کوتاه و خواندنی

۱۴۰۰/۰۴/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۸۴۱

   مطالعات جدید نشان‌دهنده آن است که نوزادان جهان پیرامون را متفاوت‌تر از بزرگسالان درک می‌کنند. در واقع آنان با پدیده (پوشش بصری عقبی) مواجه نمی‌شوند، همان پدیده‌ای که باعث می‌شود تا ما هنگام نگاه کردن به یک جسم اگر بلافاصله شیء دیگری در مقابل دیدمان قرار بگیرد درک ما از جسم اول دچار اختلال می‌شود. محققان برای آزمایش نوزادان مجموعه‌ای از تصاویر صورت افراد به آنها نشان دادند و مدت زمانی که نوزاد به تصاویر خیره می‌شد را اندازه‌گیری کردند. محققان دریافتند که پدیده «پوشش بصری» در نوزادان هفت تا هشت ماه رخ می‌دهد اما در مقابل نوزادان سه تا شش ماهه قادر به درک تصویر اول پس از نمایش تصویر پوششی بودند و این پدیده در آنها رخ نداد. آنها می‌توانستند چیزهایی را ببینند که هم‌نوعان بزرگ‌ترشان قادر به دیدن آن نبودند.

   دانشمندان موفق به ابداع ماده‌ای بسیار سبک شده‌اند که از موی انسان نازک‌تر و از فولاد و کولار سخت‌تر است و می‌تواند از نفوذ ذرات پرسرعت به خود جلوگیری کند. یافته‌های یک پروژه تحقیقاتی مشترک از مهندسان موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، موسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) و موسسه فناوری فدرال زوریخ (ETH) به تازگی در مجله Nature Materials منتشر شده است که نشان از ابداع ماده‌ای با ساختار نانو دارد که می‌تواند از کولار و فولاد قوی‌تر باشد.این ماده جدید می‌تواند کاربردهایی در پوشش‌های سبک، محافظ، سپرهای انفجاری و سایر مواد و زره پوش‌های مقاوم در برابر ضربه در صنایع مختلف داشته باشد.این ماده کمتر از موی انسان ضخامت دارد، اما با این وجود باز هم می‌تواند از نفوذ ذرات ریز و پرسرعت به خود جلوگیری کند.

   محققان «دانشگاه کمپلوتنسه» مادریددر مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند مصرف کاکائو خالص می‌تواند به بهبود دید افراد در نور روز کمک کند. گروهی از محققان اسپانیایی در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند، مصرف ۲.۵ گرم پودر کاکائو طبیعی خالص می‌تواند در شرایط نور روز «حدت بینایی» را در بزرگسالان جوان سالم بهبود بخشد. «حدت بینایی» معمولا به وضوح دید اشاره دارد. حدت بینایی وابسته به عوامل نوری و عصبی است.محققان اثرات مثبت بر میزان دید در روشنایی را به فلاوانول‌ها و تئوبرومین‌ها (گروهی از آلکالوئیدها که باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی می‌شوند و در کاکائو یافت می‌شوند و همانند کافئین موجود در قهوه است) نسبت دادند.

 

ارسال نظر