هر 5 دقیقه یک بیمار می‌میرد

۱۴۰۰/۰۵/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۸۱۷
هر 5 دقیقه یک بیمار می‌میرد

اعلام قرنطینه مهم نیست، اجرای آن مهم است

گلی ماندگار|

 این روزها کرونا به اوج خود رسیده و در این بین مسوولان سعی در عادی جلوه دادن شرایط دارند و از سوی دیگر مردم را مقصر رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی می‌دانند و این اوج‌گیری مجدد کرونا را هم حاصل بی‌توجهی مردم به اخطارها اعلام می‌کنند. البته که در این بین وظیفه سنگینی را که بر دوش خودشان قرار دارد فراموش کرده و سعی می‌کنند با فرافکنی یک بار دیگر از زیر بار مسوولیت شانه خالی کنند. اما کرونا با کسی شوخی ندارد. بی‌رحم و خطرناک است و خیلی راحت هر روز بیشتر از روز قبل پیشروی کرده و تعداد بیشتری را مبتلا می‌کند. آمار مرگ و میر را بالا می‌برد و در این بین ما فقط به نظاره نشسته‌ایم. در حال حاضر بیش از 285 شهر کشور در وضعیت قرمز به سر می‌برند و بنا به گفته مسوولان حوزه سلامت در شهرهایی مانند مشهد، کرمان و استان‌هایی مانند گلستان وضعیت بسیار وخیم و بحرانی است. در تهران رکورد ابتلا در یک روز شکسته می‌شود و هر روزه وضعیت وخیم‌تر از روز قبل است. 

     تجمع‌های مذهبی در شرایط بحرانی

اما مساله اینجاست کسانی که از ماه‌ها پیش اعلام کرده بودند مجالس روضه امام حسین را تعطیل نمی‌کنند، یا همین افرادی که در روز عید قربان و غدیر کارناوال شادی راه انداختند و با پخش شربت وشیرینی به افزایش این پاندمی در بین مردم دامن زدند، از سوی کدام نهاد و ارگان یا مسوولی مواخذه خواهند شد؟ این همه تجمع برای مراسم‌های مذهبی به همان میزان می‌تواند در بالا رفتن آمار مرگ و میر و ابتلا به کرونا تاثیرگذار باشد که رعایت نکردن پروتکل‌ها از سوی مردم.

     واردات و تزریق واکسن همچنان

قطره‌چکانی است

بر خلاف آنچه که مسوولان در سخنرانی‌های حماسی خود اعلام می‌کنند، واردات و تزریق واکسن همچنان کند است. وارد کردن یک میلیون دوز از ژاپن و یک میلیون دوز از روسیه دردی را دوا نمی‌کند. ایران به بیش از 50 میلیون دوز واکسن نیاز دارد تا شرایط کمی آرام شود. 

     از همان اول کرونا را جدی نگرفتیم

دکتر علی میرزایی، متخصص بیماری‌های عفونی در این باره به «تعادل» می‌گوید: متاسفانه از همان اول کرونا هم توسط مردم و هم توسط مسوولان چندان جدی گرفته نشد. این مساله هم باعث شده که حالا در چنین شرایطی گرفتار شویم. گونه دلتا دوباره کشورهای زیادی را درگیر کرده است، اما بسیاری از این کشورها به دلیل اینکه حداقل یک دوز واکسن را به‌طور کامل دریافت کرده‌اند و تعداد زیادی از جمعیت هم دوز دوم را گرفته‌اند، آمار مرگ و میر در آنها بسیار پایین است. اما در ایران وضعیت اینگونه نیست. ما حتی نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که 3 درصد جمعیت هر دو دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند. 

