کوتاه و خواندنی

۱۴۰۰/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۶۷۳

   متخصصان در انگلیس براساس نتایج یک مطالعه مدعی شدند که نوشیدن هر نوع قهوه با کاهش خطر ابتلا به بیماری مزمن کبد همراه است. در این مطالعه مشخص شد که نوشیدن قهوه کافئین‌دار یا بدون کافئین با کاهش خطر ابتلا به بیماری مزمن کبد و بیماری‌های مرتبط با کبد همراه است. این متخصصان انگلیسی خاطرنشان کردند که نوشیدن هر نوع قهوه در مقایسه با عدم نوشیدن قهوه با کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد و مرگ ناشی از آن در ارتباط است و نوشیدن سه تا چهار فنجان در روز حداکثر فایده را دارد. آنها می‌گویند که در این بررسی داده‌های مربوط به ۴۹۵ هزار و ۵۸۵ شرکت‌کننده را بر اساس عادت آنان به مصرف قهوه برای مدت بیش از ۱۰ سال مورد مطالعه قرار دادند تا مشخص شود چه تعداد از آنان به بیماری مزمن کبد یا بیماری‌های مرتبط با کبد مبتلا شدند.

   مطالعه اخیر محققان مرکز «سلامت لانگون نیویورک» نشان می‌دهد که یک ایمپلنت مغز رایانه‌ای به‌طور موثری درد کوتاه‌مدت و مزمن جوندگان را تسکین می‌دهد. محققان این مطالعه این ایده را طرح اصلی برای ایجاد ایمپلنت‌های مغزی مناسب برای درمان سندرم درد و سایر اختلالات مبتنی بر مغز مانند اضطراب، افسردگی و حملات پانیک می‌دانند. یافته‌های این مطالعه که ۲۱ ژوئن در مجله «Nature Biomedical Engineering» منتشر شد نشان داد موش‌هایی که این دستگاه در مغز آنها کاشته شده در هنگام درد ناگهانی ۴۰ درصد آهسته‌تر از زمانی که این دستگاه خاموش است، پنجه‌های خود را می‌کشند. به گفته نویسندگان این مطالعه، این امر نشان‌دهنده آن است که این دستگاه از شدت دردی که این جوندگان تجربه می‌کنند، می‌کاهد.

   اخیرا یک گروه از محققان به سرپرستی «آزمایشگاه زیست‌شناسی دریایی» برای درک چگونگی تشکیل این بال‌های شفاف یکی از این گونه‌ها به نام «پروانه شیشه‌ای» را مورد بررسی قرار دادند تا به اسرار این فناوری رادارگریزی طبیعی پی ببرند. آنها دریافتند نانوساختار هیدروکربنی مومی در لایه دوم و در قسمت بالای سطح بال قرار دارد و این نانوساختارها به بال‌ها خاصیت ضد انعکاسی می‌دهند. این لایه عمدتا از چند آلکان با زنجیره بلند تشکیل شده است که این امر مشابه آنچه در سایر گونه‌های حشرات یافت می‌شود، است. دانشمندان برای بررسی بیشتر با کمک هگزان میزان انعکاس بال‌ها را قبل و بعد از برداشتن لایه مومی بررسی کردند. سپس مقدار نور منعکس شده از بال را اندازه‌گیری کردند و نشان دادند که لایه فوقانی نقش مهمی در کاهش نورخیرگی دارد.

 

ارسال نظر