تداوم سوختن جنگل‌ها در آتش ناهماهنگی‌ها و کمبود امکانات

۱۴۰۰/۰۴/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۳۴۷
تداوم سوختن جنگل‌ها در آتش ناهماهنگی‌ها و کمبود امکانات

سوختن جنگل‌ها همچنان ادامه دارد. از شمال تا جنوب کشور جنگل‌ها در آتش بی‌تدبیری و بی‌توجهی در حال سوختن هستند. از بین رفتن درختان یعنی از بین رفتن حیات و زندگی. خشکسالی و البته بی‌توجهی به محیط زیست باعث شده تا هر روز خبر آتش سوزی در یکی از جنگل‌های کشور منتشر شود. اتفاقی که می‌تواند در درازمدت به زیان زیست گونه انسان در این جغرافیا باشد.

درپی وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده‌ در مراتع و جنگل‌های مناطق زاگرس و تداوم چند روزه این آتش‌سوزی‌ها و سرایت آنها به مناطق دیگر، یک عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور ضمن بیان اینکه سازمان‌های متولی حفاظت از منابع طبیعی ضعیف شده‌اند، گفت: تداوم چندین روزه آتش‌سوزی‌ها در مناطق صعب‌العبور نشان می‌دهد که هماهنگی کافی بین دستگاه‌ها در زمینه اطفای حریق به وجود نیامده است. به گزارش ایسنا، در سال‌ جاری بارها آتش به جان جنگل‌های زاگرس افتاده است. آتش‌سوزی در جنگل‌های «نارک» نیز که از ساعت ۲۳ پنجشنبه شب (۱۷ تیرماه) و آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده خامی در شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد که از ساعت ۱۹ شنبه (۱۹ تیر) شروع شده، همچنان مهار نشده است. با وجود گذشت چند روز از وقوع این آتش‌سوزی گسترده، از روز گذشته اعزام بالگرد به این منطقه افزایش یافت و امروز نیز محمد محمدی - مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد - به ایسنا گفت: هم‌اکنون یک بالگرد در حال انتقال نیروها به ارتفاعات نارک گچساران برای مهار آتش است و سه بالگرد دیگر از تهران و شیراز در حال اعزام به شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد جهت کمک به اطفای حریق جنگل‌های «نارک» هستند.

احمد رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تاخیر در مهار آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌ها و مراتع زاگرس گفت: به‌طور کلی مهار آتش‌سوزی‌های اخیر در مناطق زاگرسی به‌دلیل اینکه در مناطق صعب‌العبوری قرار دارند و جاده دسترسی نیز به آن وجود ندارد با تاخیر مواجه می‌شود این درحالی است که برای مهار آتش‌سوزی در چنین مناطقی باید از تجهیزاتی مانند هلیکوپتر و هواپیماهای آب‌بر به حد کافی استفاده شود اما با توجه به کمبود امکانات در این زمینه داوطلبان و نیروهای سازمان‌های مردم نهاد مجبور هستند وسایل و امکانات از جمله بیل و کلنگ و آب را با شرایط دشواری با الاغ به نیروهای اطفای حریق برسانند. وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما به مسائل مربوط به منابع طبیعی و محیط زیست توجه کافی نمی‌شود. از این رو با وجود اینکه از امکانات و تجهیزات لازم برای مهار آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع و حفاظت از منابع طبیعی برخورداریم اما در شرایط بحران از آنها محروم می‌مانیم. تاخیر در اعزام بالگرد و مهار آتش‌سوزی در مناطقی از زاگرس در حالی است که ماه گذشته رضا بیانی - جانشین معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور- از انتشار نقشه پیش‌بینی حریق در جنگل‌ها خبر داد و گفته بود که برخی از نقاط منطقه زاگرس در شرایط بحرانی به‌لحاظ ریسک بالای وقوع آتش هستند که ازجمله این مناطق می‌توان به بخشی از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس به‌ویژه قسمت‌های جنوبی آن، کردستان، لرستان، ایلام به‌ویژه مناطق شمالی آن و منطقه کبیر کوه - که اولین موج گرمایی کشور عراق از این منطقه وارد استان ایلام می‌شود - اشاره کرد. رحمانی ضمن بیان اینکه هدف از تعیین نقاط بحرانی تامین و در دسترس قرار دادن وسایل و امکانات جهت تسریع عملیات اطفای حریق در صورت بروز آتش‌سوزی است، تصریح کرد: تنها تعیین کردن نقاط بحرانی کفایت نمی‌کند و لازم است اقدامات لازم دیگر نیز در ادامه تعیین نقاط بحرانی انجام شود تا براساس ‌پیش‌بینی‌های صورت گرفته امکانات لازم جهت اطفای حریق در این مناطق از ‌پیش از وقوع حریق در دسترس باشد. به گفته این عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، سازمان‌های متولی از جمله سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان حفاظت محیط زیست طی سال‌های اخیر به‌لحاظ نیروهای انسانی، ‌امکانات و تجهیزات و مدیریتی ضعیف شده‌اند و نتیجه آن می‌شود شرایطی که اکنون در جنگل‌ها و مراتع کشور شاهد آن هستیم. اکنون داوطلبان، نیروهای سازمان‌های مردم نهاد و برخی سازمان‌های دلسوز در تلاش برای اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع هستند اما کافی نیست. رحمانی با بیان اینکه سال گذشته نیز بر ضرورت افزایش همکاری بین دستگاه‌ها در جهت کمک به اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور تاکید شد، گفت: تداوم چندین روزه آتش‌سوزی‌ها در مناطق زاگرسی نشان می‌دهد که هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌ها به وجود نیامده است و دستگاه‌ها در اعزام به‌موقع و به حد لازم بالگرد به مناطق صعب‌العبور به‌خوبی عمل نکرده‌اند این شرایط در حالی است که ستاد بحران باید در این زمینه‌ها تصمیم بگیرد. آیا این آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع کشور بحران نیست؟

 

ارسال نظر