لزوم رفع تبعیض از قانون بازنشستگی آتش‌نشانان

۱۴۰۰/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۷۱۸

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران بر لزوم اصلاح قانون بازنشستگی آتش‌نشانان به عنوان یک مطالبه از مجلس و دولت تاکید کرد. سید جلال ملکی در این باره اظهار کرد: هر شغلی که از حالت طبیعی و استاندارد خارج شود از دسته مشاغل سخت محسوب می‌شود البته مشاغل سخت دسته و درجه‌بندی دارند مثلا کار‌هایی که شیفت شب دارند، کارهای ۲۴ ساعته، کارهایی که در محیط‌های خطرناک انجام می‌شود، کار‌هایی که احتمال برخورد با اجسام سنگین دارد و... از دسته مشاغل سخت است. تمام عناوینی که

 زیر مجموعه مشاغل سخت محسوب می‌شود در آتش‌نشانی وجود دارد؛ اما متاسفانه آتش‌نشانی از جمله مشاغل سخت محسوب نمی‌شود. اوگفت: سال ۹۲، آتش‌نشانی به شیوه عجیب و خنده داری از دسته مشاغل سخت محسوب شد. قرار شد آتش‌نشانی از مشاغل سخت باشد اما شرط بازنشستگی را ۵۰ سال سن و ۲۰ سال سابقه تصویب کردند. تقریبا کمتر از ۰.۵ درصد آتش‌نشانان مشمول این قانون می‌شدند چرا که معمولا آتش‌نشانان حدود ۲۰ تا ۲۱ سالگی استخدام می‌شوند و پس از ۲۰ سال حدودا ۴۰ سال سن دارند. در واقع قانونی تصویب شده بود که هیچ کس نمی‌توانست از آن استفاده کند. 

ملکی افزود: حدود سه یا چهار سال قبل با پیگیری‌های شهرداری و آتش‌نشانی توانستیم شرط سنی را از شرایط بازنشستگی حذف کنیم. به‌طوری که قرار شد آتش‌نشانان بتوانند با ۲۰ سال سابقه تقاضای بازنشستگی کنند، اما قرار شد که پس از بازنشستگی ۲۵ روز حقوق بگیرند. هر یک سال خدمت آتش‌نشانانی که بیمه تامین اجتماعی دارند برایشان ۱.۵ سال محاسبه می‌شود اما در تهران هر یک سال خدمت حدود ۱۵ ماه محاسبه می‌شود که همکاران ما از این موضوع گله مند هستند. او با بیان اینکه بیمه آتش‌نشانی تهران شهرداری تهران است، گفت: آنهایی که بیمه تامین اجتماعی دارند حقوق کامل دریافت می‌کنند؛ اما سوال اینجاست که مگر سختی کار آتش‌نشانان را نوع بیمه آنها تعیین می‌کند؟ کار همه آتش‌نشانی‌ها سخت است اما کار آتش‌نشانی تهران به دلیل حوادثی که دارد سخت‌تر است. ملکی گفت: با مکاتباتی که انجام شده به دنبال آن هستیم که مثل سایر آتش‌نشانان با ۲۰ سال خدمت ۳۰ روز حقوق دریافت کنیم. بخشی از این کار باید در مجلس انجام شود که به مجلس ارایه شده اما چون فوریت ندارد قرار است این موضوع طبق روال عادی بررسی شود. 

 

ارسال نظر