۲۰ درصد جامعه کارگری درگیر اعتیاد هستند

۱۴۰۰/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۷۱۳
۲۰ درصد جامعه کارگری درگیر اعتیاد هستند

به تازگی ستاد مبارزه با مواد مخدر براساس شیوع‌شناسی که صورت گرفته، اعلام کرده است که ۲۰ درصد از جامعه کارگری کشور به مواد مخدر اعتیاد دارند. رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا درباره میزان اعتیاد در بین زنان گفت: براساس اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر ناجا حدود ۱۰ درصد از معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند. همانطور که قبح مصرف دخانیات و قلیان در بین زنان شکسته شده، متاسفانه شاهد هستیم که قبح مصرف مواد مخدر نیز در بین زنان در حال از بین رفتن است. سردار مجید کریمی درباره استفاده از زنان و جوانان در جابه‌جایی و حمل موادمخدر ادامه داد: براساس پرونده‌هایی که ما داریم و رصد می‌کنیم و همچنین کشفیات ما با افزایش حضور زنان در جابه‌جایی و حمل مواد مخدر مواجه نبوده‌ایم و تغییر چشمگیری در این زمینه نداشته‌ایم. حتی در میزان دستگیری زنان نیز تغییری نداشته‌ایم.

    در عملیات‌ها و دستگیری‌ها

شاهد افزایش حضور زنان و جوانان نیستیم

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا ادامه داد: با توجه به فعالیت و حضور جوانان در فضای مجازی اگر این افراد در زمینه مواد مخدر فعالیت داشته باشند، ما ابتدا قبل از دستگیری سایت این افراد را مسدود کرده و تذکر جدی می‌دهیم اما اگر رعایت نکنند قطعا برخورد جدی قضایی با آنها صورت می‌گیرد. البته وقتی روند دستگیری‌ها را بررسی می‌کنیم نسبت به میانگین سنی در کودکان، جوانان و زنان نگرانی خاصی وجود ندارد. بعضا گفته می‌شود که جمعیت دانشجویی یا دانش‌آموزی در حال آلوده شدن است که آن هم براساس پژوهش‌هایی است که در دانشگاه‌ها انجام می‌شود. ما در عملیات‌ها و دستگیری‌هایمان چنین افزایشی را شاهد نیستیم.

سردار کریمی درباره استفاده از زنان و کودکان به عنوان پوشش برای جابه‌جایی و حمل مواد مخدر خاطرنشان کرد: گاهی اوقات قاچاقچیان به عنوان پوشش در خودرو از زنان و کودکان استفاده می‌کنند، چرا که تصور می‌کنند اگر زن یا کودکی در خودرو باشد پلیس کمتر شک می‌کند و توجهی به خودرو نمی‌کند درحالی که پلیس این خودروها را رصد و شناسایی می‌کند. البته این افراد جزو دستگیر‌شدگان نیستند و با آنها برخورد نمی‌شود. او همچنین در پاسخ به این سوال که نظر پلیس درباره توزیع داروهای ترک اعتیاد مانند شربت تریاک یا متادون در داروخانه‌ها چیست، گفت: در این خصوص باید وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهارنظر کنند. اما در جایی که سوءاستفاده صورت بگیرد و شربت تریاک و داروهای درمان مواد مخدر به بازار غیرقانونی نشت کند یا قاچاق شود یا به صورت غیرقانونی دست به دست شود قطعا در این زمینه پلیس ورود می‌کند و برخورد خواهد کرد. رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا خاطرنشان کرد: متاسفانه در گذشته هم شاهد بودیم که در شبکه توزیع یا کمپ‌ها یا در برخی داروخانه‌ها توزیع غیرقانونی صورت می‌گرفته که این افراد شناسایی شده‌اند و تذکرات لازم به آنها داده شده است. وزارت بهداشت نیز در این زمینه به صورت جدی پیگیر است و اظهار می‌کنند که وزارت بهداشت جلوی نشت را گرفته است. اما هرجایی که ما قاچاق را مشاهده کنیم قطعا برخورد کرده و پرونده را در اختیار مرجع قضایی قرار می‌دهیم. سردار کریمی تصریح کرد: اگر عرضه این نوع داروها در داروخانه‌ها باعث شود که دارو به دست افراد غیرمرتبط برسد یا به صورت حجمی در جای دیگری با قیمت آزاد به فروش برسد یا هر نوع سوء‌استفاده‌ای شود پلیس برخورد خواهد کرد.

    مخالف فعالیت شلترها و سازمان‌های 

مردم نهاد در این حوزه نیستیم

وی همچنین درباره جمع‌آوری شلترها و سرپناه‌ها از مناطقی مانند شوش، مولوی و هرندی تصریح کرد: شلترها و سرپناه‌ها در جهت کاهش آسیب فعالیت می‌کنند. در میدان شوش، مولوی و هرندی ۱۲ شلتر وجود دارد. ما هر چقدر این مناطق را پاکسازی می‌کنیم اما باز هم با گزارشات مردمی مواجه هستیم که از حضور معتادان شکایت دارند. این معتادان به واسطه شلترها و سرپناه‌هایی که در این مناطق وجود دارد از نقاط دیگر شهر در این مناطق جمع می‌شوند. رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا خاطرنشان کرد: ما مخالف کاهش آسیب و فعالیت شلترها و سازمان‌های مردم نهاد در این حوزه نیستیم اما می‌گوییم باید سازمان‌دهی جدی در این زمینه صورت بگیرد و نباید در منطقه آلوده‌ای که مردم ابراز نارضایتی می‌کنند و پلیس هم دغدغه دارد، شلترها متمرکز شوند.

سردار کریمی ادامه داد: ما خواستار جابه‌جایی شلترها و پخش شدن آنها در حاشیه شهر هستیم و اگر قرار است فرد معتادی خدمات بگیرد نباید در انظار عمومی و در مناطقی که مردم زندگی می‌کنند و رفت و آمد دارند تجمع‌ کنند. سازمان‌دهی این کار هم سخت و مشکل نیست و می‌توانند مراکز درمانی و شلترها را در حاشیه شهرها مستقر کنند و از پلیس بخواهند معتادان را که جمع‌آوری می‌کنند به این مراکز منتقل کنند. او همچنین درباره شیوع مصرف مواد مخدر در بین کارگران و در کارگاه‌ها و مراکز صنعتی گفت: اخیرا ستاد مبارزه با مواد مخدر براساس شیوع‌شناسی که صورت گرفته اعلام کرده است که ۲۰ درصد از جامعه کارگری کشور به مواد مخدر اعتیاد دارند.

 

ارسال نظر