     افزایش آمار مرگ و میر در بین جوانان 

و کودکان

او در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: گونه دلتا بسیار خطرناک است. این‌بار تنها افراد سالمند نیستند که در خطر ابتلا و مرگ قرار دارند، این روزها آمارمرگ و میر در بین جوانان و حتی کودکان به دلیل ابتلا به کرونا دلتا رو به افزایش است. هیچ کس آمار مرگ و میر کودکان را به صورت جداگانه اعلام نمی‌کند، اما متاسفانه تعداد کودکانی که به واسطه ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند، کم نیستند. وضعیت بحرانی است اما هیچ کس نمی‌خواهد این شرایط را باور کند. 

     آمار مرگ و میرها واقعی نیستند

یکی از پرستاران بیمارستان کودکان مفید که نمی‌خواست نامش فاش شود به «تعادل» می‌گوید: تنها در یک روز 7 کودک بر اثر ابتلا به کرونا در این بیمارستان جان باختند. آمارهایی که از مرگ و میرها اعلا می‌شود متاسفانه واقعی نیستند و مردم باید این بیماری را خیلی جدی بگیرند. 

او می‌افزاید: کرونا دلتا بیشتر ازهمه کودکان را هدف قرار داده و خیلی سریع آنها را مبتلا کرده و از پا در می‌آورد. در این شرایط امید به اینکه نوبت واکسیناسیون به کودکان برسد خیلی بالا نیست و در این بین خانواده‌ها باید خیلی رعایت کنند. مساله این است که بسیاری از والدین مجبورند در بیرون از منزل کار کنند و ممکن است به‌طور ناخواسته این ویروس را به فرزندشان انتقال دهند. 

     اعلام قرنطینه مهم نیست،  اجرای آن مهم است

این پرستار در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: اعلام قرنطینه مهم نیست، اجرای آن در این شرایط بسیار مهم است. اگر قرنطینه اعلام شود اما مردم مجبور باشند به سر کار بروند و تمام شهر باز باشد و تردد مانند روزهای عادی انجام شود، هیچ مانعی بر سر راه شیوع بیماری نیست. مسوولان باید بتوانند قرنطینه را اجرا کنند که البته این مساله هم در شرایط کنونی چندان امکان پذیر به نظر نمی‌رسد. 

     سویه دلتا در 104 کشور جهان

براساس آخرین آمار منتشر شده، شیوع دلتا کرونا در ۱۰۴ کشور جهان از جمله ایران افزایش یافته است و سرعت انتقال و درگیری این نوع ویروس بیشتر از ویروس‌های کرونا با سویه‌های دیگر است. برخلاف تصور عموم مردم، کودکان بیشتر به دلتا کرونا مبتلا شده و می‌توانند ویروس را به سایر افراد منتقل کنند. پیش از این جهش و شیوع کرونا دلتا، کودکان ونوجوانان عمدتا ناقل بی‌علامت بوده و صرفا بیماری را منتقل می‌کردند، اما دلتا کرونا اکنون کودکان را نیز مبتلا می‌سازد که همراه با بروز علائم است. به باور برخی پزشکان، دلتا کرونا در کودکان شایع‌تر است و این روزها بخش قابل توجهی از افراد بستری شده در مراکز درمانی را کودکان و نوزادان تشکیل می‌دهند چرا که به دلیل شدت بالای درگیری این ویروس نسبت به پیک‌های قبلی، جامعه هدفی که سویه دلتا هدف قرار داده، گسترده‌تر شده و بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌ها علاوه بر اینکه خطر ابتلای تمامی سنین را افزایش می‌دهد، تاثیر منفی بر ابتلای کودکان نیز دارد.

     سرعت چشمگیر انتقال دلتا کرونا

کودکان بیشتر ممکن است به ویروس کرونای دلتا مبتلا شوند و چون این موج به سرعت واگیردار است بیشتر از چهار موج قبلی، درگیری را در کودکان افزایش داده و به تبع آن کودکان نیز در زنجیره انتقال کرونا قرار گرفته‌اند.  به‌طور کلی علائم ویروس کرونا دلتا بیشتر گوارشی بوده و علائمی مانند حالت سرماخوردگی، گلودرد، اسهال، استفراغ، تب، بی‌اشتهایی و بی‌حالی ممکن است در کودکان مبتلا به کرونای دلتا دیده شود. البته سرفه کمتر دیده شده، اما با این حال اگر علائم شدت پیدا کند، می‌تواند ارگان‌های دیگر را هم درگیر کند و حتی موجب مسائل ریوی و تنگی‌نفس شود و به صورت عوارض التهابی بروز کند.

     جلوگیری از سرایت ویروس

 کار آسانی نیست

عبدالله کریمی متخصص بیماری‌های عفونی در این زمینه به تعادل می‌گوید: اگر در خانه یکی از افراد به کرونا مبتلا شود، جلوگیری از سرایت ویروس کار آسانی ‌نیست و در این میان رعایت برخی نکات کمک می‌کند خطر ابتلا و انتقال آن به کودکان و سنین کمتر کاهش یابد. بنابراین باید به منظور جلوگیری از انتشار ویروس در صورت ابتلای سایر افراد خانواده، کودکان را در همان خانه اما در اتاق جداگانه و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی مراقبت کرد. او در بخش دیگری از سخنانش می‌افزاید: در سویه‌های آفریقایی، انگلیسی و دانمارکی بیماری، بیشتر یک نوع جهش رخ داده اما در کرونای نوع دلتا بیش از سه جهش اتفاق افتاده به صورتی که ماهیت آن با سایر سویه‌ها متفاوت شده و در کرونای دلتا سرعت انتقال بیشتر باعث می‌شود در بازه زمانی کمتر تعداد افراد بیشتری درگیر شوند.

     اهمیت واکسیناسیون کودکان

این پزشک تصریح می‌کند: انجام به موقع واکسیناسیون روتین کودکان در مقابل بیماری‌های واگیر بسیار اهمیت دارد و می‌تواند از ابتلا به ویروس کرونای معمولی نیز پیشگیری کند. اما در کرونای نوع دلتا درصد درگیری کودکان نیز افزایش یافته است. عبدالله کریمی می‌گوید: در نوع دلتا معمولا آبریزش بینی و گلودرد بیشتر مشاهده می‌شود و حتی در بزرگ‌ترها نیز نسبت به کرونای کلاسیک حس چشایی و بویایی را کمتر درگیر می‌کند. در شرایط فعلی هر کودکی که با ۲ یا سه نشانه از میان علائمی مانند گلودرد، آبریزش بینی، سردرد، بدن درد، سرفه، اسهال و استفراغ، بی‌اشتهایی مفرط و تنگی نفس مراجعه می‌کند حتما باید به کرونا مشکوک شد هرچند سایر ویروس‌ها نیز ممکن است این علایم را ایجاد کنند اما در شرایط پاندمیک و موج پنجم بیماری حتما باید به فکر کووید ۱۹ باشیم.

     کرونا تمام ارگان‌های بدن را 

درگیر می‌کند

او می‌افزاید: ویروس کرونا ممکن است ارگان‌های مختلف بدن از پوست گرفته تا مغز را درگیر کند، همچنین عوارضی مانند درگیری مغز و بروز تشنج و کاهش سطح هوشیاری، تنگی نفس و افت اکسیژن خون و درگیری قلب و کلیه و کبد و ماهیچه‌ها را ایجاد کند. اگر کودکی با علایم ابتلا به تب همراه با درگیری دو ارگان و افزایش التهاب مراجعه کند و سایر بیماری‌ها نیز رد شوند حتما به عارضه میسک -سندرم التهابی چند سیستمی- مشکوک می‌شویم که درمان های خاص خود را لازم دارد و کودک برای چندین هفته باید تحت نظر باشند. کریمی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون همگانی را راهکار اصلی کنترل بیماری می‌داند و ادامه می‌دهد: باید با رعایت پروتکل‌ها زنجیره بیماری را قطع کرد تا کودکان و سایر اقشار جامعه در مقابل این بیماری محافظت شوند.

 

ارسال نظر