کوتاه و خواندنی

۱۴۰۰/۰۴/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۱۱۳

   محققان کانادایی ابزاری برای محاسبه زمان مرگ ساخته‌اند که به بالا بردن کیفیت زندگی فرد بیمار در واپسین روزهای زندگی کمک می‌کند.به گزارش یورک‌آلرت، اگرچه بیشتر کانادایی‌ها در اثر عوامل قابل پیش‌بینی فوت می‌کنند اما تنها ۲۰ درصد آنها در سال آخر عمر در خانه مورد ویزیت پزشک قرار می‌گیرند. برای درک نیاز افراد مسن به مراقبت در سال‌های آخر عمر محققان ابزاری به نام«احترام» ‌ساخته‌اند. این حسابگر می‌تواند احتمال فوت فرد طی شش ماه آینده را پیش‌بینی کند. داده‌های آن براساس اطلاعات جمع‌آوری شده از ۴۹۱ هزار فرد مسن در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ که تحت مراقبت خانگی بودند به دست آمده است.

  محققان «دانشگاه دوک» در مطالعه اخیرشان از توسعه یک آزمایش جدید کووید-۱۹ با دقت ۱۰۰درصدی در تشخیص کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ از سایر ویروس‌های کرونا خبر داده‌اند. مهندسان پزشکی این دانشگاه از دستگاهی به اندازه یک تبلت رونمایی کرده‌اند که می‌تواند به‌طور همزمان چندین آنتی بادی و نشانگر زیستی کووید-۱۹ را تشخیص دهد. نتایج اولیه نشان می‌دهد این آزمایش می‌تواند فرق بین آنتی بادی‌های تولید شده در پاسخ به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ و چهار کرونا ویروس دیگر را با دقت ۱۰۰درصدی تشخیص دهد. محققان اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که آیا می‌توان از این دستگاه کاربردی و مفید برای پیش‌بینی شدت عفونت کووید-۱۹ یا مصونیت فرد در برابر انواع جهش‌های این ویروس نیز استفاده کرد یا خیر.

   بررسی‌های یک مطالعه نشان داد که مهم‌ترین عوامل خطر ایجاد کم شنوایی؛ «سابقه خانوادگی کم‌شنوایی»، «مصرف داروهای اتوتوکسیک»، «بستری در بخش مراقبت‌های ویژه»، «زردی بالا»، «وزن پایین» و «ابتلا به دیابت بارداری» هستند. کم‌شنوایی مادرزادی در نوزادان ۳ تا ۱۴ روزه، شیوع بالایی دارد و شیوع آن طبق بررسی‌ها در هزار تولد، ۴.۳۶ مورد است. کم‌شنوایی، شایع‌ترین آسیب حسی در جهان است و بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۳۴ میلیون کودک کم‌شنوا در جهان وجود دارد. با توجه به تاثیرات سوء کم‌شنوایی مادرزادی بر روند رشد گفتار و زبان و اهمیت توجه به سن طلایی رشد گفتار و زبان، غربالگری شنوایی در نوزادان از اهمیت بالایی برخوردار است. بر همین اساس پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، کم‌شنوایی در نوزادان را مورد بررسی قرار دادند.

 

ارسال نظر