شهر بوی مرگ می‌دهد

۱۴۰۰/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۹۲۳
شهر بوی مرگ می‌دهد

مریم شاهسمندی|

طی روزهای گذشته وزیر بهداشت که هر روز از افتخارات کنترل کرونا در کشور خبر می‌داد و مدعی تعریف و تمجید دیگر کشورها از مدیریت کرونا در ایران بود و خود را سردار کرونا می‌نامید، در نامه‌ای به رهبری درخواست تعطیلی دوهفته‌ای کل کشور را کرد. او در این نامه به وضعیت فاجعه بار کرونا در کشور اشاره کرده و گفته تا با بحران غیر قابل کنترل کرونا مواجه نشده‌ایم باید کشور را به مدت دو هفته تعطیل کنیم. البته هنوز پاسخی به نامه سردار کرونا داده نشده اما این طور که از شواهد بر می‌آید، وزیر بهداشت بالاخره تصمیم گرفته با واقعیت‌های تلخی که درصد زیادی از آن مربوط به مدیریت ناکارآمد وزارت بهداشت و درمان در حوزه کرونا بوده است، مواجه شود. وضعیتی که حالا آمار ابتلا و مرگ و میر را حتی از روزهای ابتدایی ورود کرونا به کشور و در حالی که بیماری ناشناخته‌ای بود بیشتر کرده است. اینکه هنوز هیچ خبری از واکسن‌های تولید داخل نیست و البته کشورهایی هم که وعده ارسال واکسن به ایران را داده بودند در شرایط بحرانی خلف وعده کردند هم مساله دیگری است که باید مسوولان به آن پاسخ بدهند. اما حالا این کادر درمان است که باید با دست خالی در مقابل این ویروس خطرناک برای سلامتی مردم مبارزه کند؛ کادر درمانی که دیگر نه توان جسمی دارد و نه توان روحی مقابله با این موج فاجعه بار را. کادر درمانی که حتی امیدی به دریافت حقوق خود هم ندارد.

     آی‌سی‌یو‌های خانگی  با شبی  5   میلیون تومان

برخی اخبار هم حاکی از آن است که با تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان‌ها برخی شرکت‌ها اقدام به ارایه خدمات‌آی سی یو در خانه بیماران می‌کنند و با دریافت مبلغ شبی 5 میلیون تومان‌آی سی یو را برای بیمار به خانه منتقل می‌کنند. البته که چنین امکاناتی هم باز در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که توان پرداخت چنین هزینه‌هایی را دارند و افراد بی‌بضاعت در همان راهروها و پارکینگ‌های بیمارستانی شب را به صبح می‌رسانند و گاه از نبود اکسیژن جان می‌دهند.

      سرُم‌های تزریقی فقط در داروخانه‌های بیمارستانی توزیع شود

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در نامه‌ای خطاب به مدیران شرکت‌های توزیع‌کننده دارو بر توزیع سرم‌های تزریقی در داروخانه‌های بیمارستانی تاکید کرد. مژدهی آذر، رییس سابق انجمن داروسازان ایران در این‌باره به «تعادل» می‌گوید: متاسفانه با افزایش تعداد بیماران کرونایی و احتیاج آنها به سرم‌های تزریقی با کمبود آن در کشور مواجه شده‌ایم. البته باید نظام سلامت در این زمینه پیش بینی‌های لازم را انجام می‌داد، اما از آنجا که متاسفانه برخی برنامه‌ریزی‌ها درست و به موقع نیست، بروز چنین اتفاقاتی هم دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.  او می‌افزاید: معلوم نیست که این جریان کرونا به کجا ختم بشود و ممکن است واریانت‌های حادتر هم اضافه شود. به همین جهت باید پیش بینی‌ها و دورخیزهای لازم توسط نظام بهداشت و درمان در این خصوص صورت گیرد.

