاسفانه شرایط بسیار بحرانی است، تعداد پرستاری که در این شرایط به آن نیاز داریم بسیار بیشتر از تعدادی است که در حال حاضر مشغول به کار هستند، همین کمبود پرستار و کادر درمان یکی از دلایلی است که باعث شده تا بیمارستان‌ها هر چند با تمام توان خود کار می‌کنند اما کیفیت خدماتی که ارایه می‌دهند، نمی‌تواند آنقدر که باید مطلوب باشد. از سوی دیگر کمبود دارو هم یکی دیگر از مشکلاتی است که مردم و کادر درمان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، چرا باید داروی رمدسیور در داروخانه‌ها پیدا نشود ولی در بازار سیاه با قیمت چند برابری به فروش برسد؟ به هر حال مسوولان هر چه بیشتر برای چاره‌اندیشی تعلل کنند اوضاع وخیم‌تر می‌شود. این در حالی است که به گفته متخصصان ما هنوز به قله موج پنجم هم نرسیده‌ایم و معلوم نیست چه چیزی در انتظارمان است.

     مردم باید برای جان خود  ارزش قائل باشند

او در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: این مردم هستند که باید برای سلامتی و جان خود ارزش قائل باشند و با رعایت پروتکل‌ها و اگر امکانش را دارند با رعایت قرنطینه و ماندن در خانه از جان خود و عزیزانشان حفاظت کنند. متاسفانه شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توان فقط از مسوولان توقع داشت کاری انجام دهند، مردم هم باید تا جایی که می‌توانند همراهی کنند. درست است که بسیاری افراد به دلیل وضعیت معیشتی خود مجبورند از خانه خارج شوند و به سر کار بروند اما حداقل با رعایت پروتکل‌ها باید از جان خود محافظت کنند. شرایط بسیار نگران‌کننده است.

     برگزاری مراسم عزاداری محرم  به فاجعه  ختم می‌شود

شریفی مقدم می‌گوید: این درست است که عزاداری برای امام سوم شیعیان یکی از بزرگ‌ترین مراسم‌های عزاداری برای ما به شمار می‌رود، اما مساله اینجاست که برگزاری این مراسم به صورت مجازی هم می‌تواند در چنین شرایطی قابل قبول باشد، در حال حاضر هر گونه اجتماعی می‌تواند به قیمت جان افراد بیشتری تمام شود و تعداد مبتلایان به کرونا را افزایش دهد، در این شرایط که حتی بیمارستان‌ها هم دیگر تخت خالی ندارند برگزاری این مراسم حتما باید مجازی باشد.

     با خودمان نجنگیم

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با تاکید بر اینکه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به معنی این است که خودمان به جنگ خودمان می‌رویم، نیز به «تعادل» می‌گوید: تنها راه برای مقابله با این ویروس در کنار واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مقید بودن تک تک افراد برای رعایت پروتکل‌ها و تشویق یکدیگر به این موضوع است. سیدحسن موسوی چلک می‌افزاید: اطلاعاتی که مسوولان بهداشتی درخصوص کرونا، روند افزایشی فوت و بستری و مراجعه به مراکز درمانی ارایه می‌کنند را نمی‌توان کتمان کرد و دلیل آن نوع جدید ویروس است که شدت ابتلای آن بیشتر از سایر انواع ویروس‌های شناخته شده کرونا بود. حتی کشورهایی که درصد واکسیناسیون جمعیت‌شان بالاست، مجددا بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید و حتی محدودیت‌هایی را تعیین کردند. او با بیان اینکه دو راه پیش روی ما وجود دارد، می‌گوید: اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم، باید منتظر ابتلا به بیماری خود یا عزیزانمان باشیم و هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که به دلیل جایگاه، تحصیلات، درآمد و شغل و... از این بیماری مصون است. راه دیگر این است که عاملی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا باشیم؛ یعنی خود را موظف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بدانیم و حتی اگر از طولانی شدن این شرایط خسته شده باشیم، باید دستورالعمل‌های بهداشتی را با جدیت ادامه دهیم؛ رعایت نکردن موجب رفع خستگی ما نمی‌شود. رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران درخصوص چرایی اینکه برخی از مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، می‌افزاید: این موضوع به درکی که افراد از موقعیت دارند بستگی دارد؛ حتی اگر فردی از عملکرد دولت‌ها ناراضی است، اما موضوع سلامت خودمان موضوعی نیست که بخواهیم با خودمان بجنگیم. 

     «لاک داون» واجب است

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به چهار محور کنترلی برای تحول در مدیریت کرونا در کشور، مباحث مورد لزوم که باید در طرح تحول جامع مقابله با کرونا که از سوی رییس‌جمهور مطرح شده، مورد توجه قرار گیرند، تشریح کرد. دکتر علیرضا ناجی درباره تعطیلی‌های ضدکرونایی و شرایط آن‌ و همچنین درباره الزامات طرح تحول جامع مقابله با کرونا که در روزهای گذشته از سوی ابراهیم رییسی رییس‌جمهور مطرح شد، می‌گوید: ما در حال حاضر در بحران قرار داریم. تعطیل کردن یکی از واجبات است. هیچکس همیشه با لاک‌داون موافق نیست؛ چراکه لاک‌داون می‌تواند تبعات اقتصادی داشته باشد، اما در شرایط فعلی باید این اقدام را انجام دهیم. از لاک‌داون به عنوان یک مُسکن موقت بهره بریم تا با ایجاد سکون در جامعه، بتوانیم فشار بر روی کادر درمان و بیمارستان‌ها را‌برداریم. البته اگر به صورت واقعی انجام شود. می‌افزاید: در کنار لاک‌داون هم باید اقدامات تکمیلی انجام دهیم. این اقدامات تکمیلی این است که شناسایی بیماری را افزایش داده و با تست‌های بسیار زیاد تا جایی که می‌توانیم همه موارد بیماری را تشخیص دهیم، افرادی که با بیماران مثبت برخورد داشتند، تست کنیم، در صورت نیاز، درمان را به صورت سرپایی یا بستری آغاز کنیم، قرنطینه کردن افراد جدی گرفته شود و در عین حال سرعت واکسیناسیون‌مان را هم افزایش دهیم.

     «تعطیلی» اسمی فایده ندارد

ناجی با بیان اینکه انجام این اقدامات به صورت جامع و در کنار هم می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد، می‌گوید: شهر تهران اخیرا در وضعیت قرمز یک هفته تعطیل بود، اما آیا واقعا شهر تعطیل بود؟ آیا جاده‌ها بسته شد تا مردم شمال نروند؟ و... خیر، هیچ یک از این موارد انجام نشد. فقط اسم تعطیلی گذاشتن فایده ندارد، بلکه باید قوانین مربوط به آن را هم کاملا اجرا کنیم. من ۱۰۰ درصد موافق تعطیلی هستم، اما باید به صورت کامل بوده و تمهیدات آن هم مشخص باشد.

     تجمع ممنوع!

ناجی درباره نزدیکی ایام محرم و تمهیداتی که باید در این ایام اتخاذ شود، اظهار می‌دارد: به نظر من هر مراسم و رویدادی که موجب تجمع شود، نباید اتفاق بیفتد. اکنون موضوع کووید است، حال هر مراسمی اعم از نوروز، مسافرت، تجمعاتی مانند اجرای امتحانات، محرم و... باشد، هیچ تفاوتی ندارد. بسته به همه‌گیر‌شناسی ویروس در آن مقطع زمانی باید مسائل را رعایت کنیم. تجربیات‌مان نشان داده است اینکه می‌خواهیم تجمعات را با اجرای پروتکل‌های دقیق کووید انجام دهیم، امکان‌پذیر نیست. زیرا فقط بحث برگزاری مراسم مطرح نیست، بلکه رفت و آمد مردم و... هم منجر به تجمع می‌شود. باید به این موضوع توجه کرد و تصمیم عاقلانه‌ای در این زمینه اتخاذ کرد.

 

ارسال نظر