کوتاه و خواندنی

۱۴۰۰/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۹۲۰

   دانشمندان برای اولین‌بار در دنیا موفق به تولید شیر انسان خارج از پستان شده‌اند که این فرمول جدید عاری از سموم محیطی، مواد حساسیت‌زای غذایی و داروها است. آکادمی اطفال امریکا (AAP) توصیه می‌کند نوزادان حداقل ۶ ماه اول عمر خود را فقط از شیر مادر تغذیه کنند. زنانی که نمی‌توانند شیردهی کنند، به شیر گاو روی می‌آورند. با این حال، این نوع شیر فاقد آنتی بادی یا پادتن موجود در شیر مادر است و همچنین تولید آن موجب تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود. اکنون شرکت BIOMILQ  اعلام کرده است که اولین شیر انسانی کشت سلولی شده در جهان را خارج از پستان مادر تولید کرده‌ که یک جایگزین سالم و سازگار با محیط زیست برای شیر خشک است.

   در مطالعات انجام شده بر روی نوع جدید داروی ایمونوتراپی موسوم به بازدارنده چک پوینت، به نظر می‌رسد بیماران چاق در برخی از سرطان‌ها در مقایسه با افراد لاغرتر، واکنش بهتری نشان می‌دهند. به نقل از مدیکال اکسپرس، «لیزا ماکووسکی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه تنسی امریکا، در این باره می‌گوید: «مدت‌هاست ما به بررسی این موضوع پرداختیم که چگونه سیستم ایمنی به واسطه چاقی تغییر کرده و چقدر این تغییر بر خطر سرطان و درمان آن تأثیر می‌گذارد.»

   کانی‌های رس حاصل از دهانه گیل مریخ که توسط مریخ نورد کنجکاو  ناسا در سال ۲۰۱۶ جمع‌آوری شده ممکن است حاوی مواد معدنی باشد که این امر به این موضوع اشاره دارد که احتمالا سیاره سرخ تا حدود یک میلیون سال دارای شرایط حیات بوده است. به گزارش دیلی میل، گروهی از محققان دانشگاه «ویگو» اسپانیا نمونه‌های جمع‌آوری شده از دهانه را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که کانی‌های رس از نظر ساختاری و ترکیبی با رس‌های گلوکونیتی مرتبط هستند. گلوکونیتیک روی زمین یافت می‌شود و یک ماده معدنی آهن پتاسیم فیلوسیلیکات با رنگ سبز است. حضور آن در سیاره سرخ حاکی از آن است که سیاره مریخ زمانی دارای شرایط پایدار با دمای ۲۶ تا ۱۲۳ درجه فارنهایت بوده و آب داخل دهانه گیل دارای سطح PH  خنثی بوده است.

 

ارسال نظر