     نظام سلامت غافلگیر شد

مژدهی آذر می‌گوید: در حالی که تعداد مبتلایان به کرونا رکورد شکسته و در حال حاضر به بیش از 40 هزار نفر در روز رسیده مواجه شدن با کمبود اقلام دارویی هم یکی از نتایج چنین وضعیت بحرانی در کشور است. تازه این آماری است که افراد به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و آنهایی که به مطب دکترها می‌روند و در خانه خود را قرنطینه می‌کنند در این آمار به حساب نمی‌آیند. در واقع کل سیستم سلامت کشور با یک غافلگیری مواجه شده و بروز چنین اتفاقاتی می‌تواند باعث شود تا رشته کار از دست مسوولان خارج شده و کنترل شرایط سخت شود. 

او در پاسخ به این سوال که اگر قرار باشد سرم‌های تزریقی فقط در داروخانه‌های بیمارستانی توزیع شود پس تکلیف بیمارانی که در خانه بستری هستند و به این سرم احتیاج دارند چه می‌شود، می‌گوید: در واقع وقتی از ناهماهنگی و غافلگیری صحبت می‌کنیم، مساله همین است. وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو باید پیش بینی این شرایط را می‌کرد، در حالی که دو سال از ورود کرونا به کشور می‌گذرد، این غافگیری‌ها نمی‌تواند منطقی باشد. به هر حال در این شرایط هم یا با واردات یا با افزایش تولید باید این وضعیت بحرانی را مدیریت کنند. 

 

     روزانه ۱۰ هزار نفر در پایتخت بستری می‌شوند

خبرها حاکی از آن است که تنها در پایتخت روزانه بیش از 10 هزار بیمار مبتلا به کووید 19 بستری می‌شوند. آماری که وحشتناک به نظر می‌رسد. این در حالی است که زندگی عادی در تهران و اکثر شهرهای کشور ادامه دارد. نه مردم و نه مسوولان فاجعه بار بودن اوضاع را باور نکرده‌اند و در این بین تنها کادر درمان است که باید با تمام سختی‌ها کنار بیاید و از مبتلایان به این ویروس مراقبت کند، کادر درمانی که دیگر نه تنها توان جسمی‌اش را از دست داده از نظر روحی هم در شرایط مناسبی قرار ندارد. در این شرایط باید با مشکلات اقتصادی هم دست و پنجه نرم کنند و به فکر دریافت نکردن حقوق و معوقات خود هم باشند.

     رکورد جدید و خطرناک

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این باره می‌گوید: شدت و گسترش پیک پنجم کرونا بیشتر از آن چیزی است که ما انتظارش را داشتیم و ثبت آمار روزانه 10 هزار بستری در بیمارستان‌های تهران رکوردی جدید و خطرناک است.  جلیل کوهپایه‌زاده می‌افزاید: مراجعه به مراکز جامع سلامت، کلینیک‌ها، بیمارستان‌های خصوصی و دولتی و مطب‌ها به‌شدت افزایش پیدا کرده است. براین اساس فعالیت مراکز سرپایی و کلینیک‌های تنفسی بیمارستان‌ها بیشتر شده است و آنها هم ظرفیتشان را برای ارایه خدمات دو برابر کرده‌اند. همچنین حدود یک هزار تخت دیگر به ظرفیت اصلی اضافه شده و هم‌اکنون حدود ۱۱ هزار تخت برای رزرو بیماران کوویدی در دستور کار مدیریت کرونا در نظر گرفته شده است تا بتوانیم حجم بیشتری از بیماران بستری شده را مداوا کنیم. او اظهار می‌دارد: با توجه به تمام توصیه‌ها، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به درستی اجرا نمی‌شود و همین عامل باعث بروز انواع مختلف ابتلای خانوادگی در بین هموطنان شده است . همه این عوامل نشان‌دهنده این است که مدیریت این بیماری بسیار سخت است و به مشارکت و همکاری مردم احتیاج دارد. در حال حاضر اصلی‌ترین تقاضای ما از مردم، رعایت هرچه بیشتر شیوه نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و رعایت صد درصدی فاصله‌گذاری اجتماعی با توجه به هوای گرم و تهویه نامناسب فضاهای بسته است. کوهپایه‌زاده می‌گوید: متاسفانه در استان تهران به‌شدت با کمبود تخت‌های بیمارستانی مواجه هستیم. با توجه به مراجعه‌ها و عمل‌های جراحی غیر کرونایی، ظرفیت اکثر بیمارستان‌های تهران کاملاً تکمیل شده است و ما نگران بیماران غیرکوویدی نیز هستیم. وزارت بهداشت در تلاش است تا با برپایی کلینیک‌های سرپایی درمانی به مدیریت بیمارستان‌ها کمک می‌کند.

