کوتاه و خواندنی

۱۴۰۰/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۰۳۵

   پژوهشگران دانمارکی در بررسی جدید خود دریافته‌اند که سلول‌های سرطانی، بخش آسیب‌دیده را به اندامی که مانند معده آنها است، منتقل می‌کنند تا انرژی لازم برای سلول‌های جدید فراهم شود. به گزارش لایومینت، غشای سلول‌های سرطانی در حال حاضر در مرکز توجه پژوهش‌هایی قرار دارد که روش جدیدی را برای نجات یافتن سلول‌های سرطانی نشان می‌دهد. سلول‌های سرطانی با کمک این روش می‌توانند آسیب‌هایی را که موجب مرگ آنها می‌شود، ترمیم کنند. پژوهشگران در آزمایشگاه، با استفاده از لیزری که سوراخ‌های کوچکی را در غشا به وجود می‌آورد، به غشای سلول‌های سرطانی آسیب رساندند. پژوهشگران دریافتند که اگر این فرآیند با کمک موادی که تشکیل کره‌های کوچک غشا را متوقف می‌کنند، مهار شود، سلول سرطانی دیگر نمی‌تواند آسیب‌ها را ترمیم کند و از بین می‌رود.

   پژوهشگران امریکایی، ربات جدیدی ابداع کرده‌اند که به اندازه یک حشره است و چابکی یک یوزپلنگ را دارد. به گزارش وب‌سایت رسمی دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، بسیاری از حشرات و عنکبوت‌ها توانایی عجیبی در بالا رفتن از دیوار و راه رفتن وارونه روی سقف‌ها دارند. پاهای چسبنده به آنها کمک می‌کند تا روی سطوحی راه بروند که انسان جرات قدم زدن روی آنها را ندارد.

   جرم سوپر دنباله‌دار بزرگ‌تر از یک ستاره دنباله‌دار است و به یک سیاره کوتوله شباهت دارد و آن را به یک مسافر بی‌نظیر در منظومه شمسی تبدیل کرده است. ستاره‌شناسان جسم عظیمی را در حال ورود به منظومه شمسی رصد کرده‌اند که در سال ۲۰۳۱ به مدار زحل خواهد رسید. این ستاره دنباله‌دار احتمالاً بزرگ‌ترین جسمی است که از خارج منظومه شمسی وارد شده و توسط بشر رصد شده است. مشاهدات نشان می‌دهد که این دنباله‌دار نزدیک‌تر از نپتون قرار دارد.

 

ارسال نظر