کوتاه و خواندنی

۱۴۰۰/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۸۶۹

   بر اساس تحقیقات دانشمندان تقریباً ۳۰ تریلیون سلول انسانی در بدن وجود دارد و عواملی مثل وزن، قد، سن و شرایط محیطی روی تعداد و ویژگی‌های سلول‌ها تأثیر می‌گذارد. فراوان‌ترین نوع سلول در بدن گلبول‌های قرمز است و احتمالاً تعداد آنها به ۲۵ تریلیون می‌رسد. مردان به‌طور طبیعی گلبول‌های قرمز بیشتری نسبت به زنان دارند. یکی از شگفتی‌های بدن این است که در هر ۳ ثانیه بیش از ۵۰ هزار سلول در بدن می‌میرد و به سرعت سلول‌های جدید جایگزین آنها می‌شود. با وجود تفاوت‌های ظاهری و عملکردی بین سلول‌ها همه آنها با یکدیگر همکاری کرده و یکپارچگی بی‌نظیری را در سراسر بدن به وجود می‌آورند.

   پژوهشگران انگلیسی و آلمانی با همکاری دانشمندان ایرانی، سعی دارند از نانوذرات برای بهبود آسفالت جاده‌ها و افزایش دوام آنها استفاده کنند. «مخلوط آسفالت نیمه‌گرم (WMA) » به عنوان یک فناوری پایدار و سازگار با محیط زیست، توجه بسیاری را در صنعت آسفالت به خود جلب کرده است. مخلوط آسفالت نیمه‌گرم ضمن کاهش همزمان بخار و گاز گلخانه‌ای هنگام تولید آسفالت، مصرف انرژی را نیز کاهش می‌دهد. در هر حال، حساسیت نسبت به رطوبت بالا و پیری آسفالت موجب می‌شود که مخلوط آسفالت نیمه‌گرم در جاده‌ها، دوام بیشتری داشته باشد. این روش نه تنها می‌تواند به کاهش دما کمک کند، بلکه به صورت قابل توجهی بر محدودیت‌های ناشی از حساسیت نسبت به رطوبت نیز غلبه می‌کند.

   پژوهشگران امریکایی در بررسی جدید خود، نوعی روش ایمنی‌درمانی را به کار گرفته‌اند که می‌تواند سیستم‌ ایمنی را به مقابله با سلول‌های سرطانی ترغیب ‌کند. پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: روش سلول تی کایمریک‌گیرنده آنتی‌ژن، نوعی ایمنی‌درمانی است که به واسطه مهندسی سلول‌های تی، سیستم ایمنی را مهار می‌کند تا بتواند سلول‌های سرطانی را تشخیص دهد و از بین ببرد. ما در حال حاضر سعی داریم تا به ظرفیت دیگری از روش سلول تی کایمریک‌گیرنده آنتی‌ژن برای درمان مولتیپل میلوما برسیم. البته به رغم وجود این نتایج، انتقال این پژوهش به درمان‌های بالینی مستلزم حل کردن بسیاری از جزییات مربوط به آن است.

 

ارسال نظر