       احتمال پر کردن شیشه‌های خالی واکسن

محمدرضا شانه‌ساز، رییس سازمان غذا و دارو نسبت به پر کردن ویال‌های خالی واکسن توسط افراد سودجو هشدار داد. او در نامه‌ای خطاب به معاونان غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور نسبت به پر کردن ویال‌های خالی واکسن توسط افراد سودجو هشدار داد. متن نامه به این شرح است: 

با احترام، عطف به نامه شماره ۱۰۳۷/۱۳۵/د مورخ ۱۴۰۰/۴/۲۰ درخصوص اطلاعات مربوط به ارزیابی تهدیدات مدیریت بحران و با عنایت به اینکه گروه‌های کلاهبرداری ممکن است به دنبال پر کردن ویال‌های خالی واکسن که به‌طور نامناسب دفع شده‌اند باشند، سازمان بهداشت جهانی، اقدام به اشتراک‌گذاری اطلاعات ارزیابی فوق به منظور افزایش آگاهی از تهدیدات محتمل درمورد ویال‌های خالی واکسن‌های کووید ۱۹ کرده است.

 برخی از ویژگی‌های ویال‌های تقلبی و احتمالا پر شده به صورت غیرقانونی (پیوست) است. براین اساس مشخصات زیر به عنوان مهم‌ترین این ویژگی‌ها قلمداد می‌شوند: 

     ویال‌های دارای خراش یا علائم دستکاری 

      نشانه‌هایی از آسیب رسیدن به برچسب‌ها به‌وسیله آب 

      درپوش فلزی دارای فرورفتگی، خراشیدگی یا شکستگی 

      راشیدگی یا سوراخ روی درپوش‌های پلاستیکی 

      وجود مواد یا ذرات خارجی قابل رویت در داخل ویال 

      وجود دستکاری قابل تشخیص تاریخ انقضاء 

 -وجود اختلاف در تاریخ انقضاء با شماره محموله معتبر 

     وجود مشکوک مقادیر زیادی از محصول موجود برای فروش به صورت خصوصی 

در حال حاضر واکسیناسیون کووید ۱۹ توسط معاونت محترم بهداشت وزارت متبوع صورت می‌گیرد. با توجه به اینکه احتمال سودجویی افرادی به منظور عرضه و توزیع موارد تقلبی و قاچاق فرآورده‌های مختلف از جمله واکسن نیز وجود دارد، مقتضی است، دستور فرمایید، ضمن اطلاع‌رسانی موارد مذکور، تاکید بر پیگیری اصالت کلیه فرآورده‌های سلامت از طریق برچسب رهگیری اصالت کالا، به کلیه مراکز تحت پوشش آن معاونت محترم به نحو مقتضی صورت پذیرد.

     شهر بوی مرگ می‌دهد

این روزها  دیوار نوشته‌ای در فضای مجازی دست به دست می‌شود، «برید به اونی که دوست دارید، بگید: دوستت دارم، شهر بوی مرگ می‌ده». شاید در شرایط عادی خیلی از ما از کنار این جمله‌ها و کلمه‌ها به راحتی بگذریم، اما این روزها نباید از کنار هیچ اتفاقی به راحتی گذشت. این روزها که معلوم نیست چه چیزی انتظارمان را می‌کشد، خوب است مهربان‌تر باشیم. خوب است هوای خودمان و اطرافیانمان را داشته باشیم. خوب است به این فکر کنیم که حق گرفتنی است نه دادنی.

 

ارسال